Onder tropische omstandigheden arriveert het Van Zon Remeha BMW team in Hongarije voor al weer het 5e IDM-weekend. We gaan een warm raceweekend tegemoet op de voor de meeste coureurs onbekende Hungaroring, net boven Budapest. Ook voor Pepijn Bijsterbosch is dit circuit een mooie, nieuwe uitdaging.
<strong>Trainingen</strong><br /> De vrije trainingen worden vanzelfsprekend gebruikt om de lay-out van de Hungaroring goed tussen de oren te krijgen en de motor af te stellen. En zoals gebruikelijk de verschillende compounds van de banden te testen. Het circuit kent naast wat hoogteverschil veel korte bochtencombinaties; niet helemaal Bijsterbosch z’n ding. Na de vrijdagse sessies kijkt hij toch met een goed gevoel uit naar de twee kwalificaties op zaterdag.<br /> <br /> Het kwik geeft al weer ruim boven de 30 graden aan, als de eerste tijdtraining op stapel staat. Bijsterbosch heeft de snelheid direct te pakken en noteert goede rondetijden. Na het steken van de kwalificatieband gaat hij in de ‘vliegende ronde’ helaas onderuit bij het insturen van de chicane. Het is gelukkig een schuivertje zonder al te grote gevolgen. Bijsterbosch pakt de BMW weer op en kan verder. Probeert nog wel een snelle ronde te zetten, maar het ritme is eruit en langer doorrijden met de kwalificatieband heeft geen zin. Dit betekent de voorlopig 16e tijd overall en 10e tijd bij de Superstock. <br /> <br /> Tijdens de middagsessie is de temperatuur zo hoog opgelopen, en dan met name de asfalttemperatuur, dat een verbetering van de tijd moeilijk wordt. Bijsterbosch doet z’n uiterste best, maar de grip is er niet en dat maakt het zetten van een snellere tijd erg lastig. De concurrentie ondervindt dezelfde problemen en er wordt dan ook nauwelijks harder gereden in vergelijking met de morgensessie. Dit betekent dat er niet veel verandert in de rangschikking en Bijsterbosch morgen van start gaat vanaf de 16e plaats. Hopelijk kan hij ons een paar mooie inhaalraces voorschotelen.
<strong>Race 1</strong><br /> Bijsterbosch heeft een prima eerste ronde en komt bij de eerste doorkomst als 11e door en een 7e plaats bij de Superstock. In zijn poging om aansluiting te vinden bij een groepje Stockrijders met Trautmann, Stamm en Gines, verremt hij zich in de 4e ronde, waardoor hij terugzakt naar een achtervolgende groep. Vanaf de 13e positie (8e bij de Stock)moet hij zich weer naar voren zien te werken. Geen makkelijke opgave want in deze groep van acht man vecht iedereen voor z’n plaats (9e t/m 16e positie). Echt veel positiewisselingen zijn er niet; Bijsterbosch is het meest in de slag met Superbike-rijder Jan Halbich. Het lukt niet om verder naar voren te komen in deze groep met o.a. Dominik Vincon, Max Fritsch en landgenoot Danny de Boer. Bijsterbosch moet op de meet genoegen nemen met de 12e plaats en een 8e plaats bij de Superstock. <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><strong>Bijsterbosch:</strong> ”De snelheid had ik wel en naar iemand toeremmen was ook geen probleem. In de bochten had ik aan de voorkant echter minder grip, waardoor ik bocht uit niet snel door kon accelereren. Tja, dan lukt het niet om te passeren. Het is bovendien een vrij smal circuit en er zijn weinig plaatsen om in te halen. Kijken of we voor de tweede race in de data iets kunnen vinden om dit probleem te tackelen.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p><strong>Race 2</strong><br /> Bij de start moet Bijsterbosch letterlijk de ellebogen gebruiken; tussen Lukas Trautmann en Matej Smrz in gaat het naast en tegen elkaar aan richting eerste bocht. Blik op oneindig en het gas er ophouden denkt Bijsterbosch en gelukkig gaat het allemaal goed. De eerste paar ronden zit Bijsterbosch op P15 overall en P11 bij de Stock. Door een val van Stefan Kerschbaumer schuift hij op naar P14/P10. In een groep van zeven rijders blijft deze positie rondenlang hetzelfde. De heren coureurs rijden allemaal ongeveer even hard, dus vinden er niet veel verschuivingen plaats. Dit betekent natuurlijk niet dat er hard geknokt moet worden om je positie te behouden. Tegen het eind van de race lijkt er toch nog wel iets te gaan gebeuren. Bijsterbosch heeft inmiddels de 13e plaats in handen en weet in de voorlaatste ronde Danny de Boer te passeren. In de laatste ronde is het nog niet gedaan. Lukas Trautmann maakt een fout waar Bijsterbosch dankbaar van profiteert. Zo komt hij als 11e over de finish en is een mooie 7e plaats bij de Superstock een feit.<br /> <br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><strong>Bijsterbosch:</strong> “De verandering aan de voorvering pakte goed uit. Deze zevende plaats geeft een stuk meer voldoening dan de achtste in de eerste race. Ik moest er hard voor werken, maar kon nu wel inhaalacties maken. Ik sluit het weekend met een tevreden gevoel af.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Komend weekend (11-12 juli) doet Bijsterbosch samen met teamgenoot Bastien Mackels mee aan de Battle of the Lowlands op het circuit van Zolder; het thuiscircuit van het Van Zon Remeha BMW-team.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>