Bo Bendsneyder: “Er zijn beloftes gedaan, maar die zijn niet waargemaakt”

9582
bo-bendsneyder
Bo Bendsneyder - Red Bull Ring 2024 | foto© Randy van Maasdijk

Bo Bendsneyder maakte zondagmiddag in Misano bekend dat hij afscheid heeft genomen van Preicanos Racing en het huidige Moto2 seizoen niet af zal maken bij het Spaanse team. Een opmerkelijke en dappere stap van de Nederlander die later op de dag zijn besluit uitgebreid toelichtte voor de camera van Ziggo Sport Racing.

Bo Bendsneyder maakte met de Red Bull MotoGP Rookies Cup titel op zak in 2016 zijn debuut als Grand Prix coureur. De Rotterdammer kwam twee jaar uit in de Moto3 klasse en wist in de kleuren van het Red Bull KTM Ajo Moto3 team twee podiumklasseringen te scoren. Na twee seizoenen in de lichtste klasse werd de overstap gemaakt naar de Moto2 klasse, en wel bij het Franse Tech3 Racing. Het werd een lastig seizoen aangezien het team sinds de start van de Moto2 klasse aan de start verscheen met een eigen chassis (Mistral 610) en het snel in het seizoen duidelijk werd dat dit project ging stoppen. Van enige updates en laat staan nog nieuw materiaal gedurende het seizoen was dan ook geen sprake.




Aan het einde van zijn debuutseizoen leek er dan ook al een einde te komen aan het Moto2 avontuur van de Nederlander. Het vertrek van Bendsneyder uit de klasse zou op dat moment betekenen dat er geen enkele Nederlandse coureur meer vertegenwoordigd zou zijn binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Door de inzet van een aantal binnen de sport betrokken mensen werd er vervolgens actie ondernomen om dit te voorkomen en Bendsneyder in 2019 alsnog aan de start te krijgen in de Moto2 klasse. Dit plan lukte, Bendsneyder tekende een tweejarige deal bij het Nederlandse RW Racing GP dat in die jaren als enige team binnen de competitie gebruik maakte van een NTS-chassis. Ondanks dat het bijna een ideaal plaatje was (Nederlandse coureur – Nederlands team) was er helaas geen sprake van een ‘gelukkig’ huwelijk.

Eind 2020 leek het Grand Prix avontuur van Bendsneyder opnieuw voorbij, sterker nog hij tekende voor het seizoen 2021 een contract bij het Nederlandse EAB Racing om in 2021 zijn debuut te gaan maken als coureur in het FIM Supersport World Championship. Echter vlak voor de start van het seizoen was daar ineens een telefoontje van Eduardo Perales, de toenmalige SAG Moto2 teameigenaar. De Spaanse teambaas wilde Bendsneyder graag in zijn team opnemen, niet alleen vanwege zijn kwaliteiten als coureur maar ook vanwege zijn Indonesische roots. Dat laatste vanwege de komst van Pertamina Mandalika als nieuwe sponsor van zijn team. EAB Racing teambaas Ferry Schoemaker streek met de hand over zijn hart, verscheurde het contract waardoor de weg voor Bendsneyder vrij was om te tekenen voor het Spaanse Moto2 team.

Ook binnen dit grotendeels op luchtkastelen gebouwde team werd het een kwestie van overleven voor de Nederlander. Een Spaans team met een teambaas, die met het bouwen van het ene na het andere luchtkasteel constant zijn eigen waarheid zocht, zo’n beetje ruzie maakte met eenieder die zijn tactiek doorhad en het zelfs presteerde om Bendsneyder te verbieden om met de Nederlandse media te praten, zorgt nu eenmaal niet voor een perfecte omgeving om zijn coureurs optimaal te kunnen laten presteren.

Ondanks dit alles wist Bendsneyder zich staande te houden binnen het team en in 2023 in Austin met een derde plaats de eerste Nederlander te worden die een podiumklassering weet te scoren in de Moto2 klasse, een prestatie die tot op heden nog door niemand is geëvenaard.

In juni van dit jaar gebeurde wat eenieder binnen de paddock al geruime tijd zag aankomen en al veel eerder had verwacht, het einde van het SAG Team of misschien beter gezegd van het Pertamina Mandalika GAS UP Team, de naam waaronder het team sinds de start van het 2024 seizoen opereerde. Nu hoef je geen professor te zijn om de conclusie te kunnen trekken dat een dergelijk ‘grappige’ naamswijziging (SAG-GAS) vaak niet uit luxe is geboren.
Vlak voor de Dutch TT verscheen het bericht dat de Spaanse ondernemer Raul Castañeda het team had overgenomen en het vanaf de Nederlandse ronde van het MotoGP wereldkampioenschap verder zou gaan onder de naam Preicanos Racing. Prachtig, en ongetwijfeld de redding voor het team.

Het bijzondere van het verhaal, zonder nog enige sponsoring verscheen het team tijdens hun debuut in Assen niet met twee maar met drie coureurs aan de start, namelijk met Bendsneyder, Jaume Masia en de Spanjaard Dani Munoz die eerder in het seizoen al enkele malen als invaller op had getreden van de geblesseerde Nederlander.

Nu is een derde coureur binnen een team niet ongebruikelijk en zijn wildcard gewoon goed in de Grand Prix wereld, maar het aantal wildcardoptredens is in de Moto2 klasse wel beperkt tot drie per seizoen. Maar goed, geen nood, Bendsneyder en zijn manager Hans van den Oever kregen tijdens hun kennismaking met Castañeda de bevestiging dat de positie van Bendsneyder niet in gevaar was en dat hij gewoon zijn tot aan het einde van dit seizoen lopende contract kon uitdienen. Kortom geen vuiltje aan de lucht.

Terwijl we de verrichtingen van de nieuwe Spaanse teambaas de afgelopen weken nauwlettend in de gaten hielden, we soms van de ene in de andere verbazing vielen bij het zien van zijn berichten op social media werd het wel steeds duidelijker dat we hier te maken hadden met een man met twee gezichten, de zoveelste gelukszoeker binnen de MotoGP paddock, een zakenman die zonder enige kennis van zaken met een grote tas vol euro’s zijn succes denkt te kunnen kopen om op deze manier met zijn iets te grote ego te kunnen pronken.

Dat Castañeda een man met twee gezichten is werd de afgelopen week steeds duidelijker, iets dat Bendsneyder inmiddels ook heeft ondervonden. Bendsneyder werd de afgelopen week onderdeel van een toneelstuk, een toneelstuk welke misschien niet zou misstaan op de kleuterschool maar kant nog wal raakt in een professionele wereld als de MotoGP. Een soap die veel zo niet alles zegt over de handelswijze en kennis van de nieuwe Preicanos Racing eigenaar binnen de MotoGP paddock.

Bendsneyder zag dan ook geen andere keus om de eer aan zichzelf te houden, nieuws dat hij zondagmiddag op de startgrid van de Moto2 race in Misano bekendmaakte voor de camera van Ziggo Sport.

Bo Bendsneyder: “Het zal vandaag mijn laatste race zijn in de Moto2 klasse. Na Aragon ben ik uit het team gezet, in mijn ogen geheel onterecht. Het zal voor mij vandaag dus een speciale race worden.”

Die speciale race kwam er niet echt, Bendsneyder kreeg voor de zoveelste keer dit seizoen in de beginfase van de race te kampen met problemen die buiten zijn aard lagen en een goed resultaat in de weg stonden.

Na afloop van de race sprak Ziggo Sport reporter Rob van Gameren met Bendsneyder, hier sprak de 2015 Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen open maar respectvol over zijn race en toch wel opmerkelijke en onverwachte besluit nadat hij even daarvoor bij binnenkomst in de pibox zijn crew huilend in de armen viel.

Bo Bendsneyder: “Ik denk dat het probleem het hele jaar al de problemen zijn waar je je normaalgesproken als rijder niet op hoeft te focussen, niet alleen dit jaar maar misschien zelfs wel in al die jaren dat ik hier zat. Het was lastig, ik kreeg de motor in bocht vier niet in de eerste versnelling. Toen was het achteraan aansluiten en dan gaat er van alles door je hoofd, dan komen al die emoties. Ik wilde gewoon finishen en vanavond lekker naar huis, terug naar mijn familie.
De beslissing van het team moest me voor de wedstrijd van het hart. Het speelde allemaal al een tijdje natuurlijk, voor de buitenwereld is het dan misschien wel een shock. Het is eigenlijk allemaal al begonnen na mijn crash in Jerez. Ik stond toen twee wedstrijden langs de kant en vanaf de derde wedstrijd kon ik eigenlijk gewoon weer rijden maar toen wilde de voormalige teambaas me er nog niet weer op hebben. Dat was wel heel pijnlijk omdat ik er alles aan deed om fit te zijn. Daarna kwam er net voor Assen een nieuwe teameigenaar, daar heb ik toen een gesprek mee gehad samen met mijn manager Hans van den Oever, die ik bij deze graag wil bedanken voor zijn steun in al die jaren. Daar zijn toen beloftes gedaan dat ik tot aan het einde van het jaar erop zou zitten. Dat wilde ik natuurlijk ook heel graag horen om zekerheid te hebben. Maar het moge duidelijk zijn, die beloftes zijn niet waargemaakt. Het is ook allemaal op een rare manier gegaan, er is een soort van gestemd in het team van wie eruit moest. Ik denk dat dit op zichzelf al heel vreemd is. Die heb ik uiteindelijk gewonnen, dus ik zou er eigenlijk in moeten blijven, maar door wat voor reden dan ook bleek dat onmogelijk. Dus ik moet er nu aan geloven. Het team heeft me wel de optie gegeven om in het Spaans kampioenschap door te gaan, maar dat vind ik echt disrespectvol met de ervaring die ik heb. Dan zou ik in 2026 of 2027 weer kunnen terugkeren, maar dan ben ik nog net geen opa denk ik. Daarnaast zijn de eerdere beloftes tot nu toe nooit waargemaakt. Ik wil Edu [Perales] bedanken, we hebben samen achter de schermen hele moeilijke tijden gekend maar we hebben samen ook hele mooie resultaten weten te scoren waarvan één podiumplaats. Dat kunnen nog maar weinig landgenoten zeggen, ik hoop dat daar binnenkort meer Nederlanders zullen staan. Voor mij is het nu een gesloten boek, misschien keren we in de toekomst ook nog een keer terug.”

