Álvaro Bautista neemt dit weekend deel aan de Grand Prix van Maleisië middels een wilcard. De Spanjaard keert daarmee na vijf jaar terug in de MotoGP klasse maar de tweevoudig World Superbike kampioen wil niets weten van bepaalde gestelde verwachtingen.
Na het behalen van zijn eerste World Superbike titel met Ducati in 2022 werd Álvaro Bautista beloond met een tweedaagse test op de meest recente Ducati Desmocedici GP23 MotoGP machine op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Aanvankelijk was het puur als cadeau om hem te bedanken voor het winnen van het eerste World Superbike kampioenschap voor Ducati sinds 2011 maar toen hij in augustus nog eens testte op de MotoGP machine was het duidelijk dat het meer was dan alleen een paar rondjes rijden.
Op 10 augustus werd aangekondigd dat de Spanjaard met een wildcard deel zou nemen aan de Grand Prix van Maleisië op het Sepang International Circuit. Inmiddels heeft Bautista ook zijn tweede World Superbike titel met Ducati veiliggesteld en is hij dus als tweevoudig WorldSBK kampioen afgereisd naar Maleisië om daar met het Aruba.it Racing team op een fabrieks Ducati deel te nemen aan de achttiende Grand Prix van dit seizoen.
Álvaro Bautista: “Ik heb er heel veel zin om hier in Sepang te racen. Het is één van mijn favoriete circuits en ik mis het want in World Superbike racen we hier niet. Het is heel fijn om hier weer te zijn en dit weekend hier te kunnen rijden met de MotoGP machine. Het is sowieso mooi om weer in de MotoGP te racen met het nieuwe format van een Sprint race op zaterdag en de volledige race op zondag. Ik heb geen enkele verwachting wat betreft resultaten want het niveau in deze klasse is ontzettend hoog en de verschillen zijn heel klein. Ook al ben je maar een paar tienden langzamer, dan sta je al bijna onderaan de tijdlijst. Het doel voor mij is om vertrouwen te vinden met de motor, te genieten en het weekend rustig op te bouwen. Ik wil gewoon plezier hebben en mijn best doen.”
Ondanks dat Ducati veel aandacht gaf aan de tests van Bautista in Misano was de Spanjaard zelf nog niet zo onder de indruk van zijn prestaties. Het aanvankelijke plan was om in Valencia op de grid te staan maar het Spaanse circuit, in combinatie met de mogelijke weersomstandigheden aan het einde van november, heeft hem doen besluiten om toch maar het verzoek in te dienen om in Sepang te racen.
Álvaro Bautista: “De tests die ik gedaan heb in Misano was ‘normaal’. Het was niet slecht maar ook niet geweldig. Het belangrijkste is het gevoel dat ik met de motor heb, na twee dagen kon ik de machine beter begrijpen met de aerodynamica en het ‘ride-height device’ dat ik nog nooit eerder had gebruikt. Mijn gevoel was goed en daarom hebben we besloten om hier een wildcard te doen.
Een circuit als Sepang met lange en snelle bochten past goed bij mijn rijstijl. Ik wilde hier racen omdat het een weekend na de laatste World Superbike race moest zijn. Daardoor bleven Sepang, Qatar en Valencia over. Valencia is voor de MotoGP klasse meer een ‘kartbaan’ en aan het einde van november is het daar behoorlijk koud. Ik heb Ducati en Aruba.it gepusht om hier [naar Sepang] te komen en dat hebben ze geaccepteerd. Behalve het circuit is het weer hier ook altijd goed, ik heb liever dat het warm is. We zullen zien, het is een circuit waar ik plezier kan hebben met deze motor.”
Velen hebben hun verwachtingen al uitgesproken over wat Bautista hier dit weekend kan laten zien. Met de wildcard optredens van land- en generatiegenoot Dani Pedrosa op de KTM vers in het geheugen lijken velen iets soortgelijks te verwachten.
