Vreugde en verdriet lagen afgelopen race weekend opnieuw heel dicht bij elkaar. Team Streuer werd wereldkampioen, een aantal andere Nederlandse coureurs deed van zich spreken maar ook werden we opnieuw een aantal keren geconfronteerd met de schaduwzijde van onze prachtige sport.
Bennie Streuer en Geert Koerts legden op zaterdag in Oschersleben een geweldige basis voor het behalen van de 2015 WK zijspannen titel, een titel die het tweetal zondag op een zeer professionele wist binnen te halen door als tweede te eindigen in de twintig ronden tellende Goldrace. <br /> <br /> Thomas van Leeuwen en Ernst Dubbink deden in Oschersleben ook van zich spreken door als eerste en tweede te finishen in de Moto3 wedstrijd. Hetzelfde gebeurde zondag in Engeland waar Scott Deroue en Jorel Boerboom op het circuit van Cadwell Park de eerste twee plaatsen wisten te behalen tijdens de Moto3 klasse van het British Superbike Championship. Prestaties waar we als Nederlandse wegrace liefhebbers trots op kunnen zijn, van mogen genieten en die we moeten koesteren. <br /> <br /> Echter waar de Nederlanders in Duitsland, de winnaars van de 8H World Endurance wedstrijd en andere winnaars reden hadden tot een feestje was er in dezelfde paddock verdriet, heel veel verdriet bij de organisatie, een groot aantal jonge coureurs, familie en vrienden, dit na aanleiding van het ernstige ongeval dat zaterdag plaatsvond tijdens de start van de eerste gecombineerde ADAC Junior Cup / KTM RC 390 Cup wedstrijd. Bij dit vreselijke ongeval raakten een drietal coureurs (licht) gewond en overleed zaterdagavond de vijftienjarige Jonas Hähle in het ziekenhuis van Magdeburg aan de gevolgen van zijn bij de crash opgelopen verwondingen. <p><br /> </p> <p>Een klap die hard aankwam bij de ADAC Junior Cup organisatie die voor het eerst in haar vijftienjarige bestaan geconfronteerd werd met een tragisch ongeval met dodelijke afloop. De verslagenheid was dan ook zeer groot bij de Duitse organisatie en de veelal ‘hele jonge’ collega coureurs van Hähle. De organisatie besloot in samenspraak met de aanwezige teams de twee op het programma staande wedstrijden niet te laten verrijden uit respect naar de familie van de verongelukte coureur maar ook zeker ter bescherming van de overige jonge deelnemers. </p>
<strong>Zwart jaar <br /> </strong>Het dodelijk ongeluk van het jonge Duitse talent doet momenteel veel stof opwaaien in Duitsland aangezien de coureur uit Lugau al het vierde dodelijke slachtoffer is dit seizoen op het circuit van Oschersleben. In april van dit jaar kwamen een 51- en 61 jarige coureur om het leven bij een ongeval tijdens een circuittraining en in juni, ook tijdens een circuittraining, liet een 52 jarige coureur het leven bij een vergelijkbaar ongeval en raakte een tweede coureur zeer ernstig gewond. <strong><br /> </strong> <br /> Het tragische ongeval van afgelopen weekend is daarentegen niet te vergelijken met de eerder ongevallen dit jaar op hetzelfde circuit aangezien het ongeval zaterdag op de startgrid plaatsvond – een coureur voorin het veld liet zijn machine bij de start afslaan waardoor er een aantal coureurs uit het middenveld deze niet meer konden ontwijken met alle gevolgen van dien. Dat dit op elk circuit kan gebeuren hebben we helaas dit seizoen al twee keer eerder moeten ervaren. <br /> <br /> Zo kwamen de Spanjaarden Bernat Martinez en Daniel Rivas in juli van dit jaar om het leven bij een vergelijkbare crash op het circuit van Laguna Seca. Tijdens een nationale MotoAmerica race in het bijprogramma van het World Superbike kampioenschap viel er ook voorin het veld een coureur stil die vervolgens niet meer ontweken kon worden terwijl een aantal dagen voor dit vreselijke ongeval op het circuit van Zolder de 44 jarige Belgische coureur Joel Rogiers bij een vergelijkbaar ongeval om het leven kwam.<br /> <br /> Zijn deze ongevallen te voorkomen, zo ja en hoe zijn deze ongevallen dan te voorkomen? Allemaal vragen die de komende tijd zeker bij velen door het hoofd zullen spoken en bij veel verantwoordelijke mensen tot een discussie zullen leiden.<br /> <br /> Maar hoe dan ook, het zijn moeilijke tijden voor de nationale en internationale wegrace wereld die de afgelopen paar maanden veel te vaak is opgeschrikt door ongevallen met dodelijke afloop. Naast bovengenoemde ongevallen hebben we de laatste tijd te vaak een verhaal moeten typen of kunnen lezen met een voorval waarbij één of meerdere doden vielen te betreuren.<br /> <br /> Naast het overlijden van Hähle vond er dit weekend in Duitsland nog een ernstig ongeval plaats met dodelijke afloop, weliswaar niet tijdens een wegrace evenement maar tijdens de EK grasbaan finale voor zijspannen. Tijdens een ongeval gedurende de trainingen kwam de 55 jarige bakkenist Stefan Müller om het leven bij een crash.<br /> <br /> <p><strong>Belgian Classic TT</strong><br /> Alsof de gifbeker dit weekend nog niet leeg was kwamen in België tijdens de Belgian Classic TT in Gedine ook twee coureurs om het leven en raakte een derde vrouwelijke coureur zeer ernstig gewond. De namen van de twee dodelijke slachtoffers zijn nog niet vrijgegeven, volgens het parket van de stad Namen betreft het coureur uit Nederland en een coureur uit Zwitserland. Kortom het zoveelste bewogen weekend van dit seizoen, een seizoen waarin we naast de bovengenoemde coureurs ook al afscheid moesten nemen van de pas negentienjarige Pim van den Berg uit Hendrik Ido Ambacht (Circuit Zolder), de 45 jarige Sloveen Berto Camlek (Hungaroring) en de 24 jarige Schot Andy Lawson die het leven liet bij een crash tijdens de Ulster GP. </p> <br /> Vreugde en verdriet, het lag dit weekend weer heel dichtbij elkaar. Fantastische momenten voor een groot aantal coureurs, fans, sponsors en families maar ook opnieuw moeilijke tijden voor een vader, moeder, broers, zussen, kinderen, overige familieleden en collega coureurs die van heel dichtbij geconfronteerd werden met de keerzijde van onze prachtige sport. <p><br /> </p> <p>Namens de Racesport.nl redactie wensen wij de betrokken families, vrienden en verdere naasten van de slachtoffers heel veel sterke in deze moeilijke tijd.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>