GSE Racing, een van de top teams uit het Brits Superbike, gaat zich zeer waarschijnlijk terug trekken uit het Brits Superbike waardoor rijders Gregorio Lavilla en Leon Haslam plotsklaps op straat komen te staan.
Het team, dit jaar uitkomend onder de Airwaves Ducati vlag, dat meerdere Brits Superbike titels op hun naam heeft staan stopt met het racen in het BSB tenzij de organisatoren toestaan dat de Ducati 1098 gebruik mag maken van andere zuigers.
Er hingen ook wat geruchten in de lucht dat het team een overstap naar het WK Superbike zou gaan maken. GSE Racing heeft dit eerder in 2001 gedaan toen ze met Neil Hodgson en James Toseland hun intrede in het WSBK maakten met de HM Plant Ducati. Het team gaat dat nu echter niet doen omdat ze geen sponsors hebben weten te vinden die Europees willen gaan.
"Het verlies van een top team in het kampioenschap is een groot verlies voor iedereen – de organisatie, de toeschouwers, de fans, iedereen," vertelde teammanager Darrell Healey. "Het hete hangijzer is dat je in het BSB met een standaard zuiger moet rijden en Ducati heeft daar dispensatie voor nodig. Het is geen onderdeel waar je beter van gaat presteren maar het heeft meer met veiligheid te maken."
Rijders Gregorio Lavilla en Leon Haslam komen door deze beslissing van het team plotsklaps op straat te staan en zullen op zoek moeten naar andere opties.
"Ik wilde bij GSE blijven," zie Lavilla. "Ik heb niet met andere teams gepraat. Ik ga nu maar naar huis, eens even goed nadenken en dan maar wat telefoontjes plegen om te kijken wat er in het WSBK of BSB nog beschikbaar is."
Leon Haslam is in gesprek met Rizla Suzuki, HM Plant Honda, Frankie Chili’s WSBK team en Ducati en zegt binnenkort een beslissing te gaan maken.
GSE Racing pakt in 1999 de Brits Superbike titel met Troy Bayliss en herhaalde dat een jaar later met Neil Hodgson. Het team maakte daarna de overstap naar het WSBK waar ze van 2001 tot 2003 actief in waren. In 2004 was het team niet actief om vervolgens in 2005 weer het Brits Superbike in te gaan en daar de titel te pakken met Gregorio Lavilla. In 2006 werd Haslam 2e in het kampioenschap en Lavilla 3e. In 2007 zakte beide rijders een plaatsje terug in het kampioenschap naar respectievelijk een 3e en een 4e plaats.Het team sloot dit seizoen af met een dubbele overwinning voor Lavilla.