Álvaro Bautista: “De grootste uitdaging is om de rust te bewaren, dat is ook naar alle mensen toe die zeggen dat ik kan winnen of op het podium kan eindigen. Er zijn hoge verwachtingen maar we moeten rustig blijven. Er is geen druk om een goed resultaat te halen of iets te herhalen wat andere rijders in het verleden hebben gedaan. Ik wil gewoon plezier hebben. Het zal belangrijk zijn om een goede afstelling te vinden, dat is de grootste uitdaging want we hebben niet veel tijd. Er is niet veel tijd om een goed gevoel te vinden en dat zal het grootste probleem zijn.”
De vergelijking die al veel gemaakt is, is die met Troy Bayliss die in 2006 tijdens de laatste race van het seizoen in Valencia als wildcard aan de start stond. De toen 37-jarige Australiër was ook net tweevoudig World Superbike kampioen geworden met Ducati en viel in voor de geblesseerde Sete Gibernau bij het Ducati fabrieksteam. Hij verraste toen vriend en vijand door de race te winnen voor teamgenoot Loris Capirossi en de uiteindelijke wereldkampioen Nicky Hayden.
Troy Bayliss: “Ik ben heel blij voor Álvaro en de situatie die voor hem gaat komen. Ik kwam binnen toen Sete [Gibernau] geblesseerd was en ons kampioenschap was natuurlijk ook net afgelopen. Nadat Sete geblesseerd was geraakt vroegen ze of ik op de motor wilde komen rijden voor de laatste race in Valencia en om deel uit te maken van de laatste race van de 990’s op dat moment, om het project af te maken dat Loris en ik samen waren begonnen in 2003. Het was heel logisch.
We gingen mee naar die race en het verhaal gaat dat ik Paolo Ciabatti (Ducati Corse Sporting Director) en Ernesto Marinelli (Ducati Corse SBK Technical Director) meenam, een paar jongens van het WorldSBK-team en het weekend werd een beetje een sprookje. Iets wat ik nooit zal vergeten; het was heel speciaal. Je weet maar nooit. Bautista is echt in vorm op de Ducati WorldSBK motor. Ik vind het geweldig dat hij naar Sepang gaat. Hij heeft daar in het verleden gereden en behoorlijk wat ervaring. Hij heeft een test gedaan op de MotoGP motor in Misano en die was erg goed. Het zou voor hem ook wel eens een geweldig weekend kunnen worden. De tijd zal het leren.
Hij zal geen druk hebben. We weten nu al dat hij snel is op de motor en dat er van alles kan gebeuren. Ik weet zeker dat hij zich zal vermaken. Er zal genoeg te leren zijn voor hem maar hij heeft de motor getest in Misano dus hij heeft een idee van wat hij moet verwachten. Nu komt hij oog in oog te staan met al die jongens en hij zal het gevoel hebben dat hij iets wil bewijzen aan zichzelf en misschien aan de WorldSBK paddock, wie weet? Zo voelde ik me ook toen het mij overkwam. Ik wens hem het beste en ik hoop dat hij het naar zijn zin heeft. Daar gaat het allemaal om.”
Terwijl Bautista en Bayliss geen hoge verwachtingen scheppen ziet Stefano Cecconi, teambaas van Aruba.it Racing, dat toch anders.
Stefano Cecconi: “Het is moeilijk te zeggen wat we kunnen verwachten want Alvaro gaat er niet heen alleen om op de grid te staan. Hij deed de test en genoot ervan; het was een cadeau voor hem. Hij heeft per toeval een tweede gedaan. Ik denk dat hij in zijn hart groot begint te denken. Natuurlijk kun je niet maar in één evenement voor de winst gaan, aan de andere kant zie ik hem daar niet naartoe gaan voor de lol. Ik denk dat hij verwacht sterk te zijn op dat circuit, zeker als het warm is. Zonder druk, want het kampioenschap is hier voorbij dus hij kan genieten van de wildcard zonder zich zorgen te maken over zijn eigen kampioenschap. Het wordt leuk, denk ik.”
Hoe Bautista het er vanaf gaat brengen zullen we vanaf morgen zien. De eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het Sepang International Circuit begint vrijdagochtend om 10:45 uur lokale tijd, 03:45 uur Nederlandse tijd. Op zijn motorpak heeft ‘The Grandfa’ (opa) laten zetten, met zijn 38 jaar (volgende week 39) is hij nu dan ook de oudste coureur in de MotoGP klasse.
Dit bericht op Instagram bekijken
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’