Het seizoen van het Nederlandse NTS RW Racing GP verloopt dit seizoen allesbehalve naar wens. Ook tijdens de Gran Premio Lenovo di San Marino e della Riviera di Rimini was er weinig reden voor vreugde; Jesko Raffin bleek nog verre van fit en reed de race niet uit terwijl Bo Bendsneyder als negentiende over de finish kwam en zich na afloop zelfs onthield van commentaar.
Dat het Nederlandse NTS RW Racing GP momenteel in de hoek zit waar de klappen vallen zal voor velen geen verrassing meer zijn. Het team onder leiding van teammanager Jarno Janssen, dat als enige team uitkomt in de Moto2 klasse met een frame van de Japanse chassisfabrikant NTS, staat voor een bijna onmogelijke opgave om de aansluiting te vinden bij de rest van het Moto2 veld.
Een aantal oorzaken liggen hieraan ten grondslag. Zo is er vanwege de uitbraak van het coronavirus een ontwikkelingstop ingesteld om de kosten in de hand te houden. Aangezien RW Racing GP als ontwikkelingsteam voor het Japanse chassis merk actief is komt deze klap voor hun vele malen harder aan dan bijvoorbeeld de teams meteen Kalex chassis. Tel daarbij dat de Moto2 klasse verplicht is om te rijden met een door Dunlop nieuwe voorband. Deze nieuwe band zorgde bij veel coureurs voor veel problemen na de herstart van het seizoen in Jerez de la Frontera, zo ook bij Bo Bendsneyder.
Kregen bekende namen als Tom Lüthi, Marcel Schrötter, Augusto Fernandez en Fabio di Giannantonio na een aantal races in de achterhoede gefinisht te zijn de problemen beetje bij beetje onder controle, Bendsneyder en het NTS RW Racing GP lukt het in ieder geval niet.
Als derde moet NTS RW Racing GP ook nog dealen met een niet fitte Jesko Raffin. De Zwitser moest zelfs vanwege oververmoeidheid een aantal wedstrijden aan zich voorbij laten gaan waardoor Bendsneyder er tijdens het tweede raceweekend in Jerez er alleen voor stond en tijdens de Grand Prix weekenden in Brno en op de Red Bull Ring in Dominique Aegerter als tijdelijke teamgenoot kreeg. Ook dit zal de kenner beamen, dit werkt zeker ook niet in het voordeel als je als team in de hoek zit waar de klappen vallen.
Kortom, als het eenmaal tegenzit dan zit het allemaal goed tegen. Voor de twee Grand Prix weekenden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli leek het team echter weer compleet aangezien Jesko Raffin zijn comeback maakte. Ook dit bleek de afgelopen dagen ijdele hoop, Raffin bleek eenmaal op de motor rijdend nog verre van fit en na het rijden van een aantal ronden nog steeds compleet uitgeput.
Hoeveel ellende en tegenslag kun je treffen, deze gedachte zal de afgelopen drie dagen vele malen door het hoofd gespookt hebben van teammanager Jarno Janssen. Niet alleen bij Janssen, zo bleek de afgelopen twee dagen want ook bij Bendsneyder lijkt het geduld op te raken. Na twee teleurstellend verlopen trainingsdagen en een teleurstellende negentiende plaats in de race weigerde de voormalig Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen de laatste twee dagen zelfs nog commentaar te geven op zijn optreden van dit weekend.
Dit belooft in ieder geval niet veel goeds voor de komende Grand Prix weekenden, sterker nog het heeft er alle schijn van dat het moddergooien is begonnen. Zonde, en zonder partij te kiezen voor één van de partijen, op zijn minst niet professioneel. Sterker nog, dit neigt naar een kleuterschool niveau en het lijkt ons duidelijk dat daar binnen het MotoGP wereldkampioenschap geen plaats voor is.
Nu wisten we al vanaf het begin dat een volledig Nederlands project (Nederlandse coureur en Nederlands team) een heel complex project zou worden om goed en professioneel te managen. Op zich niets mis mee, maar als het dan niet loopt, niet gaat en de prestaties in dit geval tegenvallen en uitblijven dan wordt het allemaal een nog lastiger en uitdagender project. Nu we op het punt beland zijn dat er al geen reactie meer wordt gegeven na afloop van een kwalificatie en een race wordt het hoog tijd dat er ‘heel hard en drastisch’ ingegrepen gaat worden.
Wie de koe bij de horens vat, wie in moet grijpen…….zeg het maar. Eén ding is in ieder geval wel duidelijk, als er niet ingegrepen gaat worden dan zijn we terug bij af en vallen er spaanders, zowel bij een getalenteerde Nederlandse coureur als ook bij het enige Grand Prix Team dat Nederland op dit moment nog telt.
O ja, voor we het vergeten: Raffin reed eerder op de dag de wedstrijd op het Misano World Circuit Marco Simoncelli niet uit. De Zwitser parkeerde totaal uitgeput na zeventien gereden ronde zijn machine in de pitbox. Bendsneyder passeerde als negentiende de finish maar weigerde na afloop commentaar te geven op zijn optreden.
Handige links Gran Premio Lenovo di San Marino e della Riviera 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App