Álvaro Bautista had afgelopen weekend op het Sepang International Circuit niet het wildcard optreden waar hij vooraf op gehoopt had. Op zondag na de race gaf de Spanjaard toe dat een schouderblessure ervoor zorgde dat hij niet optimaal kon presteren.
De verwachtingen van het wildcard optreden van Álvaro Bautista op het Sepang International Circuit waren voorafgaand aan het weekend hooggespannen. Ook al gaf de tweevoudig World Superbike kampioen zelf aan dat hij er alleen was om plezier te maken zal hij zelf ook op meer hebben gehoopt dan achteraan het veld te rijden.
Nadat hij op vrijdag samen met mede World Superbike coureur Iker Lecuona onderaan de tijdlijst stond was dat in de kwalificatie op zaterdagochtend net zo. Vervolgens werd hij op één na laatste in de Sprint race, dit kwam omdat de gecrashte Joan Mir zijn race nog wel uitreed. In de volledige race op zondag was het verhaal niet anders en eindigde Bautista opnieuw als voorlaatste, ditmaal met Takaaki Nakagami achter zich die ook gecrasht was.
Na afloop van de race op zondag gaf Bautista een verklaring van zijn tegenvallende optreden afgelopen weekend.
Álvaro Bautista: “Ik moet bekennen dat ik het hele weekend al een probleem had maar dat ik het niet wilde accepteren. Ik heb het gistermiddag na de race aan mijn team verteld. Tijdens de test in Jerez, na de laatste race [van het World Superbike seizoen], had ik een erg lelijke crash. Ik kwam ten val op mijn hoofd en had wat pijn in mijn nek maar verder geen problemen en de mobiliteit was goed.
Toen kwam ik hier en vanaf vrijdag begon ik geen kracht meer te voelen aan de linkerkant van mijn lichaam, [dat hinderde me] vooral in de linkerbochten. Ik heb veel samengewerkt met Quiron health [Medisch partner van MotoGP, voorheen Clinica Mobile], maar het werd elke keer een beetje erger en erger. Ik heb zeker niet gereden zoals ik wilde en ik ben zo boos op mezelf omdat ik niet kan genieten en niet echt goed kan pushen.
Sterker nog, mijn team dat de data van vrijdag bekeek, vertelde me het hele weekend dat ik echt goed was bij het aanremmen voor de rechterbochten, maar bij de linkerbochten verloor ik bijna een seconde. Maar waarom? Ik zei dat ik misschien geen vertrouwen had maar in werkelijkheid kon ik niet pushen. Met deze motor moet je echt forceren bij het remmen en daar kom ik wat vermogen tekort. Ik ben hier een beetje gefrustreerd over, niet over het resultaat, maar omdat ik niet maximaal kan rijden.”
Vanwege zijn drie tests op de Ducati MotoGP machine hoefde Bautista niet meer te wennen aan het bedienen van de vele extra zaken als het ‘ride-height device’. Het was dan ook echt zijn fysieke ongemak dat voor de problemen zorgde.
Álvaro Bautista: “Ik had het gevoel dat dit 90% van het probleem was. De andere 10% is het vertrouwen en de set-up, maar met dit probleem is alles wat je met de motor doet nog steeds moeilijk te begrijpen, omdat ik het niet begrijp en niet mijn best kan doen. Het is frustrerend dat ik deze kans niet kan benutten.
Op het moment van de crash voelde ik inderdaad pijn maar een normale pijn, niets bijzonders. Maar met deze wervels en alles, het is heel delicaat, dus misschien moet ik een controle doen en kijken of er daar iets mis is. Ik voel geen pijn, ik voel alleen dat toen ik kracht probeerde te zetten ik geen kracht had. Ik kan de motor niet goed onder controle houden om te remmen en alles, maar ik heb geen pijn. Het is vreemd dat ik geen pijn voelde.”
Of Bautista in de toekomst nog eens met een wildcard aan de start zal verschijnen is maar de vraag. Wellicht dat hij daar eerst een derde World Superbike titel voor Ducati voor moet winnen.
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’