#PoweredByMotul. Als officiële partner van vele raceteams en fabrikanten draagt Motul bij aan de verdere technologische ontwikkeling in de motorsport. Daarnaast is Motul o.a. ook naamdrager van het MOTUL FIM Superbike World Championship alsmede ook van meerdere MotoGP events, waaronder de MOTUL TT Assen. Hieronder een kijkje in de wereld van Motul.
Brad Perie, British Supersport talent: “Strijden om de titel is een groot leerproces”
Brad Perie komt dit seizoen in de kleuren van Appleyard Macadam uit in het British Supersport Championship. Met 6 overwinningen, waaronder de laatste race in Silverstone afgelopen weekend, staat hij op een derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap op slechts 5 punten van de leider. Met nog 3 race-weekenden voor de boeg spraken we met Brad, die geniet van zijn eerste seizoen in dienst van het team en aan boord van de Yamaha YZF-R6. Verassend is zijn voorkeur voor WK Supersport als volgende stap, indien haalbaar, in plaats van British Superbike.
Is dit je eerste jaar dat je voor Appleyard Macadam uitkomt?
“Ik reed al wel in de Supersport klasse en heb al een paar jaar als privateer achter de rug. Voor het team ben ik misschien een groentje, maar wat het kampioenschap en de motor betreft, ben ik zeker geen groentje meer. Maar het is nog steeds een groot leerproces, vooral omdat ik nu voorin meedoe in plaats van in het middenveld. Dit is helemaal een nieuwe ervaring voor me. Voor de rest heb ik waarschijnlijk een goede kans om te winnen.”
Er zijn nog 3 race weekenden te gaan. Hoe voelt het tot nu toe? Is het allemaal spannend en zenuwslopend?
“Ik denk dat het erg motiverend is. Maar het is zeker zenuwslopend. Er is meer druk. Ik moet meer mijn koppie gebruiken en punten zien te verzamelen, goede punten scoren, en geen dingen doen waarmee ik het risico loop punten te verliezen. Het team heeft veel historie wat betreft winnen en dat wil ik voortzetten. Ik ben niet te gestresst. Zoals ik het zie, ben ik in een zeer gelukkige positie om op deze manier te kunnen racen. Als ik maandag weer aan het werk ga, terug naar de echte wereld, en ik praat met collega’s op het werk die misschien privéproblemen hebben of rekeningen niet kunnen betalen, dan lijkt het racen niet zo stressvol vergeleken met sommige situaties in de echte wereld. Ik voel me gewoon heel gelukkig en wil van elke seconde genieten.”
Betrouwbaarheid is altijd belangrijk in de racerij, maar in deze fase van het kampioenschap moet het cruciaal voor je zijn?
“Het is iets dat belangrijk is. Als ik een fout maak en een race of een training verpruts (als je een training mist, sta je altijd achter), dan is het heel belangrijk dat je een motor hebt die er altijd voor je is. Zeker nu we in het laatste deel van het seizoen zitten en het erg close is met vier jongens die om de leiding strijden en slechts 16 punten van elkaar verwijderd zijn. En dat klinkt misschien als veel, maar als je een DNF hebt, verlies je 10 punten op de eerste plaats. Dus, het kan echt snel gaan. Als ik zelf een fout maak, ja dan kan ik alleen mezelf maar iets verwijten. Maar er is niets erger dan mechanische problemen hebben. Ik moet zeggen, sinds ik bij Appleyard Macadam ben gaan rijden, hebben we nog geen enkel probleem gehad. Ik zit waarschijnlijk in het beste team om die mechanische problemen niet te hebben, omdat het zo goed ondersteund wordt.”
Motul is duidelijk een vertrouwde partner van het team. Wat voor ondersteuning en voordelen bieden de Motul-producten voor jouw races?
“Het is een wereldmerk. Je kunt met iedereen in de motorwereld over Motul praten, en ze weten allemaal wat het is. Motul ondersteunt veel vooraanstaande teams over de hele wereld. Waar wij staan in het kampioenschap, is het heel belangrijk dat alles tip-top in orde is, en met mensen van Motul achter ons, geeft ons dat de beste kans en het vertrouwen om ervoor te gaan.”
Motorracen is nog niet je fulltime-baan, maar waarschijnlijk wel een fulltime verbintenis. Hoe houd je dit in balans?
“Ik ben er helemaal voor gegaan. Ik ben nu een twintiger en ik zie mijn vrienden stappen maken in hun carrière en ik wil niet achterblijven bij het najagen van een hobby die enorm duur is. Maar tegelijkertijd sta ik op het punt om de overstap naar de Superbikes te gaan maken, daar is een fulltime racepakket beschikbaar. Het is een lastige. Ik wil een bepaalde carrièreplanning volgen, maar die zouden me niet de vrije tijd geven die ik nodig heb om te racen en te trainen. Ik heb het geluk dat ik mensen om me heen heb die me die flexibiliteit wel geven. Het is geven en nemen. Als we stoppen met racen, doe ik mijn uiterste best om anderen te helpen.”
Is de Superbike klasse de volgende stap voor jou?
“Als de financiering echt geen probleem zou zijn, zou ik persoonlijk graag naar het FIM World Supersport Championship over willen stappen. De overgang zou sportief gezien moeilijk zijn vanwege de concurrentie, de circuits en de elektronica, maar de motoren zijn daar erg vergelijkbaar. Ik denk dat het me als coureur enorm vooruit zou helpen.”
Ben je ooit in de verleiding gekomen om te gaan roadracen?
“Ik kom uit een familie van roadracers, die hebben meegedaan aan de TT, Cookstown, Tandragee en ga zo maar door. Ik ben door veel mensen gevraagd om het te doen. En ik zal nooit nooit zeggen. Maar je moet het echt willen doen om het te doen. Er is mij verteld dat er veel financieel gewin is als je het goed doet, maar omdat het zo’n spannende en toegewijde sport is, moet je wel toegewijd zijn om het te gaan doen.”
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter