Pecco Bagnaia was op vrijdag de snelste MotoGP coureur op de Sachsenring en verbrak het ronderecord van Marc Márquez uit 2019. De Italiaan was al volledig tevreden over de afstelling van zijn Ducati maar is nog wel huiverig voor de zeer hoge temperaturen die dit weekend verwacht worden.
Het lijkt erop de crash in de eerste bocht van de Grand Prix van Catalonië weinig invloed heeft gehad op de huidige vorm van Pecco Bagnaia. In zijn thuisrace op het Autodromo del Mugello won hij met overtuiging nadat hij twee weken daarvoor in Le Mans nog uitviel na een eigen fout. Ook in Barcelona leek Bagnaia mee te kunnen doen voor de overwinning of zou hij het Fabio Quartararó in ieder geval heel lastig hebben kunnen maken.
Echter zorgde de fout van Takaaki Nakagami ervoor dat niet alleen de Japanner en Alex Rins maar ook Pecco Bagnaia al na enkele honderden meters ten val kwamen en er zo een teleurstellend einde kwam aan een veelbelovende race. Hiermee werden kostbare punten verspild en staat Bagnaia dankzij de overwinning van Quartararó al 66 punten achter de Fransman.
Na een succesvolle test op maandag in Barcelona ging Bagnaia vol goede moed naar Duitsland en was hij in FP1 meteen snel. Met een 1’21.494 reed hij in de eerste sessie de tweede rondetijd, slechts 0,015 seconde achter Ducati Lenovo teamgenoot Jack Miller. In de tweede vrije training wist de Italiaan het tempo nog eens verder te verhogen en reed hij in de slotfase van de sessie een 1’20.018. Hiermee dook Bagnaia onder het ronderecord van Marc Márquez uit 2019 en was het met Luca Marini en Jack Miller in de top drie, en tevens Johann Zarco en Jorge Martin in de top zes een bewijs van de grote stappen die Ducati heeft gemaakt.
De Italiaanse fabrikant heeft namelijk in het verleden maar weinig successen behaald op de Sachsenring. De enige Ducati overwinning werd namelijk in 2008 behaald door toenmalig regerend wereldkampioen Casey Stoner, de laatste keer dat er een Ducati op het podium stond in een droge race was 2010. In 2016 stond Andrea Dovizioso nog wel op het podium maar dat was na een flag-to-flag race.
In zijn media debrief op vrijdag na de twee vrije trainingen spraken we een opgewekte Bagnaia die na deze twee goed verlopen sessies veel zin leek te hebben in de rest van het weekend.
Pecco Bagnaia: “Ik heb hier [Sachsenring] alleen in 2017 op het podium gestaan, verder heb ik het altijd lastig gevonden om hier snel te zijn. Vorig jaar was ik hier snel in de race maar aan het einde van de eerste dag stond ik zo ongeveer laatste, daarom is het mooi dat ik vandaag de snelste ben. Ik heb vandaag alle ronden met plezier gereden: het is geweldig om de baan op te gaan en meteen een heel goed gevoel met de machine te hebben.
We hebben vandaag goed werk verricht en ook veel informatie verzameld over de banden. Ik wil eigenlijk niets meer aan de machine veranderen want de set-up is gewoon zoals die moet zijn. Ik wil alleen nog een stapje maken in het racetempo en dat zal vanuit de banden moeten komen.”
Uiteraard rekende Bagnaia zich niet meteen rijk en had hij ook naar de concurrentie gekeken. Ook zullen de weersverwachtingen met zo’n 35°C op zondag een grote rol van betekenis gaan spelen wat betreft de bandenkeuze en het verloop van de race.
Pecco Bagnaia: “Aleix [Espargaró] was erg snel maar zijn rondetijd zakte na zo’n tien ronden in, daarnaast was [Fabio] Quartararó heel constant maar net iets langzamer dan wij. Maar ik ben ook blij met ons eigen tempo, dat is zeker niet slecht en we zijn competitief. Ik kon een lage 1’21 rondetijd rijden en daar ben ik blij mee. De hard-compound achterband van dit jaar is de medium-compound achterband van vorig jaar en dat is gewoon een goede band. Het zal lastig worden om de medium-compound achterband van dit jaar te gebruiken voor de race want na zo’n acht tot tien ronden is de slijtage toch wel behoorlijk. We moeten het in ieder geval overwegen en rekening houden met de omstandigheden.
Een groter vraagteken is er betreft de voorband. De medium-compound en hard-compound zijn allebei goed dus zullen we daarin een keuze moeten maken, daar hebben we gelukkig nog tijd voor. Het zal in ieder geval cruciaal zijn om na de start zo snel mogelijk aan de leiding te rijden want als het zo warm wordt als ze voorspellen is het heel lastig om achter iemand te rijden, de druk in de voorband loopt dan te hoog op. Hoe dan ook denk ik wel dat we minder last hebben van de hoge temperaturen in vergelijking met de concurrentie.
We wachten af hoe het morgen gaat. Ik hoop dat het morgen in FP4 net zo warm zal zijn als tijdens de race zodat we in ieder geval al weten hoe de omstandigheden op de baan dan zijn. We zullen het zien.”
Het zal een flinke uitdaging worden voor Bagnaia om zijn achterstand van 66 punten naar Quartararó weg te poetsen. Aan de andere kant weten we hoe snel en dominant hij kan zijn, en natuurlijk zal ook Quartararó vast niet het hele seizoen foutloos blijven.
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 09:55 uur weer in actie op de Sachsenring voor de derde vrije training. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies begint om 13:30 uur.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter