Begint de Covid-19 pandemie zijn tol te eisen in MotoGP paddock?

5825
motogp-paddock
Een lege MotoGP paddock op zaterdagmiddag tijdens de 2021 Duitse Grand Prix | foto© Evert Slager

Terwijl de beperkingen steeds minder worden, er tijdens steeds meer Grand Prix weekenden weer publiek op de tribunes plaats mogen nemen, beginnen de naweeën van de Covid-19 pandemie steeds pijnlijker zichtbaar te worden binnen de MotoGP paddock. Teams knokken om te overleven, sponsors verdwijnen, teams verdwijnen en achter de schermen wordt er hard gewerkt om de boel overeind te houden.

Het moge duidelijk zijn dat de Covid-19 pandemie wereldwijd zijn sporen nalaat, zo ook binnen de MotoGP paddock. Nu het 2021 seizoen al redelijk vordert en teams bezig zijn met hun plannen voor komend seizoen wordt het steeds duidelijker dat er voor het komende seizoen veel gaat veranderen, veranderingen die deels een gevolg zijn van de coronacrisis.







Tijdens de dertiende Grand Prix van het seizoen in Aragon legden we ons oor ter luister en dat leverde best wel een aantal schokkende conclusies op.

Laten we beginnen met het nieuwe MotoGP project van Valentino Rossi. Ondanks dat het nieuwe VR46 Racing MotoGP team er gaat komen zijn er achter de schermen de nodige problemen ontstaan omtrent de financiering. Ondanks dat men er niet veel over kwijt wil is het geen geheim meer dat de toegezegde financiering vanuit Saudi-Arabië vooralsnog uitblijft en dat prins Abdulaziz bin Abdullah bin Saud bin Abdulaziz Al Saud ondanks meerdere toezegging zijn afspraak tot op heden nog niet is nagekomen. Of Aramco de nieuwe titelsponsor zal worden van het team wordt dan ook met de dag onwaarschijnlijker. Mocht deze ‘luchtbel’ definitief klappen dan zal het bedrijf van Valentino Rossi nog flink aan de bak moeten om de ontbrekende 18 miljoen euro ergens anders op te gaan halen, of mocht dit niet lukken haar plannen aanzienlijk minder groot aan gaan pakken dan in eerste instantie de bedoeling was. Eén van de mogelijke nieuwe titelsponsors zou het Italiaanse WithU kunnen zijn, zij het niet dat het Italiaanse energiebedrijf ook in gesprek is met het nieuwe MotoGP team van Johan Stigefelt en Razlan Razali.

Met het noemen van Stigefelt en Razali komen we meteen op het volgende project, een project dat op dit moment zeker ook als een hoofdpijn dossier gezien kan worden. Na het vertrek van Petronas als titelsponsor en het stoppen van de bemoeienissen van het project door het Sepang International Circuit moesten Stigefelt en Razali hard aan het werk om te redden wat er te redden viel. Het tweetal concentreerde zich op een doorstart van het MotoGP team maar moest wel het vervelende besluit nemen om te stoppen met zowel het Moto2 als ook het Moto3 team. Inmiddels heeft het tweetal een dertigtal personeelsleden moeten ontslaan (Moto3 en Moto2) en werkt men hard aan het nieuwe MotoGP project. Hier zijn echter ook nog de nodige onzekerheden. In eerste instantie werd WithU genoemd als nieuwe titelsponsor voor het project, maar nu VR46 Racing een blauwtje lijkt te gaan lopen in Saudi-Arabië is men vanzelfsprekend ook geïnteresseerd in de euro’s van WithU. Saillant detail is dat het logo van het bedrijf dit seizoen zowel bij Petronas als ook bij VR46 Racing te zien is op de kuipen van de machines. De komende tijd zal hierover meer duidelijk worden, als het goed is komend weekend tijdens de veertiende Grand Prix van het seizoen in Misano.

Als we dan gaan naar het volgende nieuwe MotoGP project van Gresini Racing dan zien we ook hier de nodige strubbelingen. Het bedrijf van de eerder dit jaar overleden Fausto Gresini heeft al moeten besluiten om na dit seizoen afscheid te gaan nemen van hun teams in zowel de Moto3 als ook Moto2 klasse om zich vanaf 2022 uitsluitend nog te concentreren op het MotoGP project, een nieuw project waar men de beschikking krijgt over Ducati machines nu Aprilia Racing in 2022 zelfstandig en als officieel MotoGP fabrieksteam verder zal gaan. In Flexbox had het team inmiddels al een nieuwe titelsponsor gevonden, maar vrijdag in Aragon werd duidelijk dat ook hier de nodige problemen zijn ontstaan. Flexbox heeft het team namelijk te kennen gegeven dat men hun toegezegde sponsoring vanwege economische redenen zal moeten herzien en dat men op dit moment niet aan hun reeds toegezegde financiële verplichtingen kan voldoen. Ook hier een flinke tegenvaller dus.

Een mogelijke oplossing kan zijn dat Gresini Racing door de ontstane problemen nu een samenwerking aan gaat met Leopard Racing, het huidige Moto3 team dat eerder ook al plannen had om een overstap of uitbreiding te maken als team naar de koningsklasse. Hoe serieus deze plannen zijn is op dit moment nog niet duidelijk, partijen houden in Aragon vooralsnog de kaken stijf op elkaar. Dat er de nodige problemen zijn ontstaan is echter wel meer dan duidelijk.

Kortom, door bovenstaande problemen verdwijnen er niet alleen twee Moto3 en twee Moto2 teams na dit seizoen uit de MotoGP paddock maar is er nog de nodige onzekerheid hoe de genoemde MotoGP teams eruit komen te zien. Natuurlijk zijn dit niet de enige problemen die er momenteel spelen, veel andere teams hebben ook moeite met het vinden van het nodige budget voor komend seizoen.

Het is echter niet alleen kommer en kwel, er zijn ook een aantal positieve geluiden te horen in Aragon. Zo zal het Spaanse Team MTA, het Moto3 team onder leiding van voormalig Moto3 coureur Alessandro Tonucci dat momenteel actief is in het CEV Repsol, komend seizoen zijn debuut maken als team in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Daarnaast zagen we de afgelopen dagen Midori Moriwaki – de Japanse teameigenaresse van het MIE Racing Honda Team dat momenteel actief is in het FIM Superbike World Championship – in de paddock van het Motorland Aragon circuit. Moriwaki zou plannen hebben om naast haar WorldSBK team ook een team in de MotoGP paddock te willen gaan runnen en in onderhandeling zijn met één van de teams die gaat stoppen om de vrijgekomen starts in de Moto2 klasse over te nemen.

Het MotoGP wereldkampioenschap zal gewoon doorgaan, en zoals elke seizoen zijn er de nodige veranderingen, maar er lijkt geen twijfel te bestaan over het feit dat de Covid-19 pandemie het er allemaal momenteel niet makkelijker op maakt. Niet voor de teams, niet voor de coureurs maar zeker ook niet voor de sponsors die de afgelopen twee seizoenen vanwege de situatie geen relaties uit konden nodigen en veelal zelf ook niet welkom waren in de MotoGP paddock, dit vanwege de extreem strenge regels en beperkingen.



Handige links Gran Premio TISSOT de Aragón:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter