Lorenzo Baldassarri heeft zijn zijn eerste World Supersport race op Motorland Aragón gewonnen voor Dominique Aegerter en Can Öncü. De Italiaan won een spectaculair duel met de Zwitser na contact in de laatste bocht, Glenn van Straalen reed een uitstekende race en kwam als vierde over de finish.
Zaterdagmiddag om 15:15 uur gingen de lichten uit voor de eerste World Supersport race van het seizoen op Motorland Aragón. Het was de eerste race van de ‘New Generation’ World Supersport waar naast de 600cc machines van Kawasaki en Yamaha ook de 765cc van Triumph, de 800cc van MV Agusta en de 955cc Panigale V2 van Ducati toegelaten zijn in de klasse.
Het was Dominique Aegerter die zeer goed startte en als leider de eerste bocht inging voor Can Öncü en polesitter Lorenzo Baldassarri. Daarachter nam Federico Caricasulo de vierde plaats in handen voor Niki Tuuli, Marcel Brenner, Glenn van Atraalen, Jules Cluzel, Yari Montella en Nicolò Bulega in de top tien.
In bocht 12 viel Öncü aan en nam hij de leiding over van Aegerter, achter de Zwitser had Baldassarri de aansluiting alweer volledig gevonden. De Ten Kate Racing coureur aarzelde niet lang want bij het ingaan van bocht 1 zette hij zijn Yamaha naast de Kawasaki van Öncü. Aegerter nam de leiding weer over en het werd meteen duidelijk dat deze drie coureurs sneller waren dan de concurrentie.
Voor Jules Cluzel kwam de race al in de tweede ronde ten einde vanwege een crash.
Vooraan begonnen Öncü en Baldassarri elkaar het leven zuur te maken. Bij het ingaan van de derde ronde wisten ze Aegerter allebei te passeren en werd de Zwitser in één bocht terugverwezen naar de derde plaats. Daarachter had Glenn van Straalen een ijzersterke openingsfase, de Nederlander was opgeklommen naar de vierde plaats en had zich losgereden van het groepje daarachter, bestaande uit Caricasulo, Bulega, Brenner, Tuuli en Huertas. Jeffrey Buis had het lastiger in de beginfase, de coureur uit Steenwijkerwold was teruggevallen naar de 26e positie.
Een stevige crash was er in de vierde ronde voor Yari Montella. De Spanjaard kwam met een high-sider ten val bij het uitkomen van bocht 15 waardoor zijn race ten einde kwam.
Langzaam maar zeker wist Öncü zich vooraan los te rijden van Baldassarri en Aegerter. Na vijf ronden had de Turkse coureur zo’n 0,8 seconde marge richting de Italiaan, daarachter leek de Zwitser moeite te hebben om het tempo te volgen. Daarachter reed Van Straalen nog steeds op een zeer indrukwekkende vierde plaats en kwam hij zelfs dichterbij de top drie.
Öncü kon dit hoge tempo niet volhouden, in de negende ronde was Baldassarri weer aangehaakt en nam hij de leiding over bij het ingaan van bocht 1. Aegerter volgde het voorbeeld van de Italiaan en zette zijn YZF-R6 in bocht 5 naast de ZX-6R van Öncü waarmee hij de tweede plaats overnam. De Ten Kate Racing coureur zorgde ervoor dat Baldassarri niet kon ontsnappen, Öncü had moeite om de twee Yamaha coureurs bij te benen. Van Straalen reed daar op dit moment zo’n 2,5 seconden achter op een eenzame vierde plaats.
Aegerter besloot om in de tiende ronde aan te vallen, bij het aanremmen voor bocht 1 zette hij zijn machine naast die van Baldassarri en nam hij de koppositie weer over. De Italiaan beet zich vast in de Zwitser en wist aan het eind van het rechte stuk gebruik te maken van de slipstream. Baldassarri schoof weer op naar de eerste plaats maar opnieuw kon Aegerter counteren in bocht 1 van de daaropvolgende ronde. Een fascinerende strijd tussen de twee voormalig Moto2 coureurs met Öncü die er daarachter alles aan deed om aan te blijven haken.
👊 @DomiAegerter77 made a move and now leads the race!
Can @7balda catch him? 👀 #AragonWorldSBK 🇪🇸 pic.twitter.com/0MyAbnFUCh
— WorldSBK (@WorldSBK) April 9, 2022
Baldassarri had een aantal ronden naar het achterwiel van Aegerter gekeken maar besloot dat het met twee ronden te gaan tijd werd om aan te vallen. In bocht 2 zette hij zijn Yamaha naast die van de Ten Kate Racing coureur om daarmee de leiding over te nemen.
Het kwam uiteindelijk aan op de laatste ronde. Bij het ingaan van bocht 1 nam Aegerter andermaal de leiding over en probeerde hij meteen een gaatje te slaan richting Baldassarri. Dat leek in de eerste twee sectoren te lukken maar de Italiaan reed een zeer sterke derde sector waardoor hij er zeer kort achter zat. In bocht 14 maakte Aegerter een foutje waardoor hij wijd ging en Baldassarri er voorbij kon. Dit betekende ook dat de Zwitser minder snelheid meenam op het rechte stuk en leek het daardoor dat Baldassarri de overwinning in zijn zak had.
Niets bleek minder waar want het kwam aan op de laatste bocht. Aegerter had er alles aan gedaan om nog zo dichtbij als mogelijk te komen terwijl Baldassarri de krappe lijn probeerde te rijden. Hierbij verloor de Italiaan de voorkant van zijn machine maar wist hij deze een geweldig reflex overeind te houden. Aegerter zat aan de buitenkant van Baldassarri en dankzij dit moment werd hij bijna van zijn machine gekegeld.
HOW COULD @7balda SAVE THAT??????
🤯🤯🤯🤯🤯🤯#AragonWorldSBK 🇪🇸 pic.twitter.com/y2i4oZ9Omd
— WorldSBK (@WorldSBK) April 9, 2022
Het liep gelukkig goed af maar op wonderbaarlijke wijze wist Baldassarri uiteindelijk als winnaar over de streep te komen in zijn eerste World Supersport race. Aegerter kwam slechts 0,239 seconde tekort en werd tweede met Öncü een seconde daarachter op de derde plaats.
Glenn van Straalen reed zijn beste World Supersport race tot nu toe en kwam als vierde over de streep voor Nicolo Bulega en Niki Tuuli, daarachter maakten Stefano Manzi, Federico Caricasulo, Adrian Huertas en Patrick Hobelsberger de top tien compleet. Alle vijf merken in deze ‘New Generation’ World Supersport klasse eindigden in de top zeven.
Jeffrey Buis haalde de finish niet, hij zocht halverwege de race de pits op vanwege een technisch probleem. Ten Kate Racing coureur Leonardo Taccini kwam als achttiende over de finish.
De tweede World Supersport race op Motorland Aragón gaat zondagmiddag om 12:30 uur van start.
Handige links Pirelli Aragon Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter