Bezzecchi en Marini de dupe van Martin in Sprint race, kritiek op FIM MotoGP Stewards Panel groeit

6944
Marco Bezzecchi en Miguel Oliveira zijn ten val gekomen in bocht 1 van de Sprint race op de Red Bull Ring, Enea Bastianini en Fabio Quartararo kunnen ontwijken | © Randy van Maasdijk

Marco Bezzecchi en Luca Marini kwamen zaterdagmiddag allebei ten val in de Sprint race voor de MotoGP klasse op de Red Bull Ring. Bezzecchi was één van de slachtoffers van het incident in de eerste bocht waarvan Jorge Martin de aanstichter was, later in de race werd Marini geraakt door de Spanjaard met een valpartij als gevolg.

Dat Jorge Martin zich op zaterdagmiddag niet zo geliefd had gemaakt bij het Mooney VR46 Racing Team moge duidelijk zijn. In de eerste bocht van de Sprint race op de Red Bull Ring veroorzaakte de Prima Pramac Racing coureur een kettingreactie waarbij Marco Bezzecchi, Miguel Oliveira en teamgenoot Johann Zarco onderuitgingen terwijl ook Maverick Viñales, Enea Bastianini en Fabio Quartararo veel tijd verloren.




 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MotoGP™ (@motogp)

Martin ondervond zelf weinig hinder van deze aanvaring en wist zich vervolgens al gauw te mengen in de strijd voor het podium. In de zevende ronde probeerde de Spanjaard aan te vallen in bocht 2 en de derde plaats over te nemen van Marini maar in dat proces raakte hij het stuur van de Italiaan die daardoor ten val kwam. Hierdoor stond Martin aan de basis van beide valpartijen en pas zo’n drie uur later ontving hij een Long Lap penalty. Deze straf was voor het incident in bocht 1, de valpartij van Marini bleef onbestraft.

Lees: Jorge Martin ontvangt Long Lap penalty voor incident in Sprint race op Red Bull Ring

In hun media debriefs gaven Bezzecchi en Marini tekst en uitleg over hun visie van het incident. Allereerst Bezzecchi die hierdoor puntloos bleef en zijn achterstand op WK leider Pecco Bagnaia verder zag groeien.

Marco Bezzecchi: “Meteen na de crash wist ik niet meteen wat er gebeurd was maar toen ik de beelden zag begreep ik het. Ik denk dat die beelden duidelijk genoeg zijn. Ik was boos maar nog meer teleurgesteld, vandaag was namelijk belangrijk om te finishen. Ook om zo meer informatie te verzamelen voor de race van morgen. Maar het is zoals het is. Bocht 1 in Oostenrijk is een lastige bocht, maar er zijn meerdere manieren waarop je een lastige bocht kunt ingaan.

Ze hebben me niet opgeroepen om bij de FIM MotoGP Stewards langs te komen maar naar mijn mening is het verkeerd om een dergelijk besluit pas na de race te nemen, dat moet tijdens de race al gebeuren. Maar ik wil niet oordelen, als zij denken dat het [onbestraft laten] de juiste keuze is dan is dat zo. Maar ik ben het er niet mee eens.

Ik reed aan de buitenkant en vanuit mijn oogpunt zag ik niemand aan de binnenkant van mij, daardoor stuurde ik in. Toen voelde ik dat ik geraakt werd. Natuurlijk is het moeilijk om [op zo’n moment] ruimte te geven want we zijn aan het racen, maar er is altijd nog een klein verschil tussen racen en te ver gaan.

Het is nog maar even afwachten hoe ik mij morgen voel want ik heb een flinke klap op beide schouders gehad. Mijn rechterschouder werd geraakt door de machine van Maverick [Viñales] en met de linkerschouder klapte ik hard op het asfalt. Mijn snelheid was vandaag goed en ik denk dat ik er goed bij had kunnen staan, maar uiteindelijk heb ik in essentie niet geracet dus we weten nog niet wat mogelijk is.”

