Bijsterbosch opnieuw actief op de Lausitzring

149
Pepijn Bijsterbosch (foto credit: actiefoto.eu)

Na de seizoenstart op de Eurospeedway Lausitzring is het Van Zon Remeha BMW team in het 3e IDM-weekend opnieuw actief op hetzelfde circuit; nu echter samen met het prestigieuze DTM-kampioenschap. Getuige het tijdschema hebben de ‘autobobo’s’ het dit weekend duidelijk voor het zeggen. We zitten aan het begin en helemaal aan het eind van de dag. Conclusie: IDM is dit keer bijprogramma. Ook de weergoden Pluvius en Donar laten zondag nog van zich spreken.    

Trainingen
De gebruikelijke drie vrij trainingen zijn teruggebracht naar slechts één vrije training; vrijdagmorgen om 8.00 uur. Gelukkig hebben we zomerse omstandigheden, dus qua temperatuur is dat geen probleem. Wel minder rijtijd en die had Pepijn Bijsterbosch hier wel kunnen gebruiken, aangezien de Lausitzring niet tot zijn favoriete circuits behoort. De beide kwalificaties staan eveneens  geprogrammeerd op vrijdag. Bijsterbosch maakt gedurende de trainingen wel progressie, maar een supersnel kwalificatierondjes zit er niet in. Op de een of andere manier lukt het niet om een vrije ronde te vinden. Dit betekent dat hij start vanaf de 14e positie overall en als 8e bij de Superstock.







Race 1 – Zaterdag, 18.25 uur
Na de warm-up training van 10 minuten, ‘s morgens om 8.15 uur, begint het lange wachten op de race helemaal aan het einde van de dag. Voor de monteurs en data-engineers is het wel weer een voordeel; die hebben de hele dag de tijd om alles rustig voor te bereiden. En voor de liefhebbers is er voldoende tijd om naar de autoraces te kijken. Na al het geweld op 4 wielen, zijn we echter blij als de motoren aan de beurt zijn.

Het gehele veld komt zonder incidenten door de eerste bocht, die nu nog krapper is dan normaal vanwege een andere circuit lay-out voor de auto’s. Plaatsen goed maken bij de start zit er niet in en Bijsterbosch komt als 13e c.q. 8e uit de eerste ronde. Landgenoot Rob Hartog heeft wel een wereldstart en zit zelfs voor hem, maar dat wordt bij het ingaan van de 3e ronde recht gezet, waarna Bijsterbosch aansluit bij een groep van zes man, die strijden om de posities 7 tot en met 12. Vanuit het achterveld komt de van pole vertrokken Marvin Fritz opzetten, die in de eerste ronde in de fout is gegaan en op inhaaljacht is. De hele groep moet er aan geloven en dat betekent dat Bijsterbosch halverwege de race op de 13e overall c.q. 7e bij de Stock rijdt. De groep blijft echter bij elkaar, zodat er nog wel de nodige positiewisselingen te verwachten zijn.

In de 12e ronde heeft Bijsterbosch een positie goed gemaakt door Dominik Vincon te passeren. De twee kennen elkaar goed van eerdere gevechten, maar dit keer lukt het Bijsterbosch om hem achter zich te houden. Bijsterbosch blijft goede rondetijden noteren en we hebben het gevoel dat hij nog wel verder door kan stomen naar voren. In de 15e van 21 ronden blaast Roman Stamm echter zijn blok op en veroorzaakt een flink oliespoor. In de achterop komende groep waar Bijsterbosch deel van uit maakt en waarin hard wordt gestreden om elke positie, is het Lukas Trautmann die hier de dupe van wordt. Hij gaat er hard af over het oliespoor en het gevolg is een rode vlag situatie. Aangezien twee/derde van de race er op zit, vindt er geen herstart plaats. De doorkomst van de 14e ronde telt als uitslag en dit is voor Bijsterbosch een 12e c.q. 6e plaats bij de Superstock.

Pepijn Bijsterbosch:

“Voor mij kwam de rode vlag op een slecht moment. Alles voelde nog goed aan en ik zag wel mogelijkheden om in de resterende ronden een of twee man te pakken. Al met al ben ik niet ontevreden met de 6e plaats, maar er had wellicht meer in gezeten.

Race 2: Zondag, 16.45 uur
Met wat donkere wolken op komst zijn we er niet helemaal gerust op, maar de race gaat onder droge omstandigheden van start. Bijsterbosch kan na de start gelijk twee plaatsen goed maken en zit bij de eerste doorkomst op de 12e positie. En heeft in de ronde daarna gelijk weer een mannetje te pakken. Dat ziet er goed uit! Na vier ronden vallen er echter dikke druppen en dat gaat snel over in een flinke stortbui met onweer. De race wordt afgebroken. De onweersbui houdt flink huis en er staat behoorlijk wat water op de baan. Dit in combinatie met het vele rubber dat door de auto’s is neergelegd, zorgt voor spekglad asfalt. De wedstrijdleiding besluit dat er geen herstart komt en de race wordt gecanceld.  Da’s wel even een afknapper als je daar de hele dag op hebt gewacht, maar de veiligheid van de coureurs staat vanzelfsprekend voorop.

Het volgende IDM-weekend vindt plaats op 8,9 en 10 juli op het circuit van Zolder; het thuiscircuit van het Van Zon Remeha BMW team.