Cal Crutchlow keert dit weekend in Aragon terug als coureur in de MotoGP klasse. De Brit neemt de rest van het seizoen binnen het WithU Yamaha RNF MotoGP Team de plaats in van de na Grand Prix in Misano gestopte Andrea Dovizioso. Crutchlow sprak donderdagmiddag in Aragon met de media, maar volgens hem is hij absoluut niet de vervanger van Dovizioso: “Je kunt Dovi niet vervangen”
Cal Crutchlow stopte na afloop van het 2020 seizoen als actief MotoGP coureur. De Brit stopte echter niet helemaal als coureur, hij ging namelijk in op een aanbod van Yamaha om officieel Yamaha MotoGP testcoureur te worden. In 2021 zagen we Crutchlow echter toch nog vier Grand Prix weekenden in actie komen, dit als vervanger van de destijds geblesseerde Franco Morbidelli en als vervanger van de halverwege het seizoen bij Yamaha opgestapte Maverick Viñales
Dit seizoen kwam Crutchlow ook regelmatig in actie, maar dan in zijn rol als Yamaha MotoGP testcoureur. Daar komt echter dit weekend in Aragon opnieuw verandering in als hij voor de resterende zes Grand Prix weekenden van het seizoen de plaats van Andrea Dovizioso over zal nemen binnen het WithU Yamaha RNF MotoGP Team.
Crutchlow sprak donderdag in Aragon met de media in de aanloop naar zijn comeback. Het werd meteen weer een ouderwets gezellige media debrief op zijn Crutclow’s door te beginnen met te roepen dat Dovizioso hem nog de nodige euro’s over dient te maken vanwege het feit dat hij door het stoppen van zijn voormalige Tech3 Racing teamgenoot gedwongen werd een reeds geplande vakantie te annuleren.
Cal Crutchlow: “Mensen zeggen ‘jij vervangt Dovi’ maar ik kan jullie bij deze zeggen: je kunt Dovi niet vervangen. Dovi is een geweldig persoon en coureur. Ik vind het altijd vreemd om te zeggen dat je Dovi vervangt. Ik vervang Dovi niet. Ik ben van mening dat we met het stoppen van Dovi de laatste coureur van het ‘oude stempel’ zijn kwijtgeraakt. Laat ik duidelijk zijn, geen verkeerd woord over de huidige coureurs hoor. Maar in mijn ogen is het een verlies voor de sport. Het was geweldig om zo lang met Dovi samen te kunnen rijden. Hij was een speciale kerel omdat hij absoluut trouw was aan wie hij was, in die zin dat hij nooit van mentaliteit veranderde, wat er ook gebeurde en ik denk dat dat veel zegt over hem als persoon. Ik heb hem wel gebeld en hem verteld dat hij me op dit moment nog een aanzienlijk bedrag schuldig is, omdat ik een vakantie met mijn dames thuis heb moeten afzeggen.”
Het wordt een drukke periode voor Crutchlow, een periode waar er inderdaad geen tijd is voor een vakantie met zijn gezin. De MotoGP staat namelijk voor een reeks van maar liefst zes races in een periode van acht weken. Maar dat is nog niet alles, Yamaha heeft hem in deze periode namelijk ook nog eens gevraagd voor twee MotoGP privétests. Privétests die worden gehouden in Jerez en dat terwijl de Grand Prix weekenden niet naast de deur in Europa maar overzees en elders in de wereld worden verreden.
Cal Crutchlow: “Ik heb een drukke periode, want ik heb zes races en twee tests in acht weken. Dus in de vrije weekenden ben ik ook nog eens aan het werk, maar het is wat het is. Dat wordt dus gewoon ik weet niet hoe vaak de wereld rondvliegen, het is effe niet anders. Ik heb nu eenmaal je gezegd, en ja als je eenmaal hebt besloten om het te gaan doen dat ben je erop voorbereid. Ik heb al even aan het idee kunnen wennen, ze hebben me namelijk niet gisteren gebeld voor deze klus.”
Natuurlijk weet Crutchlow ook dat hij – onder normale omstandigheden – tijdens de laatste zes Grand Prix weekenden van het seizoen geen races gaat winnen, geen podiumklasseringen zal scoren en dat een top tien of misschien zelfs wel een top vijftien klassering heel lastig zal worden in het huidige competitieve MotoGP veld. Hij is door Yamaha dan ook niet ingehuurd voor het behalen van topklasseringen maar uitsluitend om de nodige dingen te testen voor zijn werkgever. Maar ondanks deze wetenschap zal de Brit volgens eigen zeggen er voor de volle 100% voor gaan.
Cal Crutchlow: “Waarschijnlijk werkt het spelletje nog altijd hetzelfde. Uiteindelijk draait het racen om te winnen. Maar heel eerlijk, ik ga geen races winnen en ik word dit seizoen ook geen wereldkampioen. Maar als je eenmaal op de grid staat, heb je wel een kans om de race te winnen, simpelweg omdat je op de grid staat. Maar hoe dan ook, ik zal 100% mijn best doen en alles geven. Waar dat toe zal leiden, geen idee maar dat gaan we de komende races vanzelf wel zien.”
Kortom Crutchlow is ‘back in de paddock’, en dat was zelfs te merken in de WithU Yamaha RNF MotoGP Team pitbox. Onze Nederlandse vrienden werkzaam binnen het team, Wilco Zeelenberg en Torleif Hartelman, konden ons donderdag namelijk al vertellen dat ze na één dag al bijna buikpijn hadden, nee en dat was niet omdat ze eerder per ongeluk iets te veel of iets verkeerds hadden gegeten.
Welkom back Cal……..
Handige links Gran Premio Animoca Brands de Aragón:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter