Bautista blijft ongeslagen na zege in Indonesië: “Het was niet zo makkelijk als het lijkt”

1031
Álvaro Bautista viert zijn overwinning in Race 1 op het Pertamina Mandalika International Street Circuit | © Ducati Corse

Álvaro Bautista heeft zaterdag ook Race 1 voor de World Superbike klasse op het Pertamina Mandalika International Street Circuit gewonnen. De Spanjaard maakte een afwijkende bandenkeuze en was wederom veruit het sterkst, waarmee hij nu vier overwinningen uit vier races in 2023 achter zijn naam heeft staan.

De combinatie van Álvaro Bautista en Ducati lijkt veel op die van Jonathan Rea en Kawasaki tussen 2015 en 2020. De Spanjaard en de V4 R passen perfect bij elkaar en met de upgrades die Ducati heeft doorgevoerd is de combinatie alleen nog maar sterker geworden.







Na drie overtuigende zeges op Phillip Island zou het voor Bautista in theorie een stuk moeilijker moeten zijn op het Pertamina Mandalika International Street Circuit aangezien de Ducati nog niet op het Indonesische circuit gewonnen heeft en de sterke punten van de machine er minder bruikbaar zijn.

Met Toprak Razgatlioglu op pole position en Pata Yamaha Prometeon teamgenoot Andrea Locatelli op de tweede plaats leken de Yamaha coureurs dan ook de voornaamste uitdager van Bautista op de derde plaats. In de beginfase van de race kon Toprak Razgatlioglu de regerend wereldkampioen voorblijven maar zodra de 38-jarige Spanjaard hem gepasseerd had was er geen houden meer aan.

Met een asfalttemperatuur van 50°C waren Bautista, teamgenoot Michael Rinaldi, Garrett Gerloff en Honda coureurs Xavi Vierge en Iker Lecuona de enigen die voor de zachtere SCX achterband kozen; de rest van de coureurs stond op de SC0 achterband. Gezien het geringe gewicht kon Bautista deze keuze maken en was het voor hem daadwerkelijk een voordeel, voor onder andere Razgatlioglu was deze achterband niet eens een optie.

Daar maakte de Aruba.it Racing – Ducati coureur optimaal gebruik van en uiteindelijk kwam hij met een grote voorsprong als winnaar over de streep, waarmee hij nog steeds 100% heeft gescoord in 2023.

Álvaro Bautista: “Het was zeker niet makkelijk vandaag want we moesten een compromis maken tussen snelheid en de levensduur van de banden, vooral omdat we tijdens de vrije trainingen veel problemen hadden met de voorband.

Ik maakte een goede start en kon wat plaatsen goed maken. In de openingsfase van de race reed ik achter Toprak [Razgatlioglu] en probeerde ik heel zorgvuldig om te gaan met de voorband. Na een paar ronden zag ik dat we nog steeds in een grote groep reden en ik dacht dat het tempo wat verhoogd kon worden, zodat we in ieder geval met een kleinere groep zouden overblijven.

Ik haalde Toprak in en probeerde mijn eigen tempo te rijden, zo vloeiend mogelijk te rijden en zo mijn voorband zo goed mogelijk te houden. Het gevoel was goed en ik genoot van de race, vooral omdat we het hier afgelopen jaar zo moeilijk hadden. Dit jaar zijn we een stuk sterker en ik ben blij met de stap die we hebben gemaakt.”

De concurrentie vreest en het doet denken aan de eerste elf races van 2019 die ook werden gedomineerd door Bautista. Dat het dat jaar niet volgens plan afliep is in 2022 rechtgezet door de Spanjaard en zijn team, dus dat de concurrentie vreest is niet meer dan terecht. Echter ziet de regerend wereldkampioen dat anders (of praat hij zijn tegenstanders valse hoop in).

Alvaro Bautista: “Ik denk niet dat de concurrentie bang moet zijn. Phillip Island is een goed circuit voor mij en ik denk dat iedereen wel verwachtte dat ik daar drie keer zou winnen, misschien was ik de enige die het niet had verwacht. Dit is een heel moeilijk circuit en je moet goed op de banden letten, ik denk dat ik dat vandaag goed gedaan heb. Misschien konden de anderen niet op dezelfde manier pushen zoals ik dat kon. Dit zijn twee aparte circuits en ik denk dat alles een stuk ‘normaler’ zal zijn wanneer we weer in Europa zijn. Dit is een uitzondering.

Hopelijk kunnen we dit morgen herhalen en heb ik weer hetzelfde gevoel met de machine, want dit was heel mooi vandaag. Ik was heel gefocust en heb het gevoel dat ik alles zo goed mogelijk heb gedaan.”

Op zondag zullen de World Superbike coureurs weer twee keer aan de start staan in Indonesië. De Superpole Race over tien ronden begint om 10:30 uur lokale tijd, 03:30 uur Nederlandse tijd. Race 2 over 21 ronden gaat om 06:30 uur Nederlandse tijd van start.

Handige links Motul Indonesian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_top 3
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Start
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (4)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Podium
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (2)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (3)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Finish
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_64
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_61
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_62
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_23
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole Race (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_11
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge Parc Fermé celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge PArc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge Parc fermé 3
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Podium
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Start
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Podium Vierge
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Parc Fermé Rinaldi
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Finish 2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Finish
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista Toprak
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista fag celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista kiss bike
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_54
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_55
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_97
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_54 7
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_21
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_19 celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Bautista grid (1)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_7
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_9
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_9
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Yamaha 1-2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_47
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_55
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_54
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_60
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_65
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bassani Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Baustista Locatelli PArc Feré
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bautista Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bautista 1
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Finish
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Parc Fermé 19 1
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Locatelli Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_podium
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Parc Fermé entrance
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Yamaha 1-2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Start
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole (2)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Superpole (2)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Razgatlioglu Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Bautista Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_55_54
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Superpole (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Start
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Tuuli Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Podium
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Oncu Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Finish 2
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Finish
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_94
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Caricasulo Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_66
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_23
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_64
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_11
  • Remy Gardner
  • Dominique Aegerter
  • Jonathan Rea
  • Jonathan Rea
  • Tom Sykes
  • Alex Lowes
  • Andrea Locatelli
  • Toprak Razgatlioglu
  • Toprak Razgatlioglu
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Alex Lowes
  • Alvaro Bautista
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Pre-event