Bagnaia wint op de Sachsenring en profiteert optimaal van fout Martin, beide Márquez broers op het podium

4012
Pecco Bagnaia en het Ducati Lenovo Team - Sachsenring | © Randy van Maasdijk

Pecco Bagnaia heeft zondagmiddag de MotoGP race gewonnen op de Sachsenring. Het was Jorge Martin die voor het grootste gedeelte van de race aan de leiding reed maar twee ronden voor het einde schoof de Spanjaard onderuit. Bagnaia profiteerde optimaal en is de nieuwe leider in het kampioenschap, achter hem finishten de gebroeders Marc en Alex Márquez op het podium.

Evenement: Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland
Circuit: Sachsenring
Categorie: MotoGP
Tijd: 14:00 – 14:40 uur
Sessie: Race – 30 ronden
Omstandigheden: Bewolkt 20°C




Zondagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit op de Sachsenring voor de dertig ronden lange MotoGP race. Na een frisse vrijdag en een warme en zonnige zaterdag was het nu bewolkt boven het Duitse circuit met een aangename buitentemperatuur. De voorspellingen gaven aan dat het droog zou blijven maar toch zou het gezien de bewolking geen verrassing zijn als er ergens een druppel zou vallen.

Wat betreft de bandenkeuze waren er geen verrassingen: alle coureurs stonden op de hard-compound voorband en medium-compound achterband.

Polesitter Jorge Martin kwamw goed weg en ging als leider de eerste bocht in voor Miguel Oliveira en Pecco Bagnaia. Alex Márquez schoof op naar de vierde plaats voor Franco Morbidelli, de minder goed gestarte Raúl Fernández en Maverick Viñales. Daarachter waren het Enea Bastianini, Marc Márquez en Brad Binder in de top tien.

Bagnaia had weinig tijd te verliezen en ging in de laatste bocht met een mooie uitremactie voorbij aan Oliveira. De Italiaan nam hiermee de tweede positie over en zette daarmee de achtervolging in op titelrivaal en raceleider Martin.

Bagnaia was op oorlogspad want een ronde later herhaalde hij zijn manoeuvre en ditmaal ging hij daarmee voorbij aan Martin. Daarachter viel ook Morbidelli aan bij Oliveira die daarmee de derde plaats overnam.

Waar we in de afgelopen races hebben gezien dat er al gauw een gat werd geslagen door met name Bagnaia en Martin bleef de kopgroep in dit geval dicht bij elkaar in de openingsfase.

In de vierde ronde ging Álex Márquez middels een zeer gewaagde actie voorbij aan Oliveira in bocht 11 (Ralf Waldmann Kurve / Wasserfall). De Spanjaard schoof daarmee op naar de vierde positie maar zag dat Bagnaia, Martin en Morbidelli al een marge van een halve seconde hadden opgebouwd.

Bij het ingaan van de zevende ronde besloot Martin aan te vallen nadat hij daarvoor de snelste raceronde had gereden. Net zoals hij op zaterdag in de Sprint race deed remde de Spanjaard later bij het ingaan van bocht 1 en nam hij de leiding over van Bagnaia.

Twee ronden later volgde Morbidelli het voorbeeld van zijn teamgenoot en ging hij ook met een mooie uitremactie in bocht 1 voorbij aan Bagnaia. De Italiaan maakte er daarmee een 1-2 van voor het Prima Pramac Racing team terwijl Martin al meer dan een halve seconde voorsprong in handen had.

Bagnaia leek het moeilijk te hebben in deze fase van de wedstrijd want hij kon het tempo van de twee Prima Pramac Racing coureurs niet volgen en werd door Alex Márquez flink onder druk gezet. Oliveira reed daarachter op de vijfde plaats maar werd op zijn beurt onder druk gezet door Álex Márquez.

In de vijftiende ronde maakte Morbidelli een foutje in de eerste sector waardoor Bagnaia ineens de aansluiting weer had. De regerend en tweevoudig wereldkampioen aarzelde niet en sloeg meteen toe bij het aanremmen voor bocht 12 (Sachsenkurve). Bagnaia nam daarmee de tweede plaats over maar had wel een achterstand van een seconde te overbruggen richting Martin.

