Het 2023 FIM Superbike World Championship is dit weekend te gast op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor de Pirelli Emilia-Romagna Round. De eerste dag zit er inmiddels op, een hectische eerste dag waar Alvaro Bautista de snelste rondetijd op de klok wist te zetten.
Het Misano World Circuit Marco Simoncelli kan net als Mugello gezien worden als de thuisbasis van Ducati. Niet alleen voor Ducati bracht het aan de Adriatische kust gelegen circuit vele successen, ook regerend wereldkampioen en huidige Aruba.it Racing – Ducati coureur Alvaro Bautista wist al drie Ducati zeges te scoren in Misano. Bautista kan dit weekend dan ook gerust tot één van de favorieten gerekend worden.
De Spanjaard was vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training weliswaar niet de snelste man van het veld, maar met een derde rondetijd was hij wel de coureur met een verbluffend snel racetempo. Vrijdagmiddag tijdens de tweede sessie ging Bautista er echter goed voor zitten en noteerde hij met een snelste ronde van 1’33.825 niet alleen de snelste rondetijd van de sessie maar tevens de snelste rondetijd van de dag. Daarnaast was Bautista ook nog eens de enige coureur die een rondetijd liet noteren onder de 1’34 grens.
Alvaro Bautista: “Vandaag was een dag met een beetje gemengde gevoelens, omdat we vanochtend tijdens FP1 de band gebruikten die ik normaal gesproken niet het meest geschikt vindt, maar dit was om de hoeveelheid banden die we dit weekend tot onze beschikking hebben een beetje te managen. Het gevoel met de motor was hierdoor erg moeilijk, het was zeg maar een andere motor dan tijdens de test. De baanomstandigheden waren daarnaast ook niet zoals tijdens de test, maar hoe dan ook was het gevoel met de motor erg moeilijk. Ik denk dat het kwam door de bandencombinatie, want ‘s middags gebruikte ik de band die ik normaal gesproken het meest geschikt vindt, vooral aan de voorkant, en het leek alsof het een compleet andere motor was en ik voelde me meteen echt goed. We hebben ook wat set-ups geprobeerd, met name aan de versnelling om de motor iets langer te gearen, want er was een punt waarop ik in de toerenbegrenzer zat. We moeten ons nu op elk circuit aan kunnen passen, en dat hebben geprobeerd, het was goed en ik ben blij. Het gevoel met de motor was vanmiddag zoals al gezegd fantastisch. Ik vanmiddag met dezelfde banden gereden, dus ik heb meer dan de raceafstand met de banden gereden en het tempo was goed, het gevoel was goed en ik ben uiteindelijk blij met het gevoel van vandaag.”
Teamgenoot Michael Ruben Rinaldi daarentegen was vrijdag ook in formidabele vorm met een tweede plaats in FP1 – nadat hij het grootste deel van de sessie aan de leiding had gestaan. De Italiaan stond daarnaast het grootste deel van FP2 tweede achter zijn teamgenoot, zij het niet dat Danilo Petrucci in de laatste minuut nog langszij kwam en naar de tweede plaats op de lijst wist te komen. Hierbij moet wel vermeld worden dat Petrucci in de slotfase gebruik maakte van een kwalificatieband en Rinaldi deze in het rek liet tijdens deze eerste dag. Petrucci sloot uiteindelijk de eerste dag af als derde terwijl Rinaldi deze eerste dag zijn naam als vierde op de samengestelde tijdlijst terugzag.
Toprak Razgatlioglu begon de dag sterk met de snelste rondetijd in de eerste vrije training. In de tweede vrije training ondervond de Yamaha coureur volgens eigen zeggen een beetje hinder van de hogere temperaturen hetgeen hem de vijfde rondetijd opleverde in deze tweede vrije training. Razgatlioglu’s snelste rondetijd in de ochtend bezorgde hem aan het einde van de dag wel de tweede plaats op de samengestelde tijdlijst achter Bautista.
Toprak Razgatlioglu: “Vandaag begonnen we erg sterk, vanmiddag hebben we de racesimulatie gedaan – 20 ronden – en die waren niet slecht ondanks dat ik heel eerlijk zelf een iets beter tempo had verwacht. Normaal gesproken verwacht ik sneller te zijn, maar ik heb wat kleine problemen met de motor, misschien omdat de temperatuur ’s middags hoog is, en in de eerste sectoren heb ik misschien wat kleine foutjes gemaakt – maar ik hoop dat we morgen beter zijn. Ik moet gewoon 0,2, 0,3 verbeteren om met Alvaro te kunnen vechten. Ik hoop dat we ons kunnen verbeteren en voor de overwinning kunnen vechten. Tijdens de test voelde ik vooral goede prestaties – goede grip en bochten met mijn R1 – maar de baanomstandigheden waren toen niet zoals vandaag. Vandaag was het ongelooflijk heet! Morgen hoop ik dat de temperatuur wat lager is, dat we mijn motor weten te verbeteren en dat ik klaar ben om te vechten.”
Alex Lowes (Kawasaki Racing Team WorldSBK) was vrijdag ook in goeden doen en hij was de best geklasseerde Kawasaki coureur in beide sessies. De Brit sloot de eerste dag af als vijfde terwijl Rea duidelijk niet in zijn beste doen was. Of dit te maken heeft dat Kawasaki onlangs niet aanwezig was tijdens de tweedaagse WorldSBK test op hetzelfde circuit is de grote vraag, maar meer dan een negende plaats zat er tijdens deze eerste dag niet in voor Rea, en dit ondanks dat hij vrijdagmiddag op een kwalificatieband een poging zag mislukken op het verbeteren van zijn eigen tot dan snelste rondetijd.
Tussen het Ducati, Yamaha en Kawasaki geweld was het Garrett Gerloff die met de zesde rondetijd de best geklasseerde BMW-coureur werd tijdens deze eerste dag.
De WorldSBK coureurs hervatten zaterdag hun actie om 09:00 uur met de derde vrije training gevolgd door de Tissot Superpole om 11.10 uur en Race 1 om 14.00 uur.
Handige links Pirelli Emilia-Romagna Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag