Bo Bendsneyder: ‘De TT komt precies op het juiste moment’

424
jarno-janssen
Jarno Janssen (l) en Bo Bendsneyder (r) - TT persconferentie | foto© Randy van Maasdijk

Bo Bendsneyder en NTS RW Racing GP teammanager Jarno Janssen waren woensdag twee van de prominenten die aanwezig waren tijdens de persconferentie voorafgaand aan de 2019 editie van de Motul TT Assen. NTS RW Racing GP en Bendsneyder beginnen over ruim een week Nederlandse Grand Prix, en die komt volgens de Rotterdammer precies op het juiste moment.

Dat de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap een competitieve wegrace klasse is – zo niet de meest competitieve – zal geen enkele wegraceliefhebber kunnen ontkennen. Om in je in deze klasse staande weten te houden moet je uit het juiste racehout zijn gesneden, wil je meedoen voor de punten dat moet werkelijk alles kloppen en doe je mee voor een podium klassering of overwinning dan mag je jezelf gerust een uitzonderlijk talent noemen.




Maar om vooraan mee te kunnen doen is talent niet alleen voldoende, zo moet je mentaal heel sterk in je schoenen staan en moet het bewuste kwartje telkens de goede kant op vallen, dit vertelden Bo Bendsneyder en NTS RW Racing GP teammanager Jarno Janssen woensdag de aanwezigen tijdens de Motul TT Assen persconferentie in Assen

Na een aantal sterke optreden tijdens de verschillende wintertesten waren de verwachtingen voor het seizoen hooggespannen, werd er hoog ingezet en sterk aan het seizoen begonnen.

Jarno Janssen,NTS RW Racing GP teammanager: “De wintertests waren inderdaad veelbelovend. Maar goed, de rest van het veld zit ook niet stil en dan zie je meteen dat het startveld in de Moto2 ontzettend sterk is. We moeten nu zien nog beter worden in de kwalificatie. Als we verder naar voren staan, is het voor Bo ook makkelijker om de eerste ronden goed door te komen. Daar laten we tot nu toe nog teveel liggen. Het kwartje moet gewoon een keertje de goede kant op vallen, ik heb nog steeds het volste vertrouwen in Bo. Lukt dit dan kan hij gewoon met de besten van deze wereld meedoen.”

De afgelopen Grand Prix in Catalunya leek niet de beste generale voor Bendsneyder met de Motul TT Assen voor de boeg. De voormalig Red Bull MotoGP Rookies Cup kampioen kijkt er echter anders naar.

Bo Bendsneyder: “Het klopt inderdaad dat de race in Catalunya niet helemaal goed is verlopen. Na de veertiende rondetijd in de kwalificatie leken we er goed voor te staan, maar in de race liepen we tegen een probleem aan. Ik had heel veel last van wielspin bij het uitkomen van de bochten en dat resulteerde in een niet goede race. Maar we hebben dinsdag een hele goede test afgewerkt op Circuit de Barcelona-Catalunya en daar hebben we veel dingen kunnen testen, dingen die we hopelijk goed kunnen gebruiken tijdens de TT. We hebben met een goede set-up meer grip aan de achterkant kunnen creëren. Daardoor waren we tijdens de test zelfs sneller dan in het weekend, en dit ondanks de omstandigheden minder waren – het was veel warmer.”

Het doel tijdens de Motul TT Assen is in eerste instantie punten proberen te scoren maar Bendsneyder hoopt echter tijdens zijn thuis-Grand Prix tevens voor een ommekeer.

