Het had zomaar gekund, tijdens de 38e editie van de Ducati Club Races op Assen met alle 3 broers het podium te bezetten. Johnny veroverde tot tweemaal toe de eerste plek en Harold kwam zaterdag door het wegvallen van Alain Östli op het podium, terwijl hij daar in de 2e race door eigen strijdlust in slaagde. Marcel reed dezelfde rondetijden maar tot een wedstrijd kwam het niet, omdat hij tijdens de 2e kwalificatie strandde met een gebroken tandwiel en een uitgelopen oliekering.
Hockenheimring
Vorige week is de competitie in de Dutch Ducati Challenge van start gegaan in Hockenheim, waar we gebruik mochten maken van de lange GP Strecke van totaal bijna 4,6 kilometer inclusief de fantastische Parabolica van 1.047 meter lengte. Een gedraaide bocht waar je op topsnelheid komt en eindigt in een haarspeldbocht.
Een succesvolle start waar Johnny in de eerste race de 2e en op zondag de 1e plaats behaalde. Harold deelde ook daar tweemaal het podium met een 3e plaats, terwijl Marcel beide keren volop punten behaalde door te eindigen als 5e.
De trackday op vrijdag hadden we overgeslagen en waren ongetraind met de motor. Maar zijn wel fysiek goed onderhouden. Mogelijk was dat de reden dat we tijdens de eerste kwalificatie waar we de eerste meters reden én op een nieuwe baan, al snel in ons ritme raakten en aan het einde van de dag tijdens de race zeer goed presteerden. De vrijdag viel overigens voor velen in het water, door giga regenbuien. Maar de dagen erop tijdens kwalificaties en wedstrijden volop zon en enorm genoten!
Tijdens de kwalificaties waren geen van de 39 deelnemers er in geslaagd om onder 1 minuut en 50 seconden te rijden, dus ook de rijders niet in de Pro Thunder groep van Art Motor waar we bij ingedeeld waren. In de wedstrijd veranderd er veel en strijdlust wordt omgezet in snellere rondentijden. Johnny was met 1.49 het snelste, Harold kwam op de 1.50 en Marcel erachter op 1.52.
Terug naar de Clubraces in Assen
Op vrijdag vind naast de trainingen ook al een kwalificatie plaats. Maar we moeten eerst weer ons ritme vinden en dat is best lastig op Assen. Johnny komt in de 1e sessie op 1.50, Harold op 1.52 en Marcel op 1.54. Daar wordt snel verandering in gebracht als Johnny op 1.48 doorkomt en Harold en Marcel volgen beide met een 1.50. IN de 3e sessie valt Marcel wat terug, terwijl Harold juist onder 1.50 komt en op 2 honderdduizendste achterstand van Johnny rijdt.
Maar het gaat natuurlijk om de kwalificaties, die tijden tellen!
We zien Marcel snelheid verliezen net na start/finish en zet de motor aan het begin van de Haarbocht aan de kant. Johnny zet een tijd neer van 1.48.2 en Harold 1.49,1 en zitten duidelijk goed in het zadel. Terug bij onze tent zien we olie liggen en het tandwiel met ketting zitten er scheef op. Marcel baalt en kan dit nu niet repareren, omdat er een pin in het blok is afgebroken en daar mogelijk veel meer heeft vernield. Gelukkig vat hij het goed op en relativeert dat het een mechanische sport blijft, maar intussen gaan we ons realiseren dat we na vergelijking, mogelijk op basis van de rondetijden samen op het podium konden komen. Een droom die we na blijven streven!
