Het 2020 MotoGP seizoen zal vanwege de uitbraak van het coronavirus voor elke motorsportfan de boeken in gaan als een heel bijzonder en bewogen seizoen. Voor Bo Bendsneyder daarentegen was het niet alleen een bewogen seizoen, zelfs na afloop van het seizoen kwam er voor de Nederlander een bijzondere wending en wijziging wat betreft zijn plannen voor 2021.
Deze dagen blikken we in een drieluik terug op het 2020 seizoen, nemen we jullie mee door het seizoen heen wat betreft het ontstaan van de plannen voor 2021, de aanbiedingen, hoe de nieuwe contracten tot stand kwamen en de toekomstplannen van het Pertamina Mandalika SAG Team met in de gelederen Tom Lüthi en Bo Bendsneyder.
- Deel 1 (25-12-2020): Een terugblik op het seizoen 2020
- Deel 2 (26-12-2020): Hoe raar kan het lopen, gesprekken, aanbiedingen, contracten…..
- Deel 3 (28-12-2020): Het 2021 seizoen begint voor Bendsneyder al in januari
Deel 2: Toekomst, hoe raar kan het lopen
Na de eerste wedstrijd in Qatar neemt Edu Perales (SAG Team) contact op met Bendsneyder om eens vrijblijvend te informeren naar zijn diensten voor 2021. De Spaanse teambaas volgt de Nederlander al geruime tijd, heeft hem als coureur hoog zitten maar tot een samenwerking is het nog nooit gekomen.
Bij het team rijden in 2020 de Australiër Remy Gardner en de Maleisiër Kasma Daniel. Het team staat onder de naam Onexox TKKR SAG Team ingeschreven, dit vanwege een samenwerking tussen het Spaanse SAG Team en het Maleisische TKKR. De Maleisische telecomgigant ONEXOX treedt in 2020 op als titelsponsor van het team.
Op het moment dat Gardner halverwege het seizoen laat weten zijn contract niet te willen verlengen komt de naam van Bendsneyder weer in beeld als eventuele vervanger. Perales ziet een samenwerking wel zitten, maar andere partners binnen het team twijfelen (op dat moment werken de tegenvallende resultaten van Bo ook zeker ook niet mee). Met name het Maleisische deel van het team is teleurgesteld in het vertrek van Gardner, die na Tetsuta Nagashima een jaar eerder, de tweede coureur is die na een goede opleiding binnen het team door KTM wordt weggekaapt alvorens men zelf als team er de vruchten van kan plukken. Het team kiest dan ook voor Tom Lüthi, een ervaren en iets oudere coureur waar men vertrouwen in heeft dat hij niet al weer na een seizoen zijn biezen zal pakken.
Naast bovengenoemde transferperikelen lijkt de uitbraak van het coronavirus ook zijn invloed te hebben op de samenwerking tussen het Spaanse deel en het Maleisische deel binnen het team. Financiële perikelen steken de kop op, geruchten over een eventueel vertrek uit de paddock doen al de ronde maar het komt uiteindelijk allemaal – al dan niet door tussenkomst van Dorna – goed.
Er komt een einde aan de samenwerking tussen TKKR en dus ook met ONEXOX als titelsponsor. Lang is het niet stil wat betreft de toekomstplannen van het SAG Team, want er zal voor het seizoen 2021 een soortgelijke samenwerking zijn. Er komt namelijk een samenwerking met het Indonesische Mandalika Racing Team en een nieuwe Indonesische titelsponsor in naam van Pertamina – een Indonesische aardgas- en aardolieraffinaderij (Indonesisch staatseigendom) en het Pertamina Mandalika SAG Team is een feit.
In eerst instantie lijkt het team al dan niet verplicht te moeten kiezen voor Daniel als tweede coureur naast Lüthi, dit om twee redenen. Ten eerste omdat de Maleisiër nog een doorlopend contract heeft voor 2021 en ten tweede vanwege zijn nationaliteit omdat een coureur van Aziatische afkomst de voorkeur geniet.
