De World Superbike en World Supersport coureurs zullen komend weekend tijdens de races op het Phillip Island Grand Prix Circuit een verplichte pitstop moeten maken. Vanwege het nieuwe asfalt is de bandenslijtage dusdanig hoog dat een volledige raceafstand op dezelfde banden niet haalbaar is.
In de aanloop naar de Grand Bridge Brewery Australian Round is besloten dat de WorldSBK en WorldSSP races zullen plaatsvinden onder flag-tot-flag regels, met een verplichte pitstop om banden te wisselen voor alle motoren.
Op basis van de informatie die is verzameld na de WorldSBK en WorldSSP tests op Phillip Island eerder deze week en een rapport van de Technisch Directeur van de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM), heeft de wedstrijdleiding samen met het Phillip Island Grand Prix Circuit en Dorna WSBK Organization (DWO) besloten dat om de veiligheid van alle deelnemers te garanderen, achterbanden niet langer dan 11 ronden gebruikt mogen worden voor de WorldSBK klasse en 10 ronden voor de WorldSSP klasse.
Daarnaast is de raceafstand voor WorldSBK Race 1 en 2 teruggebracht naar 20 ronden en zijn er twee extra sets banden toegewezen aan elke rijder in beide klassen.
Gregorio Lavilla – Executive Director WorldSBK: “Het circuit heeft bewonderenswaardig gepresteerd met het nieuwe asfalt. Terwijl het rubber geleidelijk wordt neergelegd, veranderen de baanomstandigheden en dat zorgt voor een aantal uitdagingen. Aangezien de banden eind november werden verscheept voor deze openingsronde, was er niet genoeg tijd om specifieke banden te ontwikkelen voor de huidige asfaltomstandigheden.
We hebben de situatie zorgvuldig beoordeeld, rekening houdend met de vroege circuitactiviteit na de aanleg van het asfalt en de twee testdagen die we eerder deze week hebben gehouden. De omstandigheden zijn zeker verbeterd maar misschien nog niet genoeg, zeker gezien de uitdagende en snelle aard van dit circuit. Onder dergelijke omstandigheden moeten we, in samenwerking met Race Direction, de FIM en het Phillip Island GP Circuit, kiezen voor de veiligste optie wat van het grootste belang is.”
Giorgio Barbieri – Pirelli Motorsport Director: “We kennen dit circuit erg goed maar toch is het elk jaar weer een heel ander verhaal omdat er op Phillip Island veel variabelen zijn die het gedrag van de banden kunnen beïnvloeden en die vaak onvoorspelbaar zijn. Dit jaar wordt het meest kritieke element vertegenwoordigd door het nieuwe asfalt dat de referenties die we hadden bijna volledig opnieuw heeft ingesteld. Ik herinner iedereen eraan dat de banden voor deze race eind november vanuit Europa werden verscheept, terwijl de nieuwe asfaltering van het circuit pas een paar weken geleden werd voltooid.
Bij gebrek aan gegevens waarop we ons konden baseren, leek het ons daarom gepast om te vertrouwen op de raceoplossingen die we de afgelopen twee seizoenen met succes hebben gebruikt. We hebben tijdens de tests gezien dat het asfalt veel grip biedt, wat in het voordeel is van de zeer snelle rondetijden, maar dat het aan de andere kant erg agressief is voor de banden. Vooral bij hoge temperaturen wat ongewone pieken veroorzaakt in de temperatuur van het loopvlakmengsel aan de linkerkant, met als gevolg dat de banden degraderen: we hebben tot 160 graden Celsius gemeten in de pitstraat en we schatten dat dit pieken van meer dan 200 graden kan bereiken.
Gezien dit bewijs hebben we in overleg met Dorna, de FIM en de Race Direction besloten dat het voor de races van beide klassen verplicht is om een pitstop te maken om banden te wisselen. Het was een moeilijke beslissing, ook omdat sommige teams, zoals altijd in dit soort gevallen, over de hele afstand hadden willen racen. Pirelli is echter van mening dat de veiligheid van de rijders de absolute prioriteit moet hebben in dit soort omstandigheden.”
Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.