Een flinke kater voor Wayne Tessels en zijn ChromeBurner RAC41 Honda teamgenoten. Nadat men zondag tijdens de 86e editie van de Bol d’Or als tweede werd afgevlagd in de Superstock klasse en daarmee de wereldtitel had veilig weten te stellen kwam de domper enkele uren later. Bij de technische keuring na afloop bleek de brandstoftank niet conform het technisch reglement met een diskwalificatie tot gevolg.
Zondagmiddag om 15:00 uur werd een droom werkelijkheid voor ChromeBurner RAC41 Honda. Wayne Tessels stuurde tijdens de 86e editie van de Bol d’Or zijn ChromeBurner RAC41 Honda als tweede Superstock team over de finish. Deze tweede plaats was voor het team voldoende om de 2023 wereldtitel veilig te stellen. De blijdschap was na afloop dan ook enorm bij het Franse team, de sponsors en coureurs.
Maar enkele uren later kwam de kater, bij de technische keuring na afloop van de race bleek de door het team gebruikte brandstoftank niet conform het technisch reglement. In het FIM EWC mag de maximale tankinhoud 24 liter bedragen, de door ChromeBurner RAC41 in de race gebruikte tank was echter iets groter. De stewards waren vervolgens onverbiddelijk hetgeen betekende diskwalificatie voor de race.
Het kwijtraken van de tweede plaats kwam vervolgens dubbel zo hard aan, geen punten in deze race betekende namelijk ook dat er een streep kon door de titel.
Wayne Tessels: “Pff dit is natuurlijk een enorme domper. Het is totaal geen kwade opzet geweest, want met 0,1 liter meer rijden kan je geen extra ronde rijden of een pitstop minder maken in de race. Het klinkt misschien raar maar ben ik bovenal nog steeds trots op wat wij gepresteerd hebben. Als je ziet hoe we met tegenslagen – niet alleen tijdens de Bol d’Or maar ook in Le Mans en Spa – zijn omgegaan waren we in mijn ogen de terechte wereldkampioenen. Het is een hele harde beslissing voor een zeer kleine overtreding. Ik respecteer de beslissing van de organisatie, want regels zijn regels. Al is het natuurlijk wel erg zuur om door zo iets minimaals de wereldtitel te verliezen.”
De 2023 titel in de Superstock klasse gaat hierdoor naar Team33 Louit April Moto – het team dat zondag ook de race won – terwijl ChromeBurner RAC41 Honda door deze kwalificatie terugvalt van de eerste naar de vijfde plaats in de eindstand van het kampioenschap.
Handige links FIM EWC Bol d’Or 2023:
Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Waar te volgen op TV
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’