Bendsneyder heeft het op de baan nog steeds erg moeilijk en zijn manager vindt bij geen enkel team gehoor – het is namelijk erg lastig als je tegenwoordig geen 300.000 euro of meer euro’s aan sponsoring mee kunt nemen, ja en die zijn er simpelweg niet te vinden in Nederland voor een motorcoureur. Sterker nog het lijkt er meer en meer op dat de rol van de Nederlander is uitgespeeld binnen de MotoGP paddock.
Bendsneyder en zijn management verleggen de grenzen en kijken ook naar mogelijkheden in het FIM Supersport World Championship. Tijdens deze zoektocht rollen er twee aanbiedingen uit, een aanbieding van Ten Kate Racing Yamaha dat vanaf het seizoen 2021 terugkeert in de 600cc klasse en het Nederlandse EAB Racing.
Inmiddels gaan we richting het einde van het seizoen en Bendsneyder weet zich te herpakken, hij rijdt zich na een aantal minder sterke optredens op de baan ineens weer in de kijker en weet zich uit geslagen positie tijdens de laatste races ineens weer aardig terug te knokken. Kortom, zijn prestaties vallen ineens weer op. Er ontstaat ineens weer belangstelling, zo informeert MV Agusta naar de mogelijkheden, maar ook het Italtrans Racing Team toont interesse, dit nadat het Italiaanse team even in de piepzak zit omdat de reeds gecontracteerde Joe Roberts een aanbieding krijgt van Aprilia om in 2021 de overstap te maken naar de MotoGP klasse. Roberts kiest er, na een aantal dagen nagedacht te hebben, toch voor om bij Italtrans Racing te blijven. Beiden aanbiedingen lopen dan ook op niets uit.
Deze gesprekken komen echter op het moment dat Bendsneyder zijn woord al gegeven heeft aan Ferry Schoenmakers om in 2021 met zijn EAB Racing Team van start te gaan in het FIM Supersport World Championship. Ondanks dat er nog geen contract is getekend tussen beide partijen is het nieuws al wereldkundig. Wat is het geval, één van de partijen verspreekt zich in een gesprek met een journalist van een groot Nederlands dagblad. Vanwege hun motiverende redenen besluiten Schoemakers en Bendsneyder’s management om de samenwerking middels een officieel statement bekend te maken op Racesport.nl alvorens dit een dag later te lezen is in de krant.
Door de gesprekken met MV Agusta en het Italtrans Racing Team en het drukke schema van Bendsneyder tijdens de laatste Grand Prix weekenden zetten Bendsneyder en Schoenmakers met een paar weken vertraging hun handtekening onder het contract en is het een feit dat Bo Bendsneyder in 2021 zijn debuut zal gaan maken als coureur in het FIM Supersport World Championship. Bendsneyder’s management heeft echter wel geleerd van de situatie van de voorgaande weken en laat voor de zekerheid een clausule in het contract opnemen dat, mocht er zich überhaupt onverwacht en op korte termijn nog een Moto2 aanbieding voordoen, dat dit dan bespreekbaar is.
Ondertussen werken de Moto2 teams in Jerez de la Frontera hun eerste wintertest af ter voorbereiding op komend seizoen. Opvallend hierbij is dat alleen Lüthi namens het SAG Racing Team aanwezig was en dat Daniel in geen velden of wegen te bekennen is. Dat dit hoogstwaarschijnlijk een andere reden had dan menigeen denkt zet dit een aantal mensen wel op scherp.
Wat blijkt, vanwege de betrokkenheid van titelsponsor Pertamina en het Mandalika Racing Team ging de voorkeur in eerste instantie weliswaar uit naar een Aziatische coureur. Ondanks dat men schijnbaar onder het contract met Daniel uit kon vanwege het einde van de samenwerking met het Maleisische deel van het team – en misschien ook wel graag onderuit wilde gezien de Maleisiër afgelopen seizoen de lijst aanvoerde van de coureurs met de meeste crashes – kwam men toch weer uit bij Daniel als kandidaat voor 2021.
