Tijdens de voorlaatste ronde van het MCE British Superbike kampioenschap 2013 hebben Alex Lowes en Shane Byrne beide een wedstrijd op hun naam geschreven. Bij beide races moest een fotofinish aangeven wie de winnaar was geworden. Tommy Bridewell mocht in beide races mee naar het podium voor het behalen van de derde stek.
<p><strong>Race 1</strong><br /> Het was Kiyonari die, door een tijdens een motorcrosstraining opgelopen schouderblessure, vanaf de zijlijn moest toezien hoe zijn teamgenoot Lowes vanaf pole aan de eerste race mocht beginnen. Het was echter Byrne die kopstart pakte en een groot deel van de eerste ronde aan de leiding reed. Het gevecht begint echter direct want Lowes en Brookes laten hier geen gras over groeien. Lowes komt uiteindelijk als leider over de streep na de eerste ronde, gevolgd door Byrne, Brookes, Jacobsen, Kirkham, Bridewell, Hickman, Westmoreland en Ellison. Voor Haga en Linfoot is de strijd dan al voorbij als Linfoot crasht en Haga meeneemt in de valpartij.</p> <p> </p> <p>Als zich aan de voorzijde van het veld na de tweede ronde een kopgroep van vijf man vormt van Lowes, Byrne, Brookes, Jacobsen en Bridewell, moet Milwaukee rijder en titelkandidaat Ellison zijn best doen om nog enigzins een goed resultaat te behalen. Hij rijdt aan het begin van de wedstrijd op plek negen en heeft dus heel veel goed te maken. In de kopgroep gaan Lowes en Byrne ondertussen gewoon onverstoord met het 'lijf-aan-lijf' gevecht door als ze bij inhaalpogingen van Byrne wel erg dicht bij elkaar komen. Het blijft echter een eerlijke strijd waar beide coureurs met respect voor elkaar rijden.</p> <p> </p> <p>In de vijfde ronde valt de kopgroep dan uit elkaar. De Tyco Suzuki van Brookes geeft de geest als hij op de derde plek rijdt en dat is slecht nieuws voor de titelkandidaat. Er ontstaat hierdoor een gat tussen Lowes en Byrne en Jacobsen en Bridewell. Dit gat zal steeds groter groeien. Ellison doet verderop in het veld ook goed werk als hij snel weet op te klimmen. Hij passeert in rap tempo o.a. Kirkham en Hickman en kan zich handhaven op de vijfde plek.</p> <p> </p> <p>Aan kop gaat de strijd halverwege onvermoeibaar door, ondanks dat het lijkt of Byrne af en toe wat moeite heeft met het tempo van Lowes. Byrne is op de kwalificatiedag namelijk behoorlijk gecrasht en zit bont en blauw op de motor. Ondanks dit feit houdt Byrne Lowes wel bij. Daarachter is te zien dat Bridewell inmiddels de derde plek van Jacobsen heeft over genomen. De 'wingman' van Ellison laat hiermee opnieuw van zich spreken.</p> <p> </p> <p>De geblesseerde Byrne weet tot de laatste ronden aangehaakt te blijven bij Lowes. Duidelijk is te zien hoe de regerend kampioen de pijn verbijt en zich aan het positioneren is voor een aanval op Lowes. Deze aanval komt er in het begin van de laatste ronde dan ook en Byrne pakt de leiding. Samsung Honda rijder Lowes moet duidelijk alle zeilen bij zetten om Byrne niet een paar meters te laten pakken, maar het duurt tot het eind van de laatste ronde dat Lowes zich kan positioneren. Pas in de voorlaatste bocht plaatst Lowes een aanval op Byrne en gaat buitenom naar de leiding. Byrne weet nog te counteren in de laatste bocht, maar in de sprint naar de finish weet Lowes met het minimale verschil van 0,094 seconde toch de winst te pakken. Byrne wordt tweede en Bridewell houdt vast aan de derde plaats. Jacobsen (4), Ellison (5), Kirkham (6), Hickman (7), Westmoreland (8), Baiocco (9) en Burrell maken de top tien vol.</p>
<p><strong>Race 2</strong><br /> In de tweede race mag 'Shakey' vanaf pole vertrekken en hij pakt daarbij ook gelijk kopstart. Andermaal begint het gevecht direct na de start en vinden er aan kop schermutselingen plaats. Lowes pakt de leiding van Byrne over en volbrengt de eerste ronde aan de leiding. Byrne volgt voor Brookes, Jacobsen, Bridewell, Ellison, Kirkham, Haga en walker. Voor GB Moto Honda rijder Hickman is de race dan al voorbij als hij in de eerste ronde crasht.</p> <p> </p> <p>De tactiek van Byrne is in de tweede race anders als in de eerste race als hij in de tweede ronde opnieuw de leiding pakt en een gaatje probeert te slaan naar de rest van de kopgroep. De rest van de kopgroep bestaat dan uit Lowes, Brookes, Bridewell, Jacobsen en Ellison. Bridewell is echter 'on the move' nadat hij Jacobsen voorbij is gestoken en hij Brookes dan voor plek drie passeert.</p> <p> </p> <p>Halverwege de race is duidelijk dat Byrne geen gaatje kan slaan naar de concurrentie als hij weer wordt gepasseerd door Lowes. Op dat moment komen de eerste barsten in de kopgroep als Ellison een fout maakt. Hij krijgt een highsider te verwerken, maar weet deze in beroemde 'Mamola stijl' op te vangen en zijn weg te vervolgen. 'Save of the day' is welverdiend voor Ellison, maar hij verliest wel de aansluiting met de kopgroep. De Tyco Suzuki mannen laten elkaar in die fase ook niet met rust en wisselen een aantal keer van positie. Door al deze schermutselingen valt de kopgroep uit elkaar. Lowes leidt nog steeds voor Byrne, met op een kleine afstand Bridewell. Even daarachter zijn het de Suzuki's van Brookes en Jacobsen en Ellison rijdt op de zesde plek en probeert te herstellen.</p> <p> </p> <p>In ronde negen pakt Byrne opnieuw de leiding over van Lowes en probeert opnieuw een gaatje te slaan. Dit lukt echter niet als Lowes hem in de elfde ronde opnieuw passeert. Bridewell kan knap volgen op de derde plaats en daarachter heeft Ellison de aansluiting met de Suzuki's weer terug gevonden.</p> <p> </p> <p>In de laatste twee ronden van de wedstrijd moet Bridewell lossen van Lowes en Byrne. De slotfase lijkt dus een kopie te worden van de eerste race. Byrne positioneert zich wederom voor een beslissende aanval, maar deze aanval blijft de gehele laatste ronde uit. De strijd lijkt dan gestreden als Byrne in de eindsprint naar de finish, na de laatste bocht, onverwachts nog het onmogelijke weet te vinden en zij aan zij met Lowes weet te komen. Lowes lijkt de wedstrijd alsnog te winnen, maar er ontstaat toch even onduidelijkheid. Uiteindelijk komt het verlossende bericht dat Byrne met slechts 0,012 seconde de winst pakt voor Lowes. Bridewell wordt derde voor Ellison (4) die knap hersteld. Brookes (5), Jacobsen (6), Kirkham (7), Baiocco (8), Westmoreland (9) en Smrz (10) maken de top tien vol.</p> <p> </p> <p><strong>Kampioenschap</strong><br /> De stand in het kampioenschap blijft door deze races aan kop onveranderd. Byrne (604) leidt nog steeds met één punt voor op Lowes (603). Ellison (562) volgt voor Brookes (546), Westmoreland (534) en Kiyonari (522). Tijdens de drie afsluitende wedstrijden in Brands Hatch (18 t/m 20 oktober) belooft het dus een zeer spannende strijd te worden tussen Byrne en Lowes.</p> <p> </p> <p><strong>De Nederlanders</strong><br /> Na de gastoptredens tijdens de BSB in Assen mochten Danny de Boer (Superbike) en Kervin Bos (Supersport) opnieuw uitkomen in het prestigieuze kampioenschap. Voor beide heren was het de eerste keer dat ze het Britse Silverstone aandeden. De Boer reed in de eerste Superbike wedstrijd op zijn Bathams Honda naar een 17de plaats net achter zijn ervaren teamgenoot Rutter. In race 2 ging het helaas minder voor de Boer toen hij in de warm-up ronde al met een kapotte koppeling kwam te staan. De Boer moest zijn campagne toen direct staken. </p> <p> </p> <p>Voor Bos was er in de sprintrace (Supersport race op zaterdag) een zeventiende plaats weggelegd. In de hoofdrace op zondag kwam Bos helaas vroeg in de wedstrijd ten val en kon zijn weg niet meer vervolgen. Bos liep bij de crash een schouderblessure op, maar dit heeft geen gevolgen voor zijn ONK-campagne aanstaand weekend in Assen. Zowel de Boer als Bos kunnen tevreden terugkijken op hun debuut in Silverstone, waarbij ze beide de nodige progressie maakten. </p> <p> </p> <p>Vaste Supersport deelnemer Stuart Voskamp hield het na Assen voor gezien met het Tsingtao WKbikes Performance Suzuki team en kwam derhalve in Silverstone niet aan de start. Ook in Brands Hatch zal Voskamp niet starten.</p> <p> </p> <p> </p> <p style="margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px; font-family: arial;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="margin: 0px; padding: 0px; color: #000000; font-weight: normal; text-decoration: underline;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><strong style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: italic; text-decoration: underline;"><span style="color: #7030a0;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: italic; text-decoration: underline;">Meld je hier aan »</a></span></strong></p> <p style="margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px; font-family: arial;"><strong style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: italic; text-decoration: underline;"><br /> </strong></p> <p style="margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px; font-family: arial;"><strong style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: italic; text-decoration: underline;"><br /> </strong></p> <p> </p> <p> </p> <div class="fb-comments" data-width="468" data-num-posts="100" data-href="https://www.racesport.nl/OVERIG/BSB/bsb-silverstone-winst-voor-lowes-en-byrne/tabid/106/iNews_ID/33375/Default.aspx"></div>