Bo Bendsneyder: “De TT is altijd speciaal en wat mij betreft een hoogtepunt in het seizoen. Vanaf Qatar werk ik daar naartoe. Ik zie er niet tegenop, integendeel zelfs. Op de een of andere manier kan ik daar altijd iets extra’s brengen. Het TT Circuit Assen ligt me goed. Vooral in het laatste stuk zijn Nederlanders altijd snel: het stukje van De Bult tot aan de Geert Timmer. Echt een geweldig stuk circuit is dat, ook al omdat je, als je Ramshoek uit komt, bijna recht op het publiek af rijdt. Heel spectaculair. Afhankelijk van je positie zit je dan met kippenvel op de motor. Toen ik in de Red Bull MotoGP Rookies reed, had ik nog wel voordeel, omdat ik toen veel in Assen reed, maar dat voordeel heb je in de GP’s niet meer. Mijn voorbereiding op de Motul TT Assen is niet veel anders dan voor andere wedstrijden.

Ik heb de TT gewonnen in de Rookies Cup, maar nu, in de Moto2, is dat niet realistisch. Top 10 is een realistischer doel. Dat zou al heel mooi zijn. Het eerste deel van het seizoen is niet onaardig gegaan, met twee keer punten (Argentinië en Texas) en twee keer bijna (zestiende in Qatar en Jerez). Kwalificeren en starten zijn dingen waar ik aan moet werken, wil ik dichter bij de top komen. Starten vanaf de twintigste plaats is veel moeilijker dan vanaf de tiende plaats. Dat geeft veel meer druk en spanning, het is ook moeilijker inhalen. Als je dan ook de start nog eens verkloot, wordt het nóg moeilijker.

Het is geen kwestie van gebrek aan agressiviteit of van een trage reactie bij de start, maar van het moment van de koppeling loslaten. Ik ben daar flink op aan het trainen. Het gevoel beter ontwikkelen, helpt zeker. Het is net als met trainen op penalty’s nemen: de druk en de spanning in de wedstrijd kun je niet nabootsen, maar je kunt je lichaam en je systeem wel laten wennen aan de handelingen, zodat het gemakkelijker wordt.

Je hebt in deze sport altijd te maken met verwachtingen, zowel van anderen als van jezelf. Na mijn twee podiumplaatsen in mijn eerste jaar Moto3 zat iedereen te wachten op de eerste overwinning, maar dat was in het tweede jaar niet realistisch. KTM had teveel veranderd aan de motoren, ik was langer en zwaarder geworden en doordat ik licht moest blijven, had ik te weinig kracht. Ik wist zelf wat er speelde, en wist dat winnen niet realistisch was, maar de buitenwereld vindt dat moeilijk te begrijpen.

Vorig jaar dacht ook iedereen: ‘Nu zit die Bendsneyder in de Moto2, nu gaat het gebeuren’, maar met het pakket dat ik vorig jaar had, kon ik niet veel. De motor werd niet meer doorontwikkeld en mijn crewchief was iemand die alleen nog maar ervaring had opgedaan als data engineer bij een juniorteam. Daarom heb ik ook meteen gevraagd om Hans Spaan als crewchief toen ik de eerste gesprekken had met RW Racing GP.

Hans heeft heel veel ervaring. Hij is no-nonsense, zegt waar het op staat. We hebben best wat meningsverschillen gehad, maar we kunnen en durven alles tegen elkaar te zeggen. Ik denk dat juist die discussies ons als team sterker hebben gemaakt, hechter.

De TT is, zoals al eerder gezegd altijd speciaal en zeker dit jaar met een Nederlands team en Nederlandse rijder. Daarom hebben we dinsdag tijdens de test ook keihard gewerkt, om hier in Assen het maximale eruit te halen.”

Kwam Bendsneyder vorig jaar naar Assen met nog geen enkele WK punt achter zijn naam, dit seizoen heeft de Rotterdammer er al vijf weten te scoren en bezet hij de eenentwintigste plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Laten we als Nederlandse wegracefans allemaal duimen dat het kwartje tijdens de Motul TT Assen een keer de goede kant opvalt en dat de zo begeerde ommekeer uitgerekend voor zijn eigen Nederlandse thuispubliek er zal komen. Hoe mooi zou dat zijn, immers aan het talent en de kwaliteiten van Bendsneyder als coureur twijfelt geen enkele kenner……alleen dat bewuste kwartje.

 

Handige links Motul TT Assen :

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App