Het 2020 MotoGP seizoen zal vanwege de uitbraak van het coronavirus voor elke motorsportfan de boeken in gaan als een heel bijzonder en bewogen seizoen. Voor Bo Bendsneyder daarentegen was het niet alleen een bewogen seizoen, zelfs na afloop van het seizoen kwam er voor de Nederlander een bijzondere wending en wijziging wat betreft zijn plannen voor 2021.
De komende dagen blikken we in een drieluik terug op het 2020 seizoen, nemen we jullie mee door het seizoen heen wat betreft het ontstaan van de plannen voor 2021, de aanbiedingen, hoe de nieuwe contracten tot stand kwamen en de toekomstplannen van het Pertamina Mandalika SAG Team met in de gelederen Tom Lüthi en Bo Bendsneyder.
Deel 1 (25-12-2020): Een terugblik op het seizoen 2020
Deel 2 (26-12-2020): Hoe raar kan het lopen, gesprekken, aanbiedingen, contracten…..
Deel 3 (28-12-2020): Het 2021 seizoen begint voor Bendsneyder al in januari
Deel 1: Een terugblik op het seizoen 2020
Bo Bendsneyder begint op vrijdag 02 maart op het Losail International Circuit in Qatar aan het seizoen 2020, zijn tweede seizoen in dienst van het Nederlandse NTS RW Racing GP. Na in de eerste vrije training de achttiende rondetijd op de klok te hebben gezet gaat het gedurende het weekend steeds beter, dit resulteerde op zaterdag zelf in een meer dan verdienstelijk vijfde startplaats voor de zondag 08 maart te verrijden eerste Moto2 race van het seizoen. De Nederlander kent vanaf de vijfde plaats op de grid een ietwat moeizame start van de race maar weet zich vervolgens op een voortreffelijke manier te herpakken en als elfde de finish te passeren.
Nadat in Qatar de MotoGP coureurs al niet van start konden gaan vanwege de uitbraak van het coronavirus breekt er een onzekere tijd aan. Het materiaal wordt in Qatar ingepakt, maar niemand weet op dat moment nog waar en wanneer de volgende race plaats zal vinden. Er breekt een lange tijd aan van onzekerheid aan, en pas op vrijdag 17 juli wordt het seizoen in het Spaanse Jerez hervat.
Tijdens de herstart van het seizoen blijkt het voor Bendsneyder en NTS RW Racing GP lastig te zijn om het sterke optreden van Qatar een vervolg te kunnen geven, sterker nog de problemen stapelen zich in een razend tempo op. Een niet fitte teamgenoot, een nieuwe Dunlop voorband (voor veel coureurs een struikelblok), heel andere omstandigheden op veel circuits (veel warmer of later juist kouder) en daardoor nagenoeg geen data van de voorgaande jaren en een door de organisatie ingestelde ontwikkelingstop voor de klasse tot aan het einde van het seizoen 2021 (kostenbesparing) zorgen voor veel kopzorgen.
In Jerez wordt dan ook pijnlijk duidelijk dat de combinatie Bendsneyder & NTS het heel erg lastig heeft. Met name de extreem hoge temperaturen in combinatie met geen vertrouwen in de nieuwe Dunlop voorband zorgen voor de nodige teleurstellingen en minder goede resultaten. Niet veel later wordt ook teamgenoot Jesko Raffin – die te kampen krijgt met onverklaarbare vermoeidheid verschijnselen – noodgedwongen door het team vervangen waardoor Bendsneyder er alleen voor staat wat betreft het vinden van de juiste set-up. Het team doet zijn stinkende best, probeert van alles om Bendsneyder het vertrouwen terug te geven maar wat ze samen ook besluiten, niets blijkt te werken.
Na de elfde plaats in Qatar volgen in Jerez een DNF en een 19e, in Brno een 18e en op de Red Bull Ring een 22e en 24e plaats. Geen resultaten om over naar huis te schrijven en het is merkbaar dat niet alleen de onderlinge frustraties oplopen maar dat ook de kritiek op onze enige Nederlandse Grand Prix coureur met de dag toeneemt.
In het na het seizoen 2020 aflopende contract van Bendsneyder en NTS RW Racing GP staat een belangrijke datum vermeld, namelijk 01 september 2020. Deze datum is namelijk in het contract opgenomen vanwege een optie van NTS RW Racing GP op Bendsneyder voor het seizoen 2021.
