De afgelopen dagen was er de nodige drukte in berichten voor wat betreft het 2016 British Superbike seizoen. Onder andere Honda Racing, Bennets Suzuki en Tyco BMW kwamen met persberichten omtrent voor het komende seizoen vastgelegde rijders voor hun Superbike teams.
De aftrap van die berichten vond afgelopen donderdag plaats. Het Quattro Plant Cool Kawasaki team kondigde aan dat zij de Zweed Filip Backlund hebben gecontracteerd als tweede rijder voor het komende seizoen. Backlund wordt teamgenoot van Luke Mossey die ook afgelopen seizoen al voor het team uitkwam. <p><br /> </p> <p>Het wordt het tweede seizoen van de Zweed in BSB. Afgelopen seizoen kwam Backlund eveneens uit op Kawasaki maar dan voor het Anvil Hire TAG Racing Kawasaki Team. Backlund wist het afgelopen jaar vier keer in de top tien te finishen met een achtste plaats op Snetterton als beste resultaat.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Na mijn volledige eerste seizoen in het BSB voelt het goed om komend seizoen opnieuw uit te kunnen komen op een Kawasaki. Ik hou van de Kawasaki en ik heb mijn rijstijl aangepast aan deze motor. Er zijn nog wel enkele dingen waaraan ik met mijn team wil gaan werken om me meer comfortabel te voelen op de motor maar ben er zeker van dat we de boel op orde hebben bij de start van het seizoen op Silverstone. Mijn doel is constant in de top tien te rijden met uitschieters naar de top zes,” aldus een blije Backlund.</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p>Het volgende bericht dat we in de inbox ontvingen was de onthulling van de livery van de ePayMe Yamaha R1. Het ePayMe team is een nieuw team wat wordt geleidt door 2011 BSB kampioen Tommy Hill. Het was al eerder bekend gemaakt dat Stuart Easton en John Hopkins voor het nieuwe team een gooi gaan doen naar de 2016 MCE Insurance British Superbike titel.</p> <p><br /> </p> <p>Het derde bericht was afkomstig van Honda Racing UK. Het team bevestigde dat voor het 2016 seizoen de line-up niet wordt gewijzigd. Dan Linfoot, Jenny Tinmouth en Jason O’Halloran zullen ook in 2016 op de Honda’s te zien zijn. Voor Australiër O’Halloran wordt het zijn zesde seizoen voor Honda en zijn tweede seizoen in de SBK klasse. Jason O’Halleran kende een sterke eerste helft van het 2015 seizoen. Hij pakte twee podiumposities op Snetterton en stond in de top zes van de tussenstand toen begin augustus het noodlot toesloeg. Bij een crash op Thruxton brak de 27-jarige een dijbeen en zijn linkerhand waardoor hij de rest van het seizoen aan de kant stond. Linfoot nam zijn rol binnen Honda met verve over en wist zich te kwalificeren voor de Showdown waarin hij uiteindelijk op de vijfde positie het seizoen wist te finishen.</p> <p><br /> </p> <p>Tinmouth was aan het begin van het 2015 seizoen de eerste vrouwelijke coureur die wist door te dringen tot de Superbike klasse. Hoewel haar resultaten niet direct tot heel veel gejuich zullen hebben geleid (Tinmouth wist geen enkele race in de punten te finishen) is zij publicitair interessant genoeg om haar nog een jaar de kans te geven.</p>
<p>Vervolgens was het de beurt aan het Bennet’s Suzuki team om haar dreamteam bekend te maken. Het team van Martin Hallsall verschijnt komend seizoen aan de start met Ruichi Kyonari en Tommy Bridewell. Beide rijders kwamen afgelopen seizoen uit op BMW. Kyonari voor het Base build BMW team en Bridewell voor Tyco BMW. Kyonari is drievoudig BSB Superbike kampioen en behoort met 50 race overwinningen tot de meest succesvolle BSB rijders ooit.</p> <p><br /> </p> <p>Kyonari startte het 2015 seizoen nog met een pole positie tijdens het openingsweekend op Donington Park maar kon zijn favorietenrol tijdens het seizoen geen moment waarmaken. Hij is dan ook blij met deze nieuwe kans aan boord van de Suzuki.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dit is een nieuwe uitdaging voor mij – een nieuw team en andere motor is denk ik precies wat ik nodig heb. Ik heb veel gesproken met Martin (Hallsall) en enkele medewerkers van het team en ik kijk uit naar de eerste test, het eerste raceweekend en de eerste race. Ik heb afgelopen seizoen tijdens de 8 uren van Suzuka voor het eerst met een Suzuki gereden en het was een goede motor. Het karakter van de motor wijkt niet veel af van wat ik bij andere fabrikanten gewend was. Ik weet dat het niet makkelijk wordt maar dat is het nooit. Het team is sterk en we willen op het podium komen en races winnen. Ik ben nu in Japan hard aan het trainen. Wanneer je een slecht seizoen hebt gehad zoals ik afgelopen seizoen ben je vastberaden om dat achter je te laten. Ik wil terugkomen en weer vechten om de overwinning. Ik denk dat deze stap mij daarbij zal helpen en daarvoor moet ik Martin en het team bedanken. Racen is mijn leven en ik ben echt blij komend seizoen in het BSB te kunnen blijven."</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p> De laatste aankondiging van een rijder kwam van het Tyco BMW team dat Tommy Bridewell dus naar Bennet’s Suzuki zag vertrekken. De tweede rijder van het afgelopen seizoen blijft echter wel bij het team. Michael Laverty zal ook in 2016 met een Tyco BMW aan de start verschijnen. Laverty werd afgelopen seizoen vierde in de showdown en was daarmee Bridewell, die zesde werd, de baas. Het team heeft inmiddels ook een tweede rijder vastgelegd voor komend seizoen. Christian Iddon maakt de omgekeerde weg van Tommy Bridewell en stapt van het Bennet’s Suzuki team over naar het Tyco BMW team.</p> <p><br /> </p> <p>De broer van Aspar MotoGP rijder Eugene ziet kansen om zijn 2015 resultaten te verbeteren.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We kenden een sterk einde van het 2015 seizoen. Ik heb genoten van het rijden op de BMW en ben blij dat ik bij het team kan blijven. De afgelopen jaren heb ik bij geen enkel team een tweede seizoen gereden en daar heb ik spijt van. Het is een uitdaging voort te bouwen op het afgelopen seizoen maar we hebben een goed ontwikkelingsplan klaar voor deze winter. We hadden aan het eind van afgelopen seizoen een winnende motor en dat maakt ook meteen onze intenties voor het nieuwe seizoen duidelijk.</p> <p><br /> </p> <p>Ik wilde ook graag bij BMW blijven omdat er veel coureurs overstappen. Zij zullen eerst weer een basis moeten zien te leggen en dat hebben wij afgelopen seizoen al gedaan. Ik kijk uit naar het verder fine tunen waar we nu mee bezig zijn na de ontwikkelingen van afgelopen seizoen. Er zit nog veel meer in de Tyco BMW. We hebben een snelle motor en we kunnen nog veel winst behalen in het bijwerken van de vermogensafgifte. Daarnaast kunnen we het chassis nog verbeteren wat zal zorgen voor een betere balans. Het zullen geen hele grote verbeteringen meer zijn maar al met al zal het toch behoorlijk verschil maken.</p> <p><br /> </p> <p>Ik wil vanaf het begin van het seizoen op het podium staan. We willen tijdens de eerste race de box verlaten en starten op het niveau waarop we het 2015 seizoen hebben beëindigd. We kunnen dan richting het einde van het seizoen een strategie gaan bepalen voor de Showdown. Ik denk echt dat we het gereedschap hebben om voor de titel te kunnen vechten.”</p> </blockquote> <div style="font-family: 'lucida console', monospace;"><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <p><span style="font-family: arial;">Ook voor wat betreft het Motorpoint British Supersport Championship & Supersport Evo kampioenschap kwamen er enkele aankondigingen. Het Gearlink Kawasaki team gaat komend seizoen van start met Luke Hedger en Mason Law. Hedger is voormalig stock 600 kampioen en was afgelopen seizoen al actief in de SS600 klasse voor het Gearlink Team. Mason Law is de 2015 Superstock 600 kampioen en stapt over van NMT No Limits Kawasaki team naar het Gearlink Kawasaki team.</span></p> <p><span style="font-family: arial;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: arial;">Jake Dixon en Joe Collier vormen het rijderduo van het Tsingtao Hampshire MV Agusta team. Het team was in 2015 enkel actief in de zogenaamde Evo klasse van het Motorpoint British Supersport Championship & Supersport Evo kampioenschap maar stapt in 2016 over naar de officiële Supersport categorie. Het team komt daarin uit met de genoemde rijders die beiden de overstap maken vanaf een Triumph. Wayne Ryan gaat in de Superstock 600 klasse jacjt maken op de titel voor het team.</span></p> <p><span style="font-family: arial;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: arial;"><em>Klik op bovenstaande foto voor een vergroting en meerdere foto's van de nieuwe 2016 teamsamenstellingen.</em></span></p> <p><span style="font-family: arial;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: arial;"><br /> </span></p> <br /> <span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>