Ondanks het vertrek van de top vier uit het Brits Superbike kan het Engelse Nationale kampioenschap ook het komende seizoen rekenen op een sterk deelnemersveld bestaand uit dertig deelnemers verdeeld over vijf merken.
Het Brits Superbike seizoen gaat dit jaar op 13 april van start met de races op het Indy parcours van Brands Hatch en ook dit jaar kan het kampioenschap rekenen op een sterk deelnemersveld. Daarnaast gaat het BSB in de tweede helft van het seizoen pionieren met drie races in een raceweekend om zo de bezoekers van de tweede trainingsdag meer waar voor hun geld te geven door, naast de twee races op zondag ook een race op zaterdag te laten verrijden. Eerder voerde het Brits Superbike al een nieuwe vorm van kwalificeren in – het inmiddels ook in het WK Superbike ingevoerde ‘knock-out’ systeem – waardoor de tweede trainingsdag al een stuk interessanter werd.
Ondanks het vertrek van regerend kampioen Shane Byrne en de rest van de top vier – Leon Haslam, Cal Crutchlow en Tom Sykes – verwacht men ook dit jaar spannende races waarbij vooral gelet zal worden op het kampioensteam dat niet meer met Ducati’s maar met Yamaha’s zal rijden. Leon Camier is gebleven en heeft als teamgenoot voormalig MotoGP rijder James Ellison gekregen. Ook Chris Walker en Greame Gowland (Motopoint/Henderson) en Michael Rutter (Coca Cola North West) hebben de nieuwste Yamaha’s tot hun beschikking.
HM Plant Honda moest op zoek naar twee nieuwe rijders en dat zijn de uit het WK Supersport gekomen Josh Brookes en Brits Supersport kampioen Glen Richards. Als het deze heren even niet wil lukken heeft Honda nog de Hydrex Honda rijders Stuart Easton en Karl Harris achter de hand.
Voormalig MotoGP rijder Sylvain Guintoli moet voor Suzuki de stenen uit het vuur halen. Relentless TAS Suzuki rijders Ian Lowry en Atsushi Watanabe krijgen ook het nieuwste Suzuki materiaal tot hun beschikking.
Bij Kawasaki zien we tweevoudig Endurance wereldkampioen Julien da Costa in actie komen met als teamgenoot Simon Andrews.
De vijfde fabrikant is MV Agusta maar daar wordt niet te veel van verwacht met Cup deelnemers Chris Burns en Victor Cox.
No. | Naam | Team | Merk | cc |
2 | Leon Camier | Airwaves Yamaha | Yamaha | 1000 |
3 | Stuart Easton | Hydrex Honda | Honda | 1000 |
4 | John Laverty | Buildbase Kawasaki | Kawasaki | 1000 |
5 | Karl Harris | Hydrex Honda | Honda | 1000 |
6 | Tristan Palmer | Buildbase Kawasaki | Kawasaki | 1000 |
7 | James Ellison | Airwaves Yamaha | Yamaha | 1000 |
8 | Graeme Gowland | Motorpoint/Henderson | Yamaha | 1000 |
9 | Chris Walker | Motorpoint/Henderson | Yamaha | 1000 |
10 | Jon Kirkham | Lloyds British | Yamaha | 1000 |
11 | Ian Lowry | Relentless Suzuki | Suzuki | 1000 |
17 | Simon Andrews | MSS Colchester i | Kawasaki | 1000 |
18 | Matt Bond – C | MIST Suzuki | Suzuki | 1000 |
21 | Tom Tunstall – C | Hardinge Doodson | Honda | 1000 |
22 | Jason O’Halloran | SMT Honda | Honda | 1000 |
25 | Josh Brookes | HM Plant Honda | Honda | 1000 |
28 | Victor Cox – C | STP – JHS Racing | MV Agusta | 1000 |
32 | Kenny Gilbertson – C | Jx Fuelcards Kawasaki | Kawasaki | 1000 |
35 | Chris Burns – C | STP – JHS Racing | MV Agusta | 1000 |
40 | Martin Jessopp – C | Riders Racing | Honda | 1000 |
44 | Alastair Fagan – C | Red Viper Racing | Honda | 1000 |
45 | Glen Richards | HM Plant Honda | Honda | 1000 |
50 | Sylvan Guintoli | Crescent Suzuki | Suzuki | 1000 |
60 | Peter Hickman – C | Ultimate Racing | Yamaha | 1000 |
64 | Aaron Zanotti | Red Viper Racing | Honda | 1000 |
68 | David Johnson | Team MAXXIS Branson | Yamaha | 1000 |
76 | Atushi Watanabe | Relentless Suzuki | Suzuki | 1000 |
86 | Julien Da Costa | MSS Colchester i | Suzuki | 1000 |
101 | Gary Mason – C | Quay Garage | Honda | 1000 |
111 | Brian McCormack – C | MAR Racing | Kawasaki | 1000 |
200 | Michael Rutter | Coca Cola North West | Yamaha | 1000 |
C = deelnemer Privateer Cup |