Na afloop van de twee Grand Prix weekenden op de Red Bull Ring besluit teammanager Jarno Janssen dat hij geen gebruik wenst te maken van de optie om in 2021 samen verder te gaan. Bendsneyder is hiermee vanaf 01 september vrij man, en dit is een hele bewuste keuze van het team. Bendsneyder heeft hiermee namelijk zijn handen vrij om uit te kijken naar een nieuwe werkgever voor het komende seizoen en NTS RW Racing GP kan Bendsneyder te allen tijde nog een aanbieding doen mocht het onverhoopt beter gaan en men samen uit het dal weten te klimmen. Bendsneyder heeft op dat moment echter zelf al besloten dat hij er de voorkeur aangeeft om in 2021 zijn heil ergens anders te gaan zoeken. Maar misschien wel het meest belangrijke van deze beslissing, hopen dat het rust geeft en de prestaties -waartoe een coureur met het talent van Bendsneyder toe in staat moet zijn – terug zullen keren.
In het daaropvolgende Grand Prix weekend in Misano besluiten Bendsneyder en zijn crewchief het roer om te gooien en hun eigen plan te gaan trekken binnen het team. Wilde zich tot op dat moment iedereen binnen het team bemoeien met het vinden van een oplossing – met de beste bedoelingen overigens – de rest van het seizoen trekken de Nederlander en zijn Italiaanse crewchief hun eigen plan. Geen drastische aanpassingen meer, niet elke keer een volledig andere set-up, maar gewoon rijden, kilometers maken, vertrouwen terug zien te krijgen en slechts hier en daar nog een kleine aanpassing indien nodig.
Het resulteert nog niet meteen in klinkende resultaten maar de insiders zien stap voor stap kleine verbeteringen en het is een kwestie van tijd dat de nieuwe aanpak zich gaat uitbetalen. Na een keer een verkeerde bandenkeus, een paar keer een kleine onverwachte tegenslag komt de zo gehoopte ommekeer eigenlijk tijdens de twee Grand Prix weekenden op Motorland Aragon, al is dat niet meteen te zien in de uitslagen (21e en 16e).
De echte ommekeer komt tijdens het eerste weekend in Valencia waar de Nederlander met een 14e plaats in de race dan eindelijk weer zijn eerste WK punten weet te scoren sinds Qatar. Tijdens het tweede weekend op Circuit Ricardo Tormo scoort BB64 met de achtste plaats zelfs zijn eigen beste resultaat in de klasse en opnieuw het beste resultaat in een race voor het Japanse NTS. Tijdens het finaleweekend op het voor nagenoeg elke Grand Prix coureur nieuwe Autódromo Internacional do Algarve sluit de Nederlander het seizoen af met een 13e plaats in de race en zijn derde opeenvolgende finish in de punten.
In Portimão komt er een einde aan een tweejarige samenwerking met het Nederlandse NTS RW Racing GP. Een twee jaar terug ‘noodgedwongen’ gesloten huwelijk dat zeker niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, dat moge duidelijk zijn. Over het wat, hoe en waarom zullen de meningen vast en zeker verdeeld blijven. Eén ding is echter wel duidelijk, zonder de inzet van Jarno Janssen, zonder de inzet van NTS RW Racing GP en zonder de inbreng van een aantal Nederlandse ondernemers met het motorsporthart op de juiste plaats zou er twee jaar geleden al een einde gekomen zijn aan het Moto2 avontuur van het tot op dat moment nog steeds enige Nederlandse Grand Prix coureur.
Bendsneyder verlaat zondagavond 22 november Portimão met een goed gevoel, met drie goede resultaten tijdens de laatste drie Grand Prix weekenden achter zijn naam en met een nieuw FIM Supersport World Championship contract bij het Nederlandse EAB Racing Team van Ferry Schoenmakers op zak de MotoGP paddock. Wat Bendsneyder op dat moment nog niet weet is dat alles enkele weken later alsnog een hele verrassende wending zou gaan krijgen.
Deel 2: Zaterdag 26 december een overzicht van de ontwikkelingen gedurende het afgelopen seizoen aangaande de interesse, aanbiedingen, contractbesprekingen mogelijkheden en de manier waarop de contracten voor komend seizoen tot stand kwamen, vervolgens weer ontbonden konden worden en er ineens en op het allerlaatste moment nog weer een mogelijkheid kwam voor Bendsneyder voor een langer verblijf als coureur in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App