Snelste rondetijd en Sprintrace
In de 2e kwalificatie laat Johnny zich gelden en zet de snelste tijd met 1.46.9 neer, terwijl Harold eindigt met een verdienstelijke 1.48.6. Goed voor polepositie en Harold start direct achter Johnny op plek 4. In een verzengende hitte mogen we onze eerste race reeds rijden, waarbij beiden goed weg komen en met een groep van vier ontsnappen. André Niemantsverdriet wil de leiding, maar Johnny neemt deze over. Als André zich dan laat zakken, denkt Alain Östli dat hij kan gaan strijden voor de 2e plek. Maar Harold zit hem op de hielen en kan goed bij blijven. Inmiddels rijdt Johnny met 1.45.8 een waanzinnige rondetijd en los van de rest. Harold weet zich met 1.47.4 eveneens zich te verbeteren maar kan in de 6 ronden van deze sprintrace niet voorbij aan Alain komen. Een podiumplek is alleen mogelijk als er nu wat voor hem gebeurt. En zowaar komt Alain in de problemen en haalt de bocht niet en moet de motor omtrekken om erger te voorkomen. Voldoende druk gegeven, of een technisch probleem; Harold rijdt de laatste ronde uit richting het podium en mag deze daar delen met André op twee en Johnny als winnaar. Een heerlijk gevoel!
De DCR (i.s.m. DCN) organisatie heeft samen met Ducati Zaltbommel en MotoPuro een prachtig open podium neergezet, waar we in de avond allen samen komen om van de DJ en live muziek te genieten. Een mooi moment dat wordt gevoed door een gezellige sfeer in combinatie met fantastisch zomeravond weer.
Dutch Ducati Challenge
Het lijkt een jaarlijks wederkerend spektakel te worden van alle voormalige 3D-rijders en Dutch Ducati Challenge deelnemers. Leuk om allen weer te zien en volle bak aan de start voor de 2e race.
Johnny komt goed weg en neemt direct de leiding, gevolgd door André, Alain en Harold. Even lijkt het dat Harold voorbij gaat aan Alain maar hij bouwt zijn race voorzichtig op. Johnny lijkt weg maar André laat nu niet los en tracht aansluiting te vinden. Omdat Alain het tempo niet kan volgen en doorkrijgt dat Harold hem op de hielen blijft zitten, duurt het niet lang voordat Harold hem inhaalt en afstand neemt om de 3e plek opnieuw te besluiten. Maar nu geheel op eigen kracht met een goede racepace door telkens 1.47 te rijden.
Johnny komt toch weer in beeld en zal die dan toch nog de strijd vooraan verliezen? Dat komt doordat hij het tempo omlaag had gebracht om niet teveel te vragen, maar door het aanzetten in de laatste ronden met 1.46 op de klok, behaalt hij opnieuw de zege.
Desmoquattro
Een schitterende wedstrijd waar alles is gegeven, hetgeen te merken is als de 2e wedstrijd z’n aanvang heeft. De snelsten van het weekend zijn ingedeeld in de Desmoquattro klasse waar Johnny de 4e en Harold achter hem de 7e startplek heeft.
Maarten Bekker, Martijn Duijkers en Peter Politiek starten vanaf de 1e rij, maar na het doven van de rode lichten gaat het in de eerste bocht bijna mis. Johnny wordt hierin mee getrokken en moet velen voor zich laten. Hierbij was het Jan de Boer die voor Harold was gekomen maar na twee ronden kon Harold toch passeren. John van Middelkoop en Peter Politiek streden fanatiek waar Harold niet van kon profiteren. Zij gingen juist wat harder en extra pushen van Harold gaf geen resultaat. Achter hem was Johnny extra gemotiveerd vanwege de start en haalde Harold in. Voorin kon Maarten Bekker eenvoudig de leiding nemen, maar viel uit. Geen podia voor ons in deze race, wel een verdiende 5e plaats voor Johnny, gevolgd door Harold op de 6e plaats. Natuurlijk had hier meer in kunnen zitten, maar we hebben de punten in de Ducati Challenge behaald en die was net even belangrijker.
Johnny is de leider in het kampioenschap, gevold door Harold op twee. Marcel komt natuurlijk punten tekort, maar dat geldt momenteel voor meerdere rijders die normaal voorin kunnen strijden.
De Ducati Challenge wordt over 2 weken op Oschersleben voortgezet en volgt Schleiz in augustus en wordt afgesloten met Most in september.