Een gesloten boek voor de rest van dit jaar, of is de Moto2 ook voor komend seizoen al een gesloten boek?

Bo Bendsneyder: “Ik denk dat als we heel eerlijk zijn wel, er zijn nog maar weinig plaatsen vrij en er zijn geen teams die nog plek hebben. Daarnaast zijn de prestaties momenteel ook niet goed om met een ander team in zee te gaan, dat is gewoon realistisch. Ik denk dat het nu tijd is voor een andere weg, dit is natuurlijk besloten met mijn familie, mijn vader en moeder, mijn vriendin, oma en ik denk dat het nu tijd is om tijd thuis door te brengen, rust te pakken en te genieten van het leven.”

Opmerkelijk vreemd, en de grote vraag is natuurlijk of dit allemaal zo maar kan. Er zijn contracten, er zijn beloftes gedaan en dit is al de tweede opmerkelijke move van Perales en Castañeda dit seizoen. In eerste instantie is het natuurlijk al vreemd dat een team halverwege het seizoen verkocht kan worden of dat er van eigenaar gewisseld kan worden. Dit deed in de paddock al vele wenkbrauwen fronsen, en ook de stap om de Munoz binnen te halen over de rug van een coureur met zowel een contract als een mondelinge toezegging op zak mag op zijn minst opmerkelijk worden genoemd.

Dergelijke stappen moeten namelijk ten allen tijde voorgelegd worden aan en goedgekeurd worden door MotoGP rechtenhouder Dorna. Het blijkt dus te kunnen, want de goedkeuring lijkt ook dit keer geen probleem te zijn, dit keer zat er echter wel een maar aan. Het team kreeg toestemming om Munoz de rest van het jaar te laten rijden op de voorwaarde dat één van de twee huidige coureurs van de startlijst zou verdwijnen. Er was echter wel één belangrijke extra voorwaarde, het vroegtijdig naar huis sturen van een regerend Moto3 wereldkampioen was uitgesloten. Stemming of niet, er was dus maar één optie, en dat was om afscheid te nemen van de Nederlander.

Van Castañeda, die in korte tijd als zakenman veel bekendheid wist te verwerven in Spanje met het opzetten en runnen van een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in grootschalige rechtszaken, zou je een iets andere manier van zaken doen verwachten. Hoe dan ook, gedane zaken nemen geen keer. Dat dergelijke zaken niet de schoonheidsprijs verdienen, niet goed zijn voor de sport en in een normale wereld niet door de beugel kunnen zal niemand vreemd in de oren klinken.

Eén ding is wel duidelijk, hoe groot de problemen ook waren de afgelopen jaren, hoe lastig het soms ook was, Bendsneyder heeft nooit de vuile was buiten gehangen en zich altijd als een gentlemen gedragen, zelfs de manier waarop de Nederlander zondagmiddag zijn besluit kenbaar maakte en verwoorde verdiend een groot compliment en heel veel respect.



zs-728x90



Handige links Gran Premio Red Bull di San Marino e della Riviera di Rimini:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • Marco Bezzecchi
  • Andrea Dovizioso
  • Brad Binder
  • Marc Márquez
  • David Alonso
  • Ivan Ortola
  • Adrian Fernandez
  • Celestino Vietti
  • Pedro Acosta
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Bo Bendsneyder
  • Collin Veijer



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.