Terwijl de meesten van ons hier in Nederland op de dag van de arbeid gewoon moesten werken hadden de Engelsen een ÔBank HolidayÕ en in het Brits Superbike betekend dat Racen!! Dat racen werd gedaan op het circuit van Oulton Park alwaar regerend kampioen Gregorio Lavilla heer en meester was.
Het gevecht tussen Lavilla en Harris in race 2 (foto: Airwaves Ducati)
Bij de trainingen was het ÔPocket RocketÕ Haslam die de poel pakte nadat eerder Shane Byrne de trainingen redelijk wist te domineren. Byrne kwam in de beslissende kwalificatie niet verder dan een vijfde tijd. Toen Byrne die tijd zette was het wel een nieuwe ronderecord op Oulton Park. Haslam, Karl Harris, Gregorio Lavilla en James Haydon gingen echter nog een stuk harder waarbij Haslam zelfs 0,903 seconden sneller was dan Byrne. Op de tweede rij stonden naast Byrne ook nog Michael Rutter, Jonathan Rea en Dean Thomas. Ryuichi Kiyonari had een slechte dag en kwam niet verder dan P13
Bij de start van de eerste race was het Haslam die de kop pakte gevolgd door Haydon, Byrne en Lavilla. Harris had de pech dat hij op het gras werd geduwd en daarna pas vanaf de negentiende plaats verder kon.
Lavilla liet er geen gras over groeien en passeerde ÔShakeyÕ al snel en eiste zo de derde plaats op. Een ronde later was ByrneÕs teamgenoot Haydon de sigaar.
Haslam had toen een klein gaatje weten te slaan maar Lavilla ging er even goed voor zitten en zo tegen de zesde ronde zat de Spanjaard in het achterwiel van zijn teamgenoot. Byrne was inmiddels Haydon gepasseerd en volgde Lavilla.
In de achtste ronde zette Lavilla de Ducati voorbij Haslam terwijl ook Byrne van het gaatje gebruik maakte en zelfs bijna Lavilla te grazen nam.
In de elfde ronde liet Lavilla de deur even te lang openstaan. Byrne sloeg meteen toe en pakte de leiding.
In ronde 15 sloeg pakte Lavilla de leiding weer terug op het punt waar hij eerder in de race de grieperige Byrne ook al wist te passeren. Lavilla wist Byrne daarna tot aan de geblokte vlag achter zich te houden. Byrne werd op een kleine halve seconde tweede terwijl Haslam de derde plaats, binnen een seconde van Lavilla, opeiste.
Karl Harris, die bij de eerste bocht buiten de baan kwam, maakte een goede comeback en werd uiteindelijk nog vijfde.
Uitslag Race 1 Ð Oulton Park
1 Gregorio Lavilla ESP Airwaves Ducati 17 ronden
2 Shane Byrne GBR Rizla Suzuki +0.429
3 Leon Haslam GBR Airwaves Ducati +0.870
4 James Haydon GBR Rizla Suzuki +2.087
5 Karl Harris GBR HM Plant Honda Racing +11.188
6 Ryuichi Kiyonari JAP HM Plant Honda +19.467
7 Tommy Hill GBR Virgin Mobile Yamaha +20.053
8 Jonathan Rea GBR Red Bull Honda +20.196
9 Michael Rutter GBR Stobart Motorsport +20.878
10 Glen Richards AUS Hydrex Honda +25.854
11 Michael Laverty GBR Stobart Honda +25.945
12 Dean Thomas GBR Hawk Kawasaki +28.152
13 Scott Smart GBR Vivaldi Racing +28.210
14 Ben Wilson GBR Vivaldi Racing +29.599
15 Jon Kirkham GBR Jentin Racing +29.863
De tweede race begon nog voor de start met problemen voor polesitter Leon Haslam. De Ducati van de zoon van voormalig GP rijder Ron Haslam hield er in de opwarmronde mee op. Haslam maakte een sprintje en sprong over de pitmuur voor zijn tweede machine, hij moest echter wel de race vanuit de pitstraat aanvangen.
Bij de start was het Michael Rutter die de Stobart Honda de sporen gaf en de kop pakte voor Byrne, Harris en Lavilla. ByrneÕs teamgenoot Haydon ging er samen met Dean Thomas in de schell hairpin af. Haydon wist de Ducati weer aan de praat te krijgen en zijn race te vervolgen en werd uiteindelijk 17e, Thomas moest echter vanaf de zijlijn toekijken.
Byrne, die met een flinke griep rondreed, raakte zijn tweede positie al snel kwijt aan Harris en Lavilla volgde niet veel later. Harris was daarna ook snel bij Rutter en de ene Honda coureur passeerde de andere maar Rutter sloeg snel weer terug en terwijl de beide manen het elkaar lastig maakten kwam Lavilla als een duveltje uit een doosje en wist beide mannen in een ronde te passeren en de leiding over te nemen.
Rutter en Harris bleven in gevecht met elkaar maar nu om de tweede plaats terwijl Byrne moest lossen. Uiteindelijk lukte het Harris om Rutter definitief te passeren waarna hij er goed voor ging zitten en achter Lavilla aan ging.
Rutter zakte steeds verder terug en viel eerst ten prooi aan Byrne maar ook aan Jonathan Rea en Ryuichi Kiyonari. Byrne, Rea en Kiyonari raakten slaags met elkaar voor de derde plaats waarbij Rea Byrne wist te passeren.
Aan de kop nam Harris in de laatste ronde even de kop over, Lavilla kwam echter met meer snelheid uit de laatste bocht en wist Harris net te passeren en met 0,058 seconden voorsprong te winnen.
Achter dit tweetal woedde de strijd om de derde plaats nog volop, Kiyonari had echter wat achterstand opgelopen. Rea en Byrne raakten elkaar in de chicane waardoor beide rijders de chicane misten. Rea kwam als derde over de finish maar uiteindelijk kreeg Byrne de derde plaats in zijn schoot geworpen. Rea kreeg, omdat hij de meeste meters door het gras maakte, twee seconden tijdstraf en Byrne 1 seconde en dat zorgde ervoor dat de rollen werden omgedraaid en Rea niet de jongste rijder op het BSB podium kon worden..
Uitslag Race 2 Ð Oulton Park
1 Gregorio Lavilla ESP Airwaves Ducati 27Õ33.612
2 Karl Harris GBR HM Plant Honda Racing +0.058
3 Shane Byrne GBR Rizla Suzuki +0.12.004
4 Jonathan Rea GBR Red Bull Honda +12.380
5 Ryuichi Kiyonari JAP HM Plant Honda +12.430
6 Michael Rutter GBR Stobart Motorsport +14.764
7 Leon Haslam GBR Airwaves Ducati +14.826
8 Tommy Hill GBR Virgin Mobile Yamaha +22.645
9 Glen Richards AUS Hydrex Honda +27.654
10 Ben Wilson GBR Vivaldi Racing +27.858
11 Michael Laverty GBR Stobart Honda +28.096
12 Jon Kirkham GBR Jentin Racing +28.302
13 Scott Smart GBR Vivaldi Racing +28.949
14 Gary Mason GBR Hydrex Honda +36.485
15 Craig Coxhell AUS Hawk Kawasaki +36.589
Stand na 8 van 26 races:
1. Gregorio LAVILLA (Ducati) 182
2. Leon HASLAM (Ducati) 121
3. Ryuichi KIYONARI (Honda) 108
4. Karl HARRIS (Honda) 88
5. Shane BYRNE (Suzuki) 81
6. Jonathan REA (Honda) 75
7. Michael RUTTER (Honda) 61
8. Michael LAVERTY (Honda) 52
9. Tommy HILL (Yamaha) 52
10. Scott SMART (Suzuki) 50
tekst: Ren van der Does; [email protected]