Op vrijdag was Bezzecchi zeer snel maar dat wist hij zaterdagochtend niet om te zetten in een goede startpositie. Dat was naast de crash ook een grote frustratie van de sympathieke Italiaan.

Marco Bezzecchi: “Dit is ook iets waardoor ik gefrustreerd ben. Als ik in de kwalificatie een betere rondetijd had gereden had ik waarschijnlijk deze situatie in de eerste bocht ook kunnen omzeilen. In de kwalificatie probeerde ik iets te veel. Ik wist dat ik snel was maar ik maakte teveel fouten. In mijn beste ronde raakte ik het groene gedeelte [track limits] en toen ik het nog eens probeerde werd er een gele vlag gezwaaid. Toen raakte ik het groen opnieuw met een nieuwe band en in mijn laatste ronde was ik niet zo snel als gisteren. Mijn fout was dat ik iets teveel probeerde.”

Nadat Bezzecchi al vroeg was uitgeschakeld moest Luca Marini als enige de kolen uit het vuur halen voor het Mooney VR46 Racing team. Dat deed de Italiaan uitstekend en hij reed op een derde plaats achter Pecco Bagnaia en Brad Binder. In de zevende ronde was Martin aanbeland bij het achterwiel van de Italiaan waarna hij in bocht 2 probeerde aan te vallen. De twee Ducati coureurs raakten elkaar met als gevolg dat Marini onder toeziend oog van niemand minder dan halfbroer en teameigenaar Valentino Rossi onderuitging.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MotoGP™ (@motogp)

Marini was in zijn media debrief zeer spraakzaam en vertelde zijn versie van het verhaal. Met name de manier waarop het FIM MotoGP Stewards Panel de besluiten maakt laat volgens de Italiaan te wensen over.

Luca Marini: “Ik denk dat vandaag op zich een positieve dag was want we hebben goed gewerkt. Vergeleken met gisteren hebben we de motor flink verbeterd, de aanpassingen die we maakten pakten goed uit en ik voelde me heel goed in de eerste paar ronden van de race. Het was moeilijk om Jack [Miller] in te halen want de KTM is heel sterk. In die fase gebruikte ik iets teveel van mijn achterband dus moest ik deze wat af laten koelen. Daarna probeerde [Jorge] Martin mij in te halen.

Ik denk dat het probleem is dat het wederom niet duidelijk is waarom en wanneer de FIM MotoGP Stewards een besluit nemen wat betreft de penalty’s. Naar mijn mening moet Jorge daar op dat moment helemaal niet kunnen zijn vanwege het incident in bocht 1 [van de eerste ronde], dit was gevaarlijker dan wat er bij mij gebeurde. Ik denk dat het incident met mij gewoon pech was want met zijn voet raakte hij mijn stuur en daardoor crashte ik, natuurlijk wilde hij mij niet onderuit laten gaan. Ik probeerde een wijdere lijn te rijden om te voorkomen dat we elkaar zouden raken, dat willen we allebei niet want we weten dat deze sport gevaarlijk is. Daarnaast staan er nu ook flinke straffen op dit soort manoeuvres.

Daardoor is het vreemd dat de Stewards niet meteen een besluit hebben genomen terwijl ze Fabio [Quartararo] meteen een Long Lap penalty konden geven. Ik denk dat het incident in bocht 1 een penalty verdiende en daarmee zou het incident met mij niet gebeurd zijn.

Het remmen in bocht 1 van de eerste ronde is nou eenmaal een moeilijk moment voor ons allemaal. Het is daardoor belangrijk om contact met andere rijders te voorkomen. Als dit dan toch gebeurd moeten de Stewards voorbereid zijn om de situatie zo goed mogelijk te analyseren en de race op een eerlijke manier te laten verlopen.

Het probleem is dat de penalty’s niet consequent zijn. Hun mening verandert en de manier waarop ze de regels toepassen verandert dus het is niet duidelijk. Het zou mooi zijn als we daar een oplossing voor vinden.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend om 09:45 uur weer in actie op de Red Bull Ring voor een tien minuten durende warm-up sessie. De Grand Prix over 28 ronden gaat ‘s middags om 14:00 uur van start.







Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’