Helaas ging deze vlieger niet op, de Maleisiër kwam niet door de selectiecommissie van de Dorna en de IRTA – gewogen en te licht bevonden – en de Maleisiër kreeg dan ook voor 2021 geen nieuwe Moto2 startplaats toegewezen. Vervolgens vraagt het team een startplaats aan voor de Indonesiër Dimas Ekky Pratama, maar ook deze uit Jakarta afkomstige coureur wordt door Dorna en IRTA te licht bevonden en krijgt geen Moto2 startplaats voor 2021.
Perales onderhield ondertussen nog steeds wel contact met Bendsneyder en toen de manager van onze enige Nederlandse Grand Prix coureur zich liet ontvallen dat Bendsneyder ook Indonesisch bloed door zijn aderen heeft stromen en zijn grootouders lang geleden vanuit Indonesië naar Nederlander zijn geëmigreerd was het ijs gebroken. Perales dropte dit nieuws bij zijn Indonesische collega’s en………….de Indonesiërs waren meteen enthousiast. Zo enthousiast zelfs dat Bendsneyder’s oma enkele dagen later al persoonlijk contact had met de grote baas van titelsponsor Mandalika en vanzelfsprekend als trotse oma een goed woordje deed voor haar snelle en getalenteerde kleinzoon. Mooier kon het eigenlijk ook niet, want laten we eerlijk zijn; van het drietal genoemde namen is Bendsneyder veruit de snelste en meest getalenteerde coureur.
Peralus en Bendsneyder’s manager waren er vervolgens snel uit – knap stukje werk aangezien dit geregeld is zonder dat Bendsneyder in het bezit is van het eerder in dit artikel genoemde sponsorbudget. Maar er was nog een ander probleem, de Nederlander had even daarvoor een contract getekend bij het EAB Racing Team, zij het met de reeds genoemde clausule. Wat niemand verwacht had, gebeurde……..Bendsneyder moest om zijn droom te verwezenlijken bij Schoenmakers aankloppen en hem vragen gebruik te mogen maken van deze clausule. En zo gebeurde het dat partijen binnen een paar weken weer om tafel zaten, dit keer om het pasgeleden contract te ontbinden. Lang duurde deze bespreking echter niet, Schoenmakers verleende als motorsportman in hart en nieren zijn medewerking en stelde het belang van Nederlands enige Grand Prix coureur en de Nederlandse motorsport in het algemeen boven zijn eigen zakelijk belang.
Maandagavond 21 december 2020 werden de laatste handtekeningen gezet en sindsdien is Bendsneyder weer Moto2 coureur, Moto2 coureur in dienst van het Pertamina Mandalika SAG Team, een team met ambities, een team dat in 2021 gebruik maakt van het nieuwste materiaal, het meest competitieve Kalex chassis en een team waarin Bendsneyder in naam van Tom Lüthi een ervaren en snelle teamgenoot treft. Allemaal zaken die tot voor kort hoog op het wensenlijstje stonden van de Rotterdammer en welke hij dus vlak voor de kerstdagen in vervulling zag gaan.
Dat je vervolgens naast een nieuw contract als coureur ook nog een ambassadeurs functie in de schoot geworpen krijgt van het land waar de roots liggen van je grootouders is toch fantastisch. Geweldig, zeker weten dat niet alleen Bo maar ook oma Bendsneyder – ondanks de beperkingen vanwege het coronavirus – dankzij zijn snelle kleinzoon geniet van een bijzondere maar geweldige kerst.
Deel 3: Het nieuwe seizoen begint voor Bendsneyder al in januari
Update: Deel 3 zullen we in tegenstelling tot eerdere aankondiging niet zondag 27 – maar pas op maandag 28 december plaatsen. We wachten nog op de nodige informatie over het team, we hopen deze maandag in de loop van de dag te ontvangen waarna we het derde en afsluitende deel van deze drieluik zullen plaatsen.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App