De tweede vrije training op de Lausitzring kende vrijdagmiddag een bijzonder verloop. Een opgeblazen Yamaha van Alex Lowes, een zware crash van Stefan Bradl en een stevige regen en onweersbui zorgden voor drama en vertraging en een pechvogel in naam van Michael van der Mark.
Nadat de tweede vrije training voor de World Superbike coureurs weer volgens het gebruikelijk tijdschema van start kon gaan – de eerste trainingen liepen vertraging op vanwege een latere start van de dag vanwege ‘trackconditions’ – waren het Marco Melandri, Tom Sykes, Raffaele de Rosa en Michael van der Mark die in de beginfase hun rondetijden al wisten aan te scherpen.
Echter vervolgens ging er alles mis wat er zo’n beetje mis kon gaan. Niet vanwege een crash van Sykes in bocht vier maar op het moment dat Alex Lowes na 25 minuten in de sessie zijn Yamaha de geest gaf. Er bleek niet alleen rook uit de machine van de Brit te komen maar ook olie. Niet veel later ging Stefan Bradl over dit oliespoor hard onderuit waarbij de Honda van de Duitser dusdanig veel schade opliep dat zijn sessie definitief over was.
De wedstrijdleiding zag de crash van de Honda coureur met lede ogen aan om vervolgens direct de rode vlag te tonen. Tot overmaat van ramp gingen vervolgens de hemelsluizen boven de Eurospeedway Lausitz vol open wat ook nog eens gepaard ging met de nodige donder en bliksem.
Aangezien olie en water niet heel erg goed samengingen duurde het 45 minuten alvorens de ‘trackconditions’ weer dusdanig waren dat verder rijden verantwoord was. Een verbetering van rondetijden zat er echter niet meer in aangezien de baan nog steeds volledig nat was.
Voor Melandri pakten deze vervelende omstandigheden goed uit, voor o.a. Van der Mark en Bradl iets minder. Melandri schoof door een verbetering van zijn tijd in de eerst 25 minuten op van de twaalfde naar de vijfde plaats op de lijst, Van der Mark daarentegen zakte hierdoor van de tiende naar de elfde plaats en zag daarmee rechtstreeks plaatsing voor de zaterdag te verrijden QP2 verloren gaan.
Bradl, die hierdoor ook zijn eigen tijd niet meer kon verbeteren en zijn ongenoegen niet onder stoelen en banken stak vanwege het feit dat er geen enkele marshall een vlag uitstak ondanks dat het overduidelijk was dat er olie op de baan aanwezig was, moest na afloop van de crash ook nog naar het medical centre met een pijnlijke linker elleboog.
Na alle commotie was het Sykes die na afloop van de twee vrije trainingen de snelste rondetijd achter zijn naam zag staan voor Jonthan Rea, Chaz Davies, Lorenzo Savadori en Melandri.
Eugene Laverty sloot de dag af met de zesde tijd achter zijn naam voor Markus Reiterberger, Leon Camier, Jordi Torres en de veroorzaker van de ronde vlag Alex Lowes die zich ondanks een opgeblazen Yamaha dus nog als tiende en laatste rechtstreeks wist te plaatsen voor QP2.
Met de elfde plaats greep Van der Mark er dus net naast, de Nederlander zal zich zaterdag dan ook tijdens QP 1 alsnog moeten zien te plaatsen om zich bij de beste twaalf coureurs te kwalificeren voor de twee dit weekend te verrijden wedstrijden. Hetzelfde geldt voor Bradl die de dag als twaalfde afsloot, echter zullen de Nederlandse monteurs eerst nog het nodige werk moeten verzetten om de Honda CBR1000SP2 weer gereed te krijgen en zal zijn geblesseerde elleboog hem in staat moeten stellen om te kunnen rijden.
Handige links Prosecco DOC German Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag