Sander Claessen (Supersport) en Vincent Lonbois (Superbike) werden op het circuit van Mettet de winnaars van de eerste BeNeCup races. In de Supersport klasse pakte Lesley ten Tusscher een prima tweede plaats.
In de Supersport klasse stonden de twee aanwezige Nederlandse rijders gebroederlijk naast elkaar. Bobby Bos vertrok vanaf pole en Lesley ten Tusscher vanaf de tweede startpositie. Beiden zijn voor de eerste keer op Mettet en die onervarenheid brak beiden bij de start enigszins op.
De tijd tussen het aan- en uitgaan van het rode licht was dermate kort dat het leek of de starter beide knoppen tegelijk indrukte. De meer met het circuit bekende Belgen waren daar duidelijk beter op voorbereid en schoten bij de start langs de beide Nederlanders heen.
Kenny Meersman nam daarbij de leiding gevolgd door Sander Claessen en Lesley ten Tusscher. De Erison Suzuki rijder reed een dijk van een eerste ronde en kwam daar als leider uit. Lesley sloeg direct een gaatje en leek per ronde verder weg te lopen.
Na een zevental ronden zorgden de eerste achterblijvers voor wat oponthoud voor Ten Tusscher waardoor Claessen aansloot. Het werd vervolgens erop en erover voor de Belg die na een wat voorzichtigere openingsfase volledig op stoom was gekomen. Claessen reed vervolgens snel weg bij de Erison Racing coureur die op zijn beurt een flink gat had naar derde man Kenny Meersman.
Daarachter streden Bobby Bos, Christophe Cornette en Nicolas Limbourg om de vierde plaats. Bos had in de openingsfase wat problemen met de voorrem en dat voelt nooit lekker. De DF-Racing rijder zakte in de openingsfase terug naar de zesde plaats maar klom na een achttal ronden op naar de vierde plaats.
In de dertiendee ronde ging Nicolas Limbourg achter Bos onderuit en bleef enkele meters van de baan in de grintbak liggen. Tussen de coureurs door werd er een medical car naar de plaats van het ongeval gestuurd. Er werd met werkelijk alle vlaggen gezwaaid behalve die ene die echt nodig was namelijk de rode.
Twee ronden later moest ook de ambulance naar de plek van het ongeval en werd er eindelijk door de wedstrijdleiding de enige terechte beslissing genomen. De race werd met een rode vlag stilgelegd en niet meer herstart. Sander Claessen werd zo de terechte winnaar voor Lesley ten Tusscher, Kenny Meersman en Bobby Bos.
In de Superbike klasse werd er opnieuw een één-twee genoteerd voor het Belgische Herpigny BMW team maar zonder slag of stoot ging dat dit keer niet. De verwachte regen was inmiddels gearriveerd waardoor de rijders op de regenbanden aan de race begonnen.
Lonbois pakte kopstart en reed ook de hele race aan de leiding maar Yan Ancia, Marc Fisette en Sebastien LeGrelle beten zich vast in het achterwiel van de snelle Belg.
Lonbois was bij het passeren van achterblijvers wat gelukkiger dan zijn achtervolgers waardoor hij op tweederde van de race wat kon wegrijden. Ancia, Fisette en Le Grelle vochten vervolgens lang om de tweede plaats. In de eindfase lukte het Le Grelle om zijn beide landgenoten te passeren en zo de tweede plaats veilig te stellen. Marc Fisette werd derde voor Yan Ancia en Marty Debruyne die op ruime afstand van Ancia de vijfde plaats voor zijn rekening nam.
Nigel Walraven had het in de openingsfase van de race moeilijk. De Walraven Racing coureur zakte terug tot aan de zevende plaats en zag voor zich Johan Fredriks bij hem wegrijden. In het tweede deel van de race kwam Walraven echter in een beter ritme en wist het gat naar Fredriks weer te dichten en de Kawasaki rijder ook te passeren. Walraven finishte de race als zesde gevolgd door Fredriks op de zevende plaats.
Tim van Ooijen reed voor het eerst een race in de regen op de Suzuki GSX-R 1000. De Alphenaar hield de machine onder controle en finishte de race op een 16e plaats.