Álvaro Bautista kwam zondag in beide World Superbike races op het Autodrom Most ten val. Ondanks dat hij geen punten wist te scoren was de Spanjaard na afloop van het raceweekend positief gestemd en gaf hij voor het eerst duidelijkheid over zijn toekomst: Bautista wil ook in 2025 nog blijven racen.
Het raceweekend op het Autodrom Most is qua gescoorde punten zeker geen weekend om over naar huis te schrijven voor Álvaro Bautista. Toch leek het een openbaring te zijn voor de tweevoudig World Superbike kampioen en het Aruba.it Racing – Ducati team. Sinds de invoering van het minimale gewicht – waardoor Bautista enkele kilo’s op zijn machine moest bijplakken – is de Spanjaard niet gelukkig geweest met het gevoel met de Ducati Panigale V4 R. Ook zijn ernstige rughernia hielp zeker niet in de voorbereiding op het seizoen 2024.
Ondanks deze problemen begon de regerend en tweevoudig wereldkampioen redelijk goed aan het seizoen met podiumfinishes en een overwinning in Race 2 in Barcelona. Echter, gezien de hoge standaard van de Spanjaard, was dat niet zo’n sterke seizoenstart vergeleken met voorgaande jaren. Het probleem was dat hij maar niet hetzelfde gevoel kon krijgen met de Ducati Panigale V4 R dat hij de afgelopen twee seizoenen wel had.
Het afgelopen raceweekend op het Autodrom Most lijkt daarin een belangrijk keerpunt te zijn. Op vrijdag liet Bautista al weten dat hij en het team een eureka-moment hadden gehad en hij voor het eerst dit seizoen weer het vertrouwde gevoel terug had.
Lees: Álvaro Bautista: “Ik heb het gevoel eindelijk terug, dit voelt weer als ‘mijn’ motor”
Zaterdagochtend kwalificeerde hij zich als zevende maar omdat hij tijdens de Superpole sessie in de weg reed van Danilo Petrucci werd hij nog eens drie plaatsen teruggezet op de grid. Vanaf de tiende startplaats kwam hij uiteindelijk als vierde over de streep achter Toprak Razgatlioglu en mede Ducati-coureurs Danilo Petrucci en Andrea Iannone.
Zondagochtend kon hij wel vanaf de zevende plaats op de grid starten en dankzij een goede start reed hij in de eerste ronde al op de tweede plaats achter teamgenoot Nicolò Bulega. In de vierde ronde besloot Toprak Razgatlioglu dat het mooi geweest was en nadat hij beide Aruba.it Racing – Ducati coureurs had gepasseerd ging hij op weg naar de overwinning. Daarachter werd echter niet alleen gestreden om de tweede plaats in de race maar was het natuurlijk ook een belangrijke strijd voor het ego.
Bij het ingaan van de laatste ronde zette Bautista zijn machine naast die van Bulega in bocht 1 maar hij wist dat het heel lastig zou worden om de machine op tijd afgestopt te krijgen. Hij dwong de Italiaan rechtdoor maar zelf kwam hij ook naast de baan terecht waarna hijzelf onderuitging. Bulega verloor niet zoveel tijd en werd alsnog tweede terwijl Bautista met de staart tussen de benen en met lege handen terugkeerde naar de pitbox.
The Dugatis self-sabotage themself
Crazy last lap at the World championship Superpole Race in Czech Republic ️#CzechWorldSBK pic.twitter.com/jP8J72ufSL
— Eurosport (@eurosport) July 21, 2024
‘s Middags in Race 2 was het al veel eerder voorbij want Bautista kwam niet verder dan bocht 1. In de krappe chicane is het altijd dringen geblazen en Bautista zat redelijk aan de buitenzijde. Remy Gardner probeerde zijn Yamaha ernaast te zetten terwijl Danilo Petrucci daar nog tussen zat. Petrucci knalde daardoor tegen Bautista aan waardoor beide Ducati coureurs in de grindbak eindigden en daarmee al heel vroeg weer naar de pitbox konden terugkeren.
View this post on Instagram
Álvaro Bautista: “Het is echt een typische bocht, dit soort situaties hebben we al vaker gezien. Vanaf de start kom je met hoge snelheid aan omdat de afstand nog vrij groot is, vervolgens moeten we de motor afstoppen maar de bocht is behoorlijk krap. Dit soort dingen kunnen hier nou eenmaal gebeuren. Er zijn over het hele weekend maar weinig incidenten geweest in die bocht maar helaas zat ik er deze keer bij.
Ik maakte een hele goede start en toen ik begon te remmen lag ik op de derde plaats. Toen ik instuurde zag ik Remy [Gardner] aan de binnenkant dus probeerde ik hem wat ruimte te geven maar vervolgens voelde ik ineens een flinke beuk aan de achterkant. Ik heb de herhaling gekeken en er was niet zoveel ruimte maar de coureur die erachter rijdt moet rekening houden met de coureur ervoor. Hij (Gardner) had misschien wat eerder kunnen remmen maar het probleem is dat de afstand van de start naar de eerste bocht te groot is waardoor je teveel snelheid meeneemt en heel hard moet remmen. Dit soort dingen kunnen gebeuren en ditmaal was ik erbij betrokken.”
Terwijl Bautista dus redelijk neutraal bleef in zijn commentaar gaf Danilo Petrucci duidelijk de schuld aan Remy Gardner. De Italiaan en de Australiër meldden zich na afloop ook niet voor hun media debriefs en waren duidelijk niet blij met elkaar.
