Bagnaia over de titelstrijd met Martin en Bezzecchi: “Dit jaar ben ik de prooi”

2205
Pecco Bagnaia - Buddh International Circuit | © Ducati Corse

De strijd tussen Pecco Bagnaia, Jorge Martin en Marco Bezzecchi om de MotoGP wereldtitel lijkt steeds intenser te worden. Het verschil tussen de drie Ducati coureurs is in de afgelopen Grand Prix weekenden steeds kleiner geworden waardoor de druk op de regerend wereldkampioen groeit. Vorig jaar joeg hij Fabio Quartararo op in de titelstrijd maar dit jaar is hij degene die wordt opgejaagd.

Komend weekend wordt de veertiende ronde van het MotoGP wereldkampioenschap verreden op het Mobility Resort Motegi in Japan. In tegenstelling tot het Buddh International Circuit in India van een week geleden is dit circuit een bekend verhaal voor de MotoGP coureurs, teams en fabrikanten waardoor men veel beter voorbereid het weekend in zal gaan.




Het Mobility Resort Motegi wordt voornamelijk gekenmerkt door het vele harde afremmen en harde accelereren, iets wat zeer goed bij de Ducati past. Dat bewees Jack Miller vorig jaar dan ook door de race met overmacht te winnen terwijl Jorge Martin in die race als derde eindigde. Brad Binder finishte tussen de twee Ducati coureurs waardoor ook veel van de KTM coureurs verwacht wordt dit weekend.

Hoe dan ook zal de meeste aandacht gaan naar Pecco Bagnaia, Jorge Martin en Marco Bezzecchi die op respectievelijk 292, 279 en 248 punten staan. Na de Grand Prix van Oostenrijk had Bagnaia nog 62 punten op Martin, nu zijn dat er dus nog maar 13. Het heeft veel weg van het verhaal van 2022 toen Fabio Quartararo een grote voorsprong had en Pecco Bagnaia deze steeds verder wist te verkleinen en uiteindelijk zelfs te overbruggen.

Bagnaia wijt dit aan problemen met het remmen in de laatste drie Grand Prix weekenden waardoor hij niet de vorm heeft die hij daarvoor wel had. Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Motul Grand Prix of Japan was de regerend wereldkampioen aanwezig om daar de pers te woord te staan.

Pecco, dit weekend heb je twee grote doelen: India achter je laten en werken aan het terugkrijgen van dat goede gevoel met de motor?

Pecco Bagnaia: “Ik denk dat we op de goede weg zijn … We hebben gisteren en vandaag met het team gesproken en ik denk dat we op de goede weg zijn. Het maximale doel zal zijn om mijn gevoel bij het remmen terug te vinden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het ons gaat lukken.”

Normaal gesproken ben je een van de beste op de grid, niet alleen bij Ducati, als het gaat om remmen. Kun je uitleggen wat je de laatste paar races bent kwijtgeraakt en denk je dat het iets bij het team is dat je snel kunt oplossen?

Pecco Bagnaia: “Voor mijn gevoel rem ik nog steeds op dezelfde manier maar ik krijg de motor niet goed afgestopt. Dat is best moeilijk omdat de achterband me niet helpt bij het remmen. In mijn crash van afgelopen zondag verloor ik ook de controle zodra de achterkant weer in lijn was met de voorkant. Dit is iets wat ik normaal gesproken wel onder controle heb maar deze keer was de achterkant bij het ingaan van de bochten te instabiel. Het was dus moeilijk voor me om het onder controle te houden. We werken eraan en ik ben er 100% zeker van dat het morgenochtend goed komt.”

Ben je nog steeds relatief rustig en ontspannen over de situatie of denk je dat er een beetje extra druk is nu het gat zo veel kleiner is?

Pecco Bagnaia: “Eerlijk gezegd heb ik de laatste drie raceweekenden een beetje pech gehad – in Barcelona had ik geluk en pech met wat er gebeurde. In Misano verloor ik punten, ik was niet in mijn beste vorm, maar ik verloor wel punten. Vorige week was een van de moeilijkste weekenden tot nu toe, maar we slaagden erin om competitief te zijn en op zondag waren we tweede, voor Jorge [Martin], maar toen crashte ik en verloren we punten. In ieder geval zijn we er de afgelopen twee weekenden in geslaagd om competitief te zijn, maar uiteindelijk hebben we punten verloren. Ik ben er zeker van dat we, ondanks onze problemen, altijd competitief blijven. Dat is het belangrijkste en dat moet zo blijven.”

Vorig jaar rond deze tijd was jij de achtervolger, je zat achter Fabio Quartararo aan. Deze keer …

Pecco Bagnaia: “Ben ik de prooi!”

Voelt de situatie anders aan dan een jaar geleden?

Pecco Bagnaia: “Op dit moment zijn er nog zeven GP weekenden en 14 races te gaan. Dus ik denk en voel niet dat er meer druk op me staat. Vorig jaar was het intenser: voor het eerst in 15 jaar voor een titel gaan en toen waren de dingen anders. Op dit moment weet ik heel goed dat als het goed gaat we vechten voor de overwinning, of als het even tegenzit we tweede of derde worden. Dit is iets heel belangrijks voor ons en we moeten ons concentreren op perfect zijn en doen wat we moeten doen. Ik denk dat we altijd competitief kunnen zijn. Dus ik maak me er nu niet al te veel zorgen over, ik wil nu geen druk voelen.”

Ook Jorge Martin zat in deze persconferentie en zag er een stuk beter uit dan afgelopen zondag vlak na de race. De Spanjaard kampte met uitdrogingsverschijnselen en viel flauw in parc fermé, gelukkig gaat het nu weer goed met hem.

Hoe voel je je na een dramatisch einde van de GP van India?

Jorge Martin: “Bedankt voor het vragen. Gelukkig was alles goed na het incident dat ik had in India. Ik voel me fysiek sterk dus er is daar iets misgegaan, misschien was ik uitgedroogd. Het was ingewikkeld, maar ja, ik ben blij dat alles goed is gegaan. De dokter zei tegen me dat het perfect was en na ongeveer 5 uur was ik ok.”

Hoe beïnvloedde het je in de race?

Jorge Martin: “Ik probeerde uit te rusten op de rechte stukken en ik deed mijn ogen dicht, misschien niet de beste oplossing, maar in de laatste ronde opende ik mijn ogen en misschien was het te laat. Zodra ik remde begon ik de voorkant te blokkeren en ik wist dat ik wijd ging. Toen ik terugkwam op de baan was Fabio [Quartararo] daar en hij haalde me aan de buitenkant in. Hij ging een beetje wijd, het was net genoeg om aan de binnenkant over te steken en deze inhaalactie aan de buitenkant te doen. Het was misschien wel een van de beste inhaalacties van mijn carrière. Het was moeilijk omdat ik helemaal niet van de dag genoot. Ik bedoel, ik finishte als tweede maar ik ging zo snel mogelijk terug naar de box omdat ik voelde dat er iets gebeurde. We zijn gefinisht op de tweede plaats maar de medium-compound achterband was niet de beste keuze. Ik had moeite om een hoog tempo te houden en ik denk dat dit de sleutel was tot de problemen op zondag.”

Ook was er tijdens de race de nodige ophef rondom Martin vanwege zijn motorpak dat openging. Twee seizoenen geleden kreeg Fabio Quartararo daar nog een penalty voor maar Martin bleef onbestraft.

Jorge Martin: “We hebben het bestudeerd met Alpinestars en het lijkt erop dat ik de rits niet goed dichtdeed. Met acht of negen ronden te gaan begon ik te voelen dat ie open was. Ik merkte dat de rits langzaam maar zeker steeds verder openging maar ik probeerde zo te finishen omdat ik hoopte dat niemand het zou zien. Toen zag ik dat het echt open was op het grote scherm en ik probeerde de rits te sluiten. Ik probeerde het op het rechte stuk en het lukte niet en toen deed ik het in bocht 11 en verloor ik maar één seconde, die kon ik toen weer terugveroveren op Fabio.”

Ga je vol vertrouwen het weekend in?