Het bleef daar niet bij voor Morbidelli want hij had Alex Márquez ook meteen heel dicht achter zich rijden. Achter de Spanjaard was oudere broer Marc Márquez opgeklommen naar de vijfde positie ten koste van Oliveira die zich ook in de podiumstrijd wilde gaan mengen.

In de zeventiende ronde viel Alex Márquez aan in bocht 12 (Sachsenkurve) en nam hij de derde plaats over van Morbidelli. Op dit moment was Bastianini de volgende die voorbijging aan Oliveira voor de zesde plaats waardoor de top zes volledig uit Ducati’s bestond.

In de 22e ronde ging Morbidelli wijd in bocht 1 en probeerde Marc Márquez er op dat moment aan de binnenkant voorbij te gaan. De Italiaan sneed terug naar de ideale lijn waardoor hij de Spanjaard raakte. Márquez kwam bijna ten val maar wist zijn machine overeind te houden, wel kostte het hem tijd en had het geresulteerd in een gebroken kuipruitje en een airbag die afging. Ook had Bastianini hiermee de aansluiting volledig te pakken.

Marc Márquez had even nodig om zich te herpakken maar dat deed hij vervolgens op indrukwekkende wijze. Aan het einde van de 25e ronde zette hij een zeer late uitremactie in op Morbidelli bij het ingaan van bocht 13 (Queckenbergkurve) en nam hij daarmee de vierde plaats over. Een ronde later zette ook Bastianini de aanval in op Morbidelli maar de Prima Pramac Racing coureur vocht terug.

Twee ronden voor het einde was er drama voor Jorge Martin. De Spanjaard – die tot dan moment een foutloze race reed – gooide de overwinning in het putje door onderuit te gaan in bocht 1. Bij het aanremmen verloor hij abrupt de voorkant van zijn Ducati en was er geen houden aan waardoor hij ten val kwam en de grindbak in schoof, het betekende einde race voor Martin.

Daarachter had Marc Márquez op dat moment zijn achterstand op broertje Alex Márquez dichtgereden. Zonder grote moeite ging de #93 voorbij aan de #73 die daardoor ineens op de tweede en derde plaats reden.

Bagnaia kreeg door de valpartij van Martin ineens de koppositie in zijn schoot geworpen. De Italiaan bleef wel foutloos en kwam uiteindelijk als winnaar over de streep. Het was zijn zesde Grand Prix zege van het seizoen en zijn achterste race-overwinning van het jaar. Nog belangrijker: hij nam hiermee voor het eerst sinds de seizoensopener in Qatar de leiding in het kampioenschap over.

Achter racewinnaar Bagnaia was er grote vreugde voor de Márquez familie. Het was Marc Márquez die vanaf de dertiende plaats op de grid als tweede eindigde met broertje Alex achter hem op de derde plaats. Het is voor het eerst sinds 1997 dat er twee broers op het podium van de koningsklasse staan, toen waren het Nobuatsu en Takuma Aoki.

Bastianini en Morbidelli maakten er een Ducati top vijf van met daarachter Oliveira, Acosta, Bezzecchi, Binder en Raúl Fernández in de top tien.

Uitslag:

  1. Pecco Bagnaia – Ducati
  2. Marc Márquez – Ducati | +3,804
  3. Alex Márquez – Ducati | +4,334
  4. Enea Bastianini – Ducati | +5,317
  5. Franco Morbidelli – Ducati | +5,557

Klik hier voor de volledige uitslag

In het kampioenschap is tweevoudig en regerend wereldkampioen Bagnaia nu de leider met 222 punten voor Martin (212) en Marc Márquez (166).

De coureurs en teams kunnen nu genieten van een welverdiende zomerstop. De eerstvolgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 2 t/m 4 augustus op Silverstone in Groot-Brittannië.



zs-728x90



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.