Barry Baltus is zondag op het Lusail International Circuit in Qatar als tweede geëindigd in de eerste Moto2 race van het seizoen. De negentienjarige Belg reed een ijzersterke race waarbij hij tot aan de finish streed voor de overwinning. Op slechts 0,055 seconde van de winnaar bezorgde Baltus zichzelf en het Nederlandse RW-Idrofoglia Racing GP team het eerste Moto2 podium.
Na een sterke kwalificatie was Barry Baltus erop gebrand om vanaf de zesde plaats op de grid het nieuwe Moto2 seizoen zo goed mogelijk te beginnen. Baltus kende een goede start en wist al snel een aantal posities goed te maken. De in Nederlandse dienst rijdende Belg liet vervolgens zien dat zijn racetempo tot de snelste coureurs in de Moto2 klasse behoorde.
Terwijl veel coureurs te maken kregen met bandenproblemen werd Baltus naarmate de race vorderde alsmaar sterker. Met spectaculaire inhaalacties wist de Belgische coureur steeds verder op te schuiven naar voren waarna hij in de elfde ronde was aanbeland op de tweede plaats. Baltus bewaarde zijn rust en bereidde een aanval voor in de slotfase van de race, echter zorgde een klein foutje in de laatste ronde ervoor dat hij geen echte aanval kon plaatsen.
Op slechts 0,055 seconde van de winnaar passeerde Baltus de finish uiteindelijk als tweede en heeft hij daarmee zijn eerste Grand Prix podiumfinish behaald. Het is het tevens het eerste podium in de Moto2 klasse voor RW-Idrofoglia Racing GP en de eerste Grand Prix podiumfinish sinds augustus 2015.
Barry Baltus (P2): “Dit is een geweldig gevoel. Ik heb hier zoveel jaren op gewacht, de laatste keer was in het FIM CEV kampioenschap. Ik wist dat ik deze capaciteiten had omdat ik toen op het podium stond met de jongens die hier nu regelmatig op het podium staan. Het was de afgelopen jaren erg moeilijk om hier mee om te gaan, want voorafgaand aan dit podium was mijn beste resultaat een zesde plaats.
Om eerlijk te zijn was het geen moeilijke race voor me omdat ik me zo sterk voelde. Tijdens de laatste vijf ronden had ik moeite met de grip maar ik denk dat dit voor iedereen hetzelfde was. Onze keuze voor de zachte achterband was nogal riskant omdat we er niet lang mee gereden hebben, we hebben ze maar een paar ronden gebruikt in de kwalificatie. Uiteindelijk was het de juiste keuze want de hardere band viel in de slotfase van de race erg terug.
Nogmaals, ik ben echt blij en ik kan niets anders zeggen. Het is ongelooflijk, ik ben zo blij voor de Belgische motorsport en iedereen bij Zelos omdat ze me al die jaren gesteund hebben. Ook voor Jarno en de rest van het team, ze zijn fantastisch geweest de afgelopen jaren. Ik wil ook mijn familie bedanken want dankzij hen heb ik het tot hier gered.”
Ook RW-Idrofoglia Racing GP teammanager Jarno Janssen kon na afloop van de race zijn geluk niet op.
Jarno Janssen: “Het was een fantastische dag. Barry heeft een geweldige race gereden en hij heeft laten zien waartoe we samen in staat zijn. Ik ben heel trots op hem en het team want het was zeker niet makkelijk. Dit is een prachtig resultaat en een hele mooie opsteker voor het hele team.
De volgende Grand Prix vindt plaats in het weekend van 22 t/m 24 maart en wordt verreden op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.