BMW Motorrad onderzoekt mogelijkheid voor MotoGP debuut

6004
toprak-razgatlioglu
Toprak Razgatlioglu in 2027 met BMW in de MotoGP? | foto© BMW Motorrad

Markus Flasch is sinds 01 november 2023 de nieuwe grote baas binnen BMW Motorrad. Met het aantreden van de Oostenrijker, die het stokje overnam van Markus Schramm als hoofd van BMW Motorrad, lijkt de intrede van BMW als fabrikant in de MotoGP klasse ineens een stuk dichterbij te komen. Flash heeft namelijk aangegeven een dergelijk stap de komende tijd serieus te gaan onderzoeken.

Het aantreden van Markus Flasch als de nieuwe eindverantwoordelijke binnen BMW Motorrad verliep afgelopen winter geruisloos en zonder dat er al te veel aandacht aan werd geschonken. Een week geleden kondigde Flasch echter een eerste belangrijke koerswijziging aan wat betreft de activiteiten van BMW Motorrad in het FIM Superbike World Championship. Zo werd bekend dat Marc Bongers als hoofd van BMW Motorrad Motorsport plaats moet maken voor Sven Blusch en de Nederlander zich vanaf heden alleen nog bezig zal houden met de operationele aansturing van de activiteiten van BMW Motorrad binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.




De personele wisseling, of om in de bewoordingen van BMW Motorrad te blijven een strategische herschikking, komt wel op een opvallend moment. Helemaal omdat Flasch, voormalig hoofd van BMW’s M Sport-divisie, en Blusch elkaar goed kennen en in het verleden binnen de genoemde afdeling van BMW al nauw samenwerkten.

Met de wetenschap dat Flasch, in tegenstelling tot zijn voorganger bij BMW Motorrad, een voorstander is van deelname van BMW als fabrikant in de MotoGP, het feit dat BMW M al jaren als partner verbonden is aan Dorna voor het leveren van auto’s (Safetycars etc.) en de BMW M Award voor de beste MotoGP coureur tijdens de kwalificatie zwengelde meteen de gedachte aan dat er wel eens meer achter deze ‘strategische herschikking’ schuil zou kunnen gaan. Niet geheel onterecht blijkt nu, Flasch heeft in een gesprek met het Duitse Motorrad namelijk al laten weten dat hij serieus gaat onderzoeken of een mogelijk debuut van BMW als fabrikant in de MotoGP vanaf 2027 haalbaar is.

Markus Flasch: “Het staat voor mij buiten kijf dat goed uitgevoerde motorsportprogramma’s een echte bijdrage leveren aan de merkkracht en het enthousiasme binnen de BMW-familie. Daarom kun je ervan uitgaan dat wij bij BMW Motorrad onze toewijding aan de motosport zullen blijven versterken. BMW M is al jaren als partner verbonden aan de MotoGP. Als BMW M-eindverantwoordelijke heb ik in het verleden al een aantal keren een MotoGP weekend bezocht, ken ik de betrokken mensen en zijn we daar al een aanwezig merk. Maar het moet voor ons logisch zijn, dat is duidelijk, en daarom gaan we er gedetailleerd naar kijken. Ik sluit het op voorhand dan ook niet uit.”

Als we deze uitspraken samenvoegen met de onbevestigde geruchten binnen de paddock, geruchten die suggereren dat BMW al een deal heeft gesloten met Dorna om als fabrikant toe te treden tot de koningsklasse op het moment dat het kampioenschap in 2027 de meest radicale regelwijziging zal ondergaan sinds 2012, dan bevestigt dit nogmaals dat er bij BMW Motorrad op dit moment waarschijnlijk meer speelt dan alleen een aantal personele wijzigingen.

Het is daarnaast een publiek geheim dat Dorna de twee door Suzuki vrijgekomen startplaatsen alleen beschikbaar zal stellen aan een extra fabrikant en onder geen beding een extra Independent Team toe zal laten treden. Kawasaki en Suzuki zullen op termijn niet als fabrikant terugkeren, Triumph heeft al aangegeven geen interesse te hebben en ook de Pierer Groep zal volgens eigen zeggen naast KTM voorlopig geen van hun andere merken (GASGAS, CFMOTO, MV Agusta en Husqvarna) als fabrikant in gaan schrijven in de koningsklasse.

Neem daarbij dat Dorna steevast laat weten dat er op niet al te lange termijn zeker een nieuwe fabrikant haar intrede zal doen in de koningsklasse dan komen de uitspraken van de nieuwe BMW Motorrad baas toch wel in een iets ander daglicht te staan en krijgt de verrassende overstap van Toprak Razgatlioglu van Yamaha naar BMW voor velen ineens een hele andere betekenis.

Zal het dan toch gaan gebeuren, een intrede van BMW Motorrad in 2027 als fabrikant in de koningsklasse. Het zou zo maar eens kunnen……..



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.