Jorge Martin: “Ik heb veel vertrouwen in deze race omdat ik het gevoel heb dat ik het beste pakket heb met deze motor. Ik voel me supersterk met dezelfde motor als in Barcelona en Misano. Mijn eerste Moto2-podium was hier en vorig jaar eindigde ik als derde, dus de laatste twee keer stond ik hier op het podium. Ik heb er vertrouwen in en we zitten alle drie [Martin, Bagnaia en Bezzecchi] in een goede fase, dus laten we proberen om weer op het podium te staan.”

Over de strijd in het kampioenschap zei Martin het volgende:

Jorge Martin: “Hetzelfde als ik een paar races geleden zei: ik moet genieten van het moment want ik zit in het beste moment van mijn carrière. Geniet van goede resultaten, proberen races te winnen en proberen vooraan te staan in de trainingen. Ik wil genieten van het moment en de andere dingen zullen dan komen.”

Ook Marco Bezzecchi, de overtuigende winnaar in India afgelopen zondag en nummer drie in het kampioenschap, zat in deze persconferentie om zijn verhaal te doen.

Marco Bezzecchi: “We hadden zeker een heel positief weekend de vorige keer in India en hier komen met zo’n goed gevoel is altijd goed. Het is een circuit waar ik graag rijd, het is speciaal voor mij omdat ik hier voor het eerst op het podium stond in het wereldkampioenschap. Ik houd dus van dit circuit en om het in de MotoGP te rijden is fantastisch. Dus ik kan niet wachten om er weer te rijden nadat het vorig jaar ook niet zo slecht was, dus laten we kijken wat we kunnen bereiken.”

Waar en hoe heb je een stap gemaakt in het remmen?

Marco Bezzecchi: “Ik heb Pecco, Jorge en de andere Ducati-rijders bestudeerd sinds de eerste keer dat ik op de MotoGP-motor reed. Voor mij is dat de moeilijkste stap en ik moet nog meer stappen maken om constant sterk te zijn in remmen, want op dit moment heb ik nog steeds een aantal circuits waar ik sterk ben en een aantal waar ik meer moeite mee heb. Maar over het algemeen heeft Matteo [Flamigni, crew chief van Bezzecchi] het qua rijstijl en afstelling geweldig gedaan. Ik voelde me op mijn gemak en had het vertrouwen om te pushen bij het remmen.”

Is er een kans om het nieuwe holeshot-device te krijgen [die de fabriekscoureurs van Ducati ook hebben]? Heb je het gevraagd? Heeft het team Ducati gevraagd?

Marco Bezzecchi: “Ik heb het gevraagd! Zeker weten. Pecco is jaloers omdat ik dicht bij hem zit zonder het nieuwe device. Maar ik vind de steun die ik van Ducati krijg fantastisch en als ze de mogelijkheid hebben om me te helpen, zullen ze dat zeker doen. Maar ik heb geen fabriekspakket dus het is normaal dat ik iets minder heb in vergelijking met hen.”

Het gat is nu nog maar 44 punten, maar betekent het feit dat je op een niet-fabrieksmotor rijdt dat je meer ontspannen kunt zijn?

Marco Bezzecchi: “Ik ben relaxter want op dit moment gaat het echte gevecht tussen hen. Ik zit dicht bij ze maar nooit dicht genoeg. Als ik aan het einde van het seizoen ook nog dichtbij kan komen zal ik mijn best doen om ervoor te vechten, ik zou liegen als ik nee zou zeggen. Maar op dit moment wil ik gewoon weekend voor weekend genieten, proberen om nog minstens drie of vier weekenden in de buurt te blijven en dan zien we wel.”

De eerste vrije training voor de MotoGP klasse gaat vrijdagochtend om 10:45 uur lokale tijd, 03:45 uur Nederlandse tijd van start.







Handige links Motul Grand Prix of Japan:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Marco Bezzecchi & Johann Zarco
  • Marco Bezzecchi
  • Jorge Martin
  • Jorge Martin
  • Sprint
  • Pre event persconferentie
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • Francesco Bagnaia




Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’