BSB: Nieuw reglement voor Brits Superbike

277

Het Brits Superbike reglement zal voor volgend jaar op de schop gaan waarbij er een nieuwe klasse binnen de voornaamste klasse zal ontstaan, in de eerste volgende race op Silverstone krijgen we alvast een voorproefje.

Momenteel bestaat het Brits Superbike kampioenschap, waarbij we Supersport en Superstock even buiten beschouwing laten, eigenlijk uit twee klassen: de Brits Superbikes en de zogeheten ‘Privateers Cup’, hierin werd Gary Mason op Croft de nieuwe kampioen. Grofweg dus de professionals en de amateurs. Dit gaat voor het komende seizoen veranderen want de privateers cup zal vervangen worden door de nieuwe ‘Evolution’ klasse, kortweg Evo.







De bedoeling van deze klasse is dat er gereden mag worden met Superbike rijwielgedeeltes die dan voorzien zijn van stock motorblokken welke zelfs voorzien moeten zijn van een standaard ECU waardoor er dus geen vorm van tractiecontrole, launch control en anti-wheelie achtige electronica beschikbaar is. Het doel is natuurlijk kostenbesparing en men hoopt op deze manier een gezond startveld te houden.

De nieuwe Evo klasse zal dus worden geïntegreerd in de Brits Superbike klasse welke zal moeten voldoen aan het FIM reglement. Komend weekend zal de nieuwe Brits Superstock kampioen Alistair Seeley een voorproefje geven van wat de toeschouwers volgend jaar te wachten staat want de Brit zal rijden met een machine die nagenoeg voldoet aan het nieuwe Evo reglement, te weten een Superbike rijwielgedeelte met een stock GSR1000 Suzuki motorblok en een standaard Yoshimura elektronicapakket waarin geen tractiecontrole zit.

Veder gaan er geruchten dat er gedacht wordt aan het inzetten van maar een motor per rijder, dat zal dan gelden voor alle teams.