Bo Bendsneyder begint binnenkort aan zijn zesde seizoen als Grand Prix coureur. Na twee jaar Red Bull KTM Ajo (Moto3), één seizoen Tech3 Racing, twee seizoenen NTS RW Racing GP gaat de Nederlander in 2021 uitkomen voor het Spaanse Pertamina Mandalika SAG Team. Een nieuw avontuur welke de 2015 Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen vol vertrouwen tegemoet ziet, zo bleek tijdens de online teampresentatie.
Het Pertamina Mandalika SAG Team presenteerde woensdagochtend 24 februari haar plannen voor komend seizoen. In vergelijking met de voorgaande jaren is er het nodige veranderd voor het in Sabadell (Spanje) gevestigde Moto2 team. Niet alleen het rijdersduo Bo Bendsneyder en Tom Lüthi is nieuw, ook de samenwerking met het Mandalika Racing Team Indonesia en de komst van Pertamina als nieuwe titelsponsor zorgen ervoor dat het team onder leiding van Eduardo Perales een flinke gedaantewisseling heeft ondergaan en voor het seizoen 2021 in een compleet nieuwe kleurstelling aan de start zal verschijnen in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.
Tijdens de presentatie werd duidelijk dat de nieuwe formatie met Tom Lüthi en Bo Bendsneyder in de gelederen een duidelijk doel voor ogen heeft, en dat is in 2021 meestrijden voor topklasseringen in het Moto2 wereldkampioenschap.
Tom Lüthi, voormalig 125cc wereldkampioen, maakt in 2021 zijn debuut in het team nadat hij de afgelopen seizoenen een regelmatige winnaar en stabiele factor was in de Moto2 klasse. De Zwitser kan met 17 Grand Prix overwinningen dan ook als een zeer ervaren coureur worden gezien.
De Nederlandse ogen zullen echter met name op de andere kant van de pitbox gericht zijn. Niemand minder dan Bo Bendsneyder zal na twee seizoenen in Nederlandse dienst gereden te hebben- net als Lüthi – in 2021 zijn opwachting gaan maken in dienst van het Spaanse team. De voormalig NTS RW Racing GP coureur kende in 2020 een moeilijke start van het seizoen waarna het er lange tijd naar uitzag dat zijn dagen als Grand Prix coureur geteld leken te zijn. Echter na een aantal sterk gereden races aan het einde van het seizoen – en met reeds een getekend WorldSSP contract op zak – kwam er alsnog een aanbod uit onverwachte hoek. Deze sterke reeks races in het tweede deel van het seizoen, zijn Indonesische roots, enkele loyale sponsors, een WorldSSP teambaas die meewerkte en een gedreven en zakelijk door de wol geverfde manager bleken de reddingsboei voor onze enige Nederlandse Grand Prix coureur.
Het kan soms raar lopen dus, maar nu alle ingrediënten aanwezig zijn – een ervaren team dat in het verleden de nodige successen wist te boeken in de klasse en het kunnen beschikken over het nieuwste en zo felbegeerde Kalex chassis – kan Bendsneyder dan ook niet wachten om aan de slag te gaan voor zijn nieuwe team.
Bo Bendsneyder: “Ik kijk er echt naar uit om aan het seizoen te beginnen. Ik zal voor het eerst de beschikking krijgen over een Kalex (chassis) en ik kan niet wachten om volgende week naar Valencia te gaan voor de eerste test. Ik denk dat het een geweldig seizoen gaat worden. We hebben de steun van goede sponsors en het team heeft veel ervaring en zich reeds bewezen met het behalen van goede resultaten, dus ik ben er klaar voor om met hen te racen en goede resultaten te blijven behalen.”
Na een eerste kennismaking de afgelopen weken en het samen trainen op diverse andere machines start voor het Pertamina Mandalika SAG Team het echte werk aangaande dit ambitieuze project. Zo zal men de komende week afreizen naar Circuit Ricardo Tormo in Valencia waar Bendsneyder en Lüthi tijdens een tweedaagse test voor het eerst kennis zullen maken met hun nieuwe Kalex Moto2 machines.
Na deze test zal het materiaal verscheept worden naar Qatar waar van 19 t/m 21 maart nog een driedaagse test op het Losail International Circuit op het programma staat alvorens een week later (26 t/m 28 maart) op hetzelfde circuit het 2021 MotoGP wereldkampioenschap van start zal gaan.
De voorlopige 2021 MotoGP kalender per 22-01-2021:
- 26 t/m 28 maart: Qatar – Losail International Circuit*
- 02 t/m 04 april: Doha – Losail International Circuit*
- 16 t/m 18 april Portugal – Algarve International Circuit
- 30 april t/m 02 mei: Spanje – Circuito de Jerez
- 14 t/m 16 mei: Frankrijk – Le Mans
- 28 t/m 30 mei: Italië – Autodromo del Mugello
- 04 t/m 06 juni: Catalunya – Circuit de Barcelona – Catalunya
- 18 t/m 20 juni: Duitsland – Sachsenring
- 25 t/m 27 juni: Nederland – TT Circuit Assen
- 09 t/m 11 juli: Finland -KymiRing
- 13 t/m 15 augustus: Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
- 27 t/m 29 augustus: Engeland – Silverstone Circuit
- 10 t/m 12 september: Aragón – MotorLand Aragón
- 17 t/m 19 september: San Marino – Misano World Circuit Marco Simoncelli
- 01 t/m 03 oktober: Japan – Twin Ring Motegi
- 08 t/m 10 oktober: Thailand – Chang International Circuit
- 22 t/m 24 oktober Australië – Phillip Island
- 29 t/m 31 oktober: Maleisië – Sepang International Circuit
- 12 t/m 14 november: Comunitat Valenciana – Circuit Ricardo Tormo
* Avondraces
** Afhankelijk van de nog te verkrijgen homologatie