Bagnaia wint Indonesische Grand Prix en slaat belangrijke slag met crash Martin

4530
Pecco Bagnaia - Pertamina Mandalika International Street Circuit | © Ducati Corse

Pecco Bagnaia heeft zondag de MotoGP race op het Pertamina Mandalika International Street Circuit gewonnen. De Italiaan moest vanaf de dertiende plaats op de grid komen en wist dat het tijd was om toe te slaan toen titelrivaal Jorge Martin een fout maakte en onderuit ging. Maverick Viñales werd tweede, Fabio Quartararo maakte het podium compleet.

Evenement: Pertamina Grand Prix of Indonesia
Circuit: Pertamina Mandalika International Street Circuit
Categorie: MotoGP
Tijd: 15:00 – 15:40 uur lokale tijd, 09:00 – 09:40 uur Nederlandse tijd
Sessie: Race – 27 ronden
Omstandigheden: Zonnig, 31°C




Zondag om 15:00 uur lokale tijd, 09:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit op het zeer zonnige en zeer warme Pertamina Mandalika International Street Circuit voor de MotoGP race over 27 ronden.

Wat betreft de bandenkeuze waren er veel verschillen in deze race. Michelin had na de Sprint race gezien dat er behoorlijk veel slijtage was met de soft-compound achterband waardoor er streng werd afgeraden om deze te gebruiken in de twee keer zo lange Grand Prix race. Toch gaf niet iedereen daar gehoor aan en reden kozen Aleix Espargaró, Raúl Fernández, Miguel Oliveira, Takaaki Nakagami en Pol Espargaró ervoor om deze te laten monteren. De rest reed met de medium-compound achterband.

Het was WK leider Jorge Martin die een fenomenale start maakte en vanaf de zesde plaats op de grid als leider de eerste bocht inging voor Maverick Viñales en Fabio Quartararo. Polesitter Luca Marini viel terug naar de vierde plaats voor Brad Binder en de eveneens goed gestarte Pecco Bagnaia.

Martin probeerde meteen een voorsprong op te bouwen maar Viñales wist aan te haken. Daarachter had Quartararo al een achterstand van een seconde terwijl hij flink onder druk werd gezet door Marini, Binder, Bagnaia en Aleix Espargaró.

In de tweede ronde leek Binder zich te verremmen in bocht 10 waardoor hij op Marini knalde. De Italiaan ging onderuit maar kon zijn machine oppakken om verder te rijden, Binder zou hier later een Long Lap penalty voor krijgen. Enkele ogenblikken later zou ook Pol Espargaró de finish niet halen vanwege een crash in bocht 16.

Martin wist langzaam maar zeker weg te rijden van Viñales terwijl bijna twee seconden daarachter Quartararo zijn uiterste best deed om de derde plaats vast te houden. Aan het einde van de derde ronde wist Bagnaia hem te passeren en op te schuiven naar P3. Het zou een flinke klus worden voor de regerend wereldkampioen om zijn achterstand naar de twee Spanjaarden voor hem dicht te rijden.

In de achtste ronde werd Marc Márquez de volgende uitvaller, hij ging onderuit in bocht 13.

Martin was wederom uiterst dominant en had al een voorsprong van zo’n twee seconden in handen ten opzichte van Viñales. Anderhalve seconde achter de Aprilia coureur reed Bagnaia op de derde plaats met Aleix Espargaró daar een halve seconde achter. Quartararo reed op een relatief eenzame vijfde plaats met daarachter Jack Miller, Miguel Oliveira, Marco Bezzecchi en Brad Binder (die zijn Long Lap penalty al had genomen) in de strijd voor de zesde plaats.

Het werd een dag om te vergeten voor het Repsol Honda Team doordat Joan Mir onderuit ging in de twaalfde ronde.

Halverwege de race zat Martin op rozen met een voorsprong van ruim drie seconden richting Viñales. Echter maakte hij in dertiende ronde een fout en verloor hij de voorkant van zijn Ducati Desmocedici GP23 in bocht 11 waardoor hij onderuit schoof. Het betekende einde race voor de Spanjaard en een einde aan zijn zegereeks. Hij gooide hiermee een zo goed als zekere overwinning weg en leverde zo ook zijn voorsprong in het kampioenschap weer weg.

Viñales werd hierdoor de nieuwe leider in de wedstrijd met Bagnaia daar iets meer dan een seconde achter op de tweede plaats. Quartararo was op dit moment voorbijgegaan aan Aleix Espargaró voor de derde plaats met Miller daarachter op P5. Binder had op dit moment nóg een Long Lap penalty gekregen voor een aanvaring met voormalig teamgenoot Oliveira.

Het werd een dramatische dag voor het Prima Pramac Racing team doordat Johann Zarco in de vijftiende ronde ten val kwam. Op dit moment waren er nog maar veertien coureurs op de baan in een ware slijtageslag.

Viñales deed zijn uiterste best aan de leiding in deze race maar Bagnaia kwam langzaam maar zeker dichterbij. Met een asfalttemperatuur van maar liefst 70°C (!) was het zaak voor de Italiaan om de Aprilia zo snel mogelijk te passeren en niet te lang achter hem te blijven.

Dat was precies wat de regerend wereldkampioen deed. In de twintigste ronde nam hij de leiding over van Viñales met een mooie uitremactie in bocht 10 waarna hij meteen een gaatje wist te slaan. Achter de Spanjaard reed Quartararo een indrukwekkend tempo op de derde plaats en kwam ook hij steeds dichterbij. Ruim vijf seconden daarachter was Fabio di Giannantonio opgeklommen naar een indrukwekkende vierde plaats met de twee Red Bull KTM Factory Racing coureurs Binder en Miller achter zich.

Terwijl Bagnaia zijn best deed om buiten bereik van Viñales te blijven was Quartararo aanbelang bij het achterwiel van de Aprilia coureur. Gezien de hoge temperaturen en de toenemende bandendruk wanneer er dicht achter een andere rijder gereden wordt was het een lastige opgave voor de Fransman om een aanval op Viñales voor te bereiden.

Het kwam aan op de laatste ronde die Bagnaia met een voorsprong van meer dan een halve seconde inging op Viñales die op zijn beurt Quartararo kort achter zich had rijden. Het was duidelijk dat de Ducati coureur zijn machine simpelweg over de finish wilde krijgen maar daardoor kwamen Viñales en Quartararo wel dichterbij. De Fransman deed zijn uiterste best om de Aprilia coureur te passeren maar hij verdedigde uitstekend.

Bagnaia kwam uiteindelijk als winnaar over de streep waarmee hij zijn zesde Grand Prix overwinning van het seizoen behaalde, zijn tiende inclusief de Sprint races. Viñales werd tweede en behaalde daarmee zijn beste resultaat van het seizoen met Quartararo daarachter op de derde plaats die zijn derde podiumfinish van het jaar behaalde. Achter hen werd Di Giannantonio vierde die daarmee zijn beste resultaat in de MotoGP klasse behaalde, de geblesseerde Bezzecchi werd vijfde.

Bagnaia is de eerste coureur sinds Marco Melandri (Istanbul Park, 2006) die van buiten de eerste vier startrijen alsnog heeft weten te winnen.

Uitslag:

  1. Pecco Bagnaia – Ducati
  2. Maverick Viñales – Aprilia | +0,306
  3. Fabio Quartararo – Yamaha | +0,433
  4. Fabio di Giannantonio – Ducati | +6,962
  5. Marco Bezzecchi – Ducati | +11,111

Klik hier voor de volledige uitslag

In het kampioenschap grijpt Bagnaia nu de leiding weer over met een totaal van 346 punten waarmee hij er 18 meer heeft dan Martin (328). Bezzecchi blijft binnen bereik voor de wereldtitel met een totaal van 283 punten.

De coureurs en teams reizen nu af naar Australië waar aankomend weekend de zestiende Grand Prix van het seizoen wordt verreden op het Phillip Island Grand Prix Circuit.



Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.


 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’