
Bo Bendsneyder kan terugkijken op een geslaagde tweedaagse WorldSBK Test op het Phillip Island Grand Prix Circuit. De MV Agusta Reparto Corse coureur wist maandag en dinsdag in alle vier sessies de snelste rondetijd op de klok te zetten. De Nederlander lijkt dan ook klaar voor zijn debuutseizoen als vaste deelnemer in het FIM Supersport World Championship, een seizoen dat aanstaande vrijdag van start gaat op hetzelfde circuit.
Nadat Bo Bendsneyder maandag de eerste dag van de WorldSBK Test op Phillip Island al afsloot met de snelste rondetijd achter zijn naam wist de Nederlander zijn ongeslagen status te behouden. Dinsdagochtend noteerde de MV Agusta Reparto Corse coureur in de eerste een snelste rondtijd van 1’32.343, dit ondanks dat er slechts twaalf ronden gereden waren alvorens de regen arriveerde.
Tijdens de tweede sessie van de dag was het Australische circuit weer zo goed als droog, al werd de start nog kort uitgesteld vanwege een aantal natte plekken in bocht drie. Maar nadat de lichten op groen waren gegaan waren de omstandigheden opnieuw goed. Bendsneyder werkte in deze sessie een racesimulatie af. Even leek het erop dat zijn voormalig Moto2 coureur Jaume Masia zijn ongeslagen status zou dwarsbomen, maar niets bleek minder waar. Bendsneyder wist in de laatste vijf minuten nog een geslaagde timeattack te doen door een rondetijd van 1’31.595 op de klok zetten, een tijd die niet alleen goed was voor de snelste rondetijd van de dag en de test maar waarmee hij ook maar liefst 0.534 seconde sneller was dan de als tweede eindigende Masia.
Na afloop spraken we de voormalig Moto2 coureur die vanzelfsprekend tevreden terugkijkt op de afgelopen twee testdagen op het Australische circuit in aanloop naar het seizoen.
Bo Bendsneyder: “De tweede dag was ook een hele goede dag. Vanochtend hebben we niet heel veel rondes kunnen maken vanwege een regenbui in het tweede deel van de sessie. Maar ondanks dat waren we weer competitief. Maar wat ik al zeg, we hebben niet heel veel rondes kunnen maken op dat moment en we waren nog wat dingen aan het proberen. Gelukkig was de baan opgedroogd voor onze laatste sessie. Dus die hebben we goed kunnen benutten. Uiteindelijk hebben we eerst nog dingen geprobeerd die we eigenlijk in de eerste sessie wilden proberen. Daarna zijn we gelijk overgestapt naar een nieuwe set banden, een volle tank en hebben een race simulatie gedaan. Precies de race simulatie zoals we hem hier komen weekend zullen hebben. Dus we hebben tien ronden gereden, naar binnen, band wisselen. Ja ook het aantal seconden wat je verplicht binnen moet staan tijdens een dergelijke pitstop. Dit zijn allemaal dingen die nieuw voor me zijn. Dan de pits uitrijden, daar zagen we dat we daar nog wel echt wel wat tijd kunnen winnen voor in de wedstrijd. Dus daarom was het mooi dat we dat nu vandaag konden testen. En daarna hebben we nog één time attack gedaan. Die pakte ook heel goed uit. Ik ben heel blij met de race simulatie en ook heel blij met de time attack. Dus ja, alles verliep eigenlijk naar wens. Dus ik denk dat we echt klaar zijn voor het race weekend. Maar we moeten sowieso rustig blijven. Het is natuurlijk supermooi dat we vier keer eerste stonden en ook met een best wel een groot gat. Maar ja, de punten worden pas zaterdag en zondag verdeeld. Dus we blijven gewoon werken. We weten waar we nog kunnen verbeteren en waar ik ook moet verbeteren. Dus ja, we gaan nu de data analyseren om die stapjes vrijdag nog te kunnen maken.”
Aanstaande vrijdag gaat op hetzelfde Phillip Island Grand Prix Circuit de eerste ronde van het 2025 FIM Supersport World Championship seizoen van start. Vrijdag staat er een vrije training en de Superpole kwalificatie op het programma op zaterdag en zondag gevolgd door een tweetal races. Vanwege de hoge bandenslijtage worden beide races verreden als flag to flag races met een verplichte pitstop halverwege de 20 ronden tellende races.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’