In de Superpole Race was Bautista ook al betrokken bij een incident waarvan hij wel de aanstichter was.
Álvaro Bautista: “Het was de laatste ronde en het gevoel met de motor was in de ochtend veel beter, het was vergelijkbaar met vorig jaar. In de laatste ronde probeerde ik Nicolò [Bulega] in te halen en hij remde hard, maar ik nog iets harder. Op een bepaald moment wist ik dat ik de motor niet zou kunnen afstoppen als ik nog harder ging remmen, en hem daardoor zou raken. Daardoor liet ik de rem iets los om in te kunnen sturen en hem niet te raken. Vervolgens probeerde ik zelf de bocht nog te halen maar ik kwam met mijn voorband in de grindbak en ging onderuit.
Ik denk dat het gebruikelijker is dat zoiets gebeurt in de laatste ronde dan in de eerste ronde. In de laatste ronde kun je nog iets winnen maar in de eerste bocht van de eerste ronde niet.”
Ondanks twee nulscores op zondag zag Bautista duidelijk het positieve van dit weekend.
Álvaro Bautista: “Sommige mensen zullen zeggen dat dit een weekend is om te vergeten maar we hebben hier iets gevonden waar ik heel blij van word. We hebben echt een stap vooruit gemaakt. We hebben vrijdag wat geprobeerd en op zaterdag vervolgens nog iets geprobeerd maar we begrijpen nu echt beter hoe we moeten werken. Aan de hand van de data van Race 1 hebben we een aantal aanpassingen gemaakt wat betreft het extra gewicht dat ik moet meenemen, daarmee hebben we nu een goed gevoel gevonden. Ik ben blij en het voelt vertrouwd dat ik nu voor het eerst dit jaar de motor kan rijden zoals ik dat wil. Daar ben ik blij mee en ik kijk uit naar de volgende races omdat ik denk dat we van hieruit nog een stap voorwaarts kunnen maken.”
Bautista staat momenteel derde in het kampioenschap met 199 punten maar zijn achterstand op WK leider Toprak Razgatlioglu bedraagt maar liefst 303 punten. Aan een derde wereldtitel op rij denkt de Spanjaard niet.
Álvaro Bautista: “Ik denk al heel lang niet meer aan het kampioenschap. Ik voelde me vanaf het begin van dit seizoen al niet goed met de motor en met het niveau dat we tot nu toe hebben laten zien is het onmogelijk om aan het kampioenschap te denken. Ik maakte me meer zorgen om het vinden van een oplossing en kan zeggen dat we die oplossing dit weekend gevonden hebben. Het kampioenschap maakt voor mij op dit moment niet meer uit, we moeten ons vertrouwen weer opbouwen en een goede basis creëren zodat we constant en snel kunnen zijn zoals we dat in het verleden ook waren.”
En dat vertrouwen opbouwen is ook voor volgend jaar … ?
Álvaro Bautista: “Op dit moment alleen voor het eerstvolgende raceweekend. Maar heel eerlijk gezegd wil ik ook volgend jaar doorgaan. We zijn momenteel in gesprek met Ducati om het contract te verlengen. Ik heb het gevoel dat het niet eerlijk is om mijn carrière op deze manier af te sluiten. Ik moet weer plezier hebben met de motor en me sterk voelen, vooral na dit weekend waarin we bepaalde dingen opgehelderd hebben. Zoals gezegd zijn we in gesprek met Ducati om het contract te verlengen en dat is mijn intentie. Mijn eerste keuze is om bij hetzelfde team te blijven maar het is natuurlijk ook een besluit dat Ducati ook moet nemen, het ligt niet alleen aan mij.”
Een week geleden behaalde Bautista 31 punten in de drie races op Donington Park terwijl hij vanuit Most slechts zestien punten mee naar huis kan nemen. Echter was zijn humeur vorige week vele malen slechter dan nu het geval is.
Álvaro Bautista: “Ik haalde vorige week inderdaad meer punten dan dit weekend maar het gevoel was ‘shit’, dat was het probleem. Dit weekend hebben we de situatie veranderd. In de Superpole Race hadden we gewoon een beetje pech dat ik de grindbak raakte, anders was ik minstens als derde geëindigd. In Race 2 had ik het gevoel dat ik voor het podium kon vechten, net als in Race 1, of misschien wel meer. Maar dit weekend is de eerste keer in 2024 dat ik de motor kan rijden zoals ik dat wil, dat is het belangrijkste voor mij.”
Aankomend weekend is de World Ducati Week (WDW), een groot evenement voor alles wat met Ducati te maken heeft en waar Bautista ook bij aanwezig is. Een goed moment om een nieuw contract te tekenen.
Álvaro Bautista: “Als Ducati wil dat ik daar een contract teken zullen ze me moeten geven wat ik wil, haha. Mijn manager heeft meerdere opties maar ik kan je niet vertellen welke dat zijn. We hebben in ieder geval een Plan B.”
Met zes voltooide raceweekenden in 2024 is het World Superbike seizoen nu precies op de helft aanbeland. Na twee raceweekenden op rij hebben de coureurs en teams in de World Superbike paddock nu een paar weken vrij, het volgende raceweekend vindt plaats van 9 t/m 11 augustus op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal.
Handige links Czech Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.