Bautista het snelst tijdens tweedaagse WorldSBK Test in Barcelona

3024
Álvaro Bautista - Circuit de Barcelona-Catalunya | © Ducati Corse

Álvaro Bautista heeft de tweedaagse privétest voor de World Superbike klasse op het Circuit de Barcelona-Catalunya afgesloten met de snelste rondetijd. De Ducati coureur was dominant op het circuit en klokte de snelste tijd voor de flink gecrashte Iker Lecuona en Jonathan Rea. 

Na afloop van de test in Barcelona zat het veld dicht op elkaar met Ducati, Honda en Kawasaki in de top drie die door slechts twee tienden gescheiden waren.







Het was een enerverende testdag van het MOTUL FIM Superbike World Championship met verschillende crashes en een indrukwekkend tempo tijdens de tweedaagse test. Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) voerde de tijdlijst aan met minder dan een tiende van een seconde voorsprong op Iker Lecuona (Team HRC), ondanks dat beide coureurs in de ochtend van dag 2 crashten. Ze kwamen allebei dicht in de buurt van het absolute ronderecord. Aan het eind van de dag stonden drie verschillende fabrikanten in de top drie, want Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK) pakte de derde plaats.

Ducati
Het fabrieksteam van Ducati koos ervoor om op vrijdag slechts een halve dag te rijden, maar kon toch de tweede dag als snelste afsluiten met Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati). Bautista zette een tijd neer van 1’40.459, sneller dan de rondetijd van donderdag en slechts een halve tiende langzamer dan het ronderecord dat Tom Sykes in 2021 vestigde. Teamgenoot Michael Ruben Rinaldi reed net als Bautista slechts een halve dag op vrijdag en pakte de vierde plaats na een rondetijd van 1’40.818 seconden. Bautista probeerde de nieuwe voorbanden van Pirelli die bij deze test beschikbaar waren omdat hij zijn sterke start van de campagne wil voortzetten, hoewel hij ‘s ochtends in bocht 11 crashte. Rinaldi testte ook de nieuwe banden van Pirelli, maar dan aan de achterzijde en vergeleek twee motoren met verschillende afstellingen.

Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team) was de snelste van de twee satelliet Ducati-rijders op de baan. Hij eindigde op de 14e plaats ondanks twee valpartijen in bocht 5 op vrijdag. Petrucci testte op dag 2 een nieuw zadel, op zoek naar een comfortabelere positie op zijn Panigale V4 R. Hij zette een beste tijd neer van 1’42.224 en finishte voor Axel Bassani (Motocorsa Racing), die direct achter Petrucci stond in het klassement.

Honda
Nadat ze op dag 1 een sterk tempo hadden laten zien waren de twee Honda-fabrieksrijders op vrijdag opnieuw snel. Lecuona werd tweede met een tijd van 1’40,521, ondanks een crash in bocht 14 in de ochtend die meteen een einde maakte aan zijn dag. Hij werd na de crash naar het medisch centrum gebracht voor een controle en keerde op vrijdag niet terug op het circuit. Vierge werd elfde met een 1’41.505 op zijn CBR1000RR-R. Lecuona was van plan de upgrades van de Japanse fabrikant op MotorLand Aragon verder uit te proberen, evenals wat bandentests, terwijl Vierge zich meer richtte op algemene verbeteringen. Hij wilde ook nieuwe Pirelli-banden uitproberen.

Bij de twee onafhankelijke Honda-rijders was het Eric Granado (PETRONAS MIE Racing HONDA Team) die als winnaar uit de bus kwam, voor teamgenoot Hafizh Syahrin. De Maleisische coureur Syahrin testte op donderdag enkele nieuwe kleine onderdelen om wat snelheid te vinden, terwijl Granado op dag 1 met de hardere banden van Pirelli werkte om de motor/elektronica te begrijpen. Granado eindigde op de 17e plaats, met zijn teamgenoot vlak daarachter.

