Cal Crutchlow staat bekend als een MotoGP coureur die geen blad voor zijn mond neemt als hem om een mening wordt gevraagd. Op de vraag, zaterdag na afloop van de tweede dag van de Official MotoGP Test in Sepang, wat zijn bevindingen zijn over de nieuwe 2020 Honda RC213V was de Brit dan ook meteen duidelijk: “De motor is sterker, het gevoel aan de voorkant slechter.”
Cal Crutchlow kijkt met gemengde gevoelens terug op de eerste twee dagen van de Official MotoGP Test in Sepang. Noteerde de LCR Honda Team Castrol coureur vrijdag tijdens de openingsdag nog de vierde rondetijd, zaterdag tijdens de tweede dag moest hij genoegen nemen met de twaalfde plaats op de tijdlijst.
Crutchlow, die de gehele winterperiode niet een motor aangeraakt heeft maar uitsluitend op de racefiets zijn conditie op peil gehouden heeft, kwam naar Sepang in de hoop dat Honda de nieuwe 2020 Honda RC231V iets makkelijk berijdbaar zou zijn dat de machine van afgelopen jaar. Het afgelopen seizoen klaagde Crutchlow namelijk regelmatig over het gebrek aan vertrouwen in de voorkant.
Zaterdag na afloop van de tweede dag sprak Crutchlow met de aanwezige media en keek hij terug op de tweede dag waar hij in totaal 64 ronden reed, verschillende motorconfiguraties uitprobeerde en de twaalfde rondetijd noteerde. Ondanks slechts een twaalfde rondetijd vindt Crutchlow wel dat Honda duidelijk vooruitgang heeft geboekt wat betreft de motor, maar zijn gevoel aan de voorkant is misschien zelfs wel slechter dan afgelopen seizoen.
Cal Crutchlow: “Mijn gevoel met de voorkant is op dit moment misschien zelfs nog wel slechter dan vorig jaar, en dat is niet heel positief, maar er zijn positieve gebieden van de motor. De motor lijkt iets sterker dan vorig jaar, wat altijd goed is, maar we moeten het gevoel van de coureurs op de motor verbeteren. We moeten blijven werken, we moeten blijven proberen om iets te vinden. We hebben de hele dag en de hele nacht grote aanpassingen aan de motor gedaan, gisteravond laat hebben we zelfs nog het nodige gedaan om de motor te verbeteren. Het was een goed werk van mijn team en van Honda, omdat ze hier elke avond tot middernacht of sommigen zelfs wel tot 2 uur ‘s nachts zijn geweest om te proberen dingen te bouwen die zouden kunnen werken.”
Crutchlow liet tevens weten dat hij met name in het middengedeelte van de bocht en hij een stop-and-go stijl moet gebruiken terwijl de rest van zijn rivalen een vloeiende lijn kunnen gebruiken en er zo een beter tempo hebben.
Cal Crutchlow: “We kunnen nog steeds niet de bocht rijden die we nodig hebben om concurrerend te zijn. We kunnen niet vloeiend door een bocht, we maken de bocht veel te veel als een V zoals altijd de Honda-stijl is geweest, maar op dit moment lukt dat gewoon niet meer met de Michelin-banden. Je moet meer bochtensnelheid maken en op dit moment laat deze motor ons dat niet toe. We moeten het bochtenwerk en dat gevoel aan de voorkant verbeteren om dat te kunnen gaan doen. Ik heb het idee dat als ik dat gevoel van 2018 terug zou kunnen krijgen met de voorkant van de motor, het een stuk makkelijker zou zijn en we een stuk sneller zouden zijn. Als we de motor hadden die we nu hebben met het 2018-gevoel, dan denk ik dat we week in week uit competitiever zouden kunnen zijn.”
Zal Honda bij het ontwikkelen van de 2020 Honda RC213V opnieuw teveel geluisterd hebben naar de adviezen van Marc Marquez, de regerend MotoGP wereldkampioen die het afgelopen seizoen zo’n beetje als enige heel erg goed overweg kon met de MotoGP machine van ’s werelds grootste motorenfabrikant?
Zondag wordt op het Sepang International Circuit de laatste dag van de Official MotoGP Test verreden. De sessie start om 10:00 uur lokale tijd terwijl de finishvlag om 18:00 uur gezwaaid zal worden. (03:00-11:00 uur Nederlandse tijd)
Handige links Official MotoGP Test Sepang:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App