Kawasaki
Het Kawasaki Racing Team WorldSBK-duo Jonathan Rea en Alex Lowes koos ervoor om alleen op de tweede dag van de tweedaagse test in Barcelona te testen en het duo eindigde op vrijdag respectievelijk als derde en vijfde. Lowes zette een beste tijd neer van 1’40.853s op weg naar de vijfde plaats. Hij werkte aan enkele nieuwe items van Showa op de voorvork, waardoor deze zachter werd om de levensduur van de voorbanden te verbeteren. Rea had geen nieuwe onderdelen om te testen maar wel enkele nieuwe elektronische strategieën om te proberen en enkele geometrie-instellingen. Rea verzekerde zich van de derde plaats na een tijd van 1’40,659.

Oliver Konig (Orelac Racing MOVISIO) was de enige onafhankelijke Kawasaki-rijder op de baan en hij bezette de 19e plaats. De Tsjechische rijder wilde gebruik maken van zachtere banden en hoopte op dag 2 een nieuw motorblok te kunnen gebruiken. Konig reed met een oud blok met veel kilometers erop en hoopte dat een nieuwe motor hem op dag 2 zou helpen.

Yamaha
De fabrieks Yamaha’s eindigden de dag met Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK) op de zevende plaats met een 1’41.196 en teamgenoot Andrea Locatelli op de 13e plaats, drie tienden achter de kampioen van 2021. Locatelli’s focus lag op het verbeteren van zijn tempo aan het einde van lange runs en op het verder werken aan de elektronische instellingen van zijn Yamaha YZF R1 machine, terwijl Razgatlioglu bleef werken aan nieuwe onderdelen en elektronica, iets wat hij op dag 1 al prees.

De aanval van Yamaha op de tijdlijsten werd geleid door Dominique Aegerter (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) met de Zwitserse rookie die bij zijn eerste bezoek aan het circuit op een WorldSBK machine de zesde plaats veroverde. Aegerter werkte aan een aantal ergonomische zaken voor de rijder, zoals de clip-ons, de voetsteunen en het zitje, maar ook aan wat elektronica. Teamgenoot Remy Gardner, met een lichte blessure aan zijn rechterhand, werkte zowel aan het voorbereiden van het raceweekend in Barcelona volgende maand als aan de campagne van 2023 in het geheel en eindigde op de negende plaats. Bradley Ray (Yamaha Motoxracing WorldSBK Team) maakte er vijf Yamaha’s van op de baan en hij pakte de zestiende plaats nadat een vroege crash zijn rijden op dag 2 verstoorde.

BMW
De Nederlandse rijder Michael van der Mark (ROKIT BMW Motorrad WorldSBK Team) genoot van een goede tweede testdag  en eindigde op de achtste plaats. BMW bracht veel upgrades naar de test. De beste tijd van Van der Mark was een 1’41.221, zeven tienden langzamer dan de tijd van Bautista terwijl hij een aantal ergonomische onderdelen uitprobeerde, waaronder twee toevoegingen aan de brandstoftank. Teamgenoot Scott Redding eindigde als twaalfde net buiten de top tien met een kleine marge. BMW bracht ook twee nieuwe achterbruggen mee naar de test, waaronder een carbon exemplaar, evenals enkele wijzigingen aan het chassis. De Amerikaanse rijder Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW) pakte de tiende plaats, waarmee twee van de drie BMW’s op de baan binnen de top tien eindigden.

World Supersport
Net als op dag 1 was Nicolo Bulega (Aruba.it Racing WorldSSP Team) ook op dag 2 de snelste van de vier WorldSSP-rijders op de baan. Bulega’s beste rondetijd was een 1’44.638 en stond bovenaan de tijdlijsten, voor Yari Montella (Barni Spark Racing Team). Hij herstelde verder van zijn sleutelbeenbreuk die hij in Australië opliep. Raffaele De Rosa (Orelac Racing VerdNatura) werd derde en leidde teamgenoot Federico Fuligni aan het einde van dag 2; het tweetal was de hele middag vaak samen op de baan. De Rosa zorgde voor de rode vlaggen door een late crash in bocht 14.