Pecco Bagnaia wist zondagmiddag ook de volledige MotoGP race op zijn naam de schrijven nadat hij zaterdagmiddag de allereerste Sprint race won. Zo begonnen de regerend wereldkampioen op een perfecte manier aan hun titelverdediging.
Na drie dagen testen op het Sepang International Circuit en twee dagen op het Autódromo Internacional do Algarve waren Pecco Bagnaia en zijn Ducati Lenovo Team de gedoodverfde favorieten. Met name tijdens de test in Portimão was het duidelijk dat de regerend wereldkampioen en de Ducati Desmocedici GP23 een ijzersterke combinatie waren, maar het moest allemaal nog wel even waargemaakt worden tijdens het eerste Grand Prix weekend van 2023. Met een nieuw tijdschema en een Sprint race werden er een hoop vragen gesteld aan de coureurs en teams tijdens het openingsweekend van 2023 in Portugal, vragen die Bagnaia en Ducati tot dusver als enige op de juiste manier beantwoord hebben.
Nadat hij zaterdagmiddag Jorge Martin in de laatste ronde passeerde en als winnaar over de streep kwam in de Sprint race stond hem zondagmiddag een nieuwe uitdaging te wachten, echter ging het nu over 25 ronden in plaats van 12.
De start van Bagnaia was niet geweldig en hij reed in de openingsronde achter Miguel Oliveira en Jorge Martin. De Italiaan wist echter dat hij gauw moest toeslaan en in de tweede ronde wist hij dan ook met de Portugees en de Spanjaard af te rekenen. Dat bleek een gouden greep te zijn want in de derde ronde werden Oliveira en Martin eraf gereden door Marc Márquez terwijl Bagnaia het incident voorbleef.
De rest van de race zou Bagnaia de koppositie niet meer verliezen, alhoewel hij nog wel flink onder druk werd gezet door Maverick Viñales. De Italiaan bezweek echter niet onder deze druk en kwam uiteindelijk wederom als winnaar over de streep. Daarmee behaalde Bagnaia zijn twaalfde MotoGP overwinning, één minder dan Max Biaggi die op nummer vier staat van de meest succesvolle Italianen in de koningsklasse.
Pecco Bagnaia: “Ik ben ontzettend blij. We hebben tijdens de test heel goed gewerkt dus waren we optimaal voorbereid voor de races hier. We reden ontzettend op de limiet vergeleken met de voorgaande jaren hier want de totale racetijd was een stuk korter. Het was zeker niet makkelijk maar ook de banden werkten perfect, aan het einde van de race waren die helemaal aan gort.
Nogmaals, ik ben heel blij. Het ging allemaal perfect en de nieuwe motor past heel goed bij mijn rijstijl, beter dan de vorige. We gaan de goede kant op en nu gaan we volgende week zien hoe het nieuwe tijdschema gaat op een circuit waar we niet eerst getest hebben. Ik ben benieuwd naar het verschil, het niveau zal zeker anders zijn want zonder de test zullen de onderlinge verschillen wat groter zijn.
Ik wilde niet per se een statement maken door hier met de nummer 1 meteen te winnen, ik wilde gewoon zo goed mogelijk aan het seizoen beginnen om uiteindelijk weer kampioen te kunnen worden. Ik weet zeker dat het dit jaar een hele uitdaging gaat worden met de Aprilia rijders en de andere Ducati coureurs. We moeten met beide benen op de grond blijven staan en goed blijven werken om het hele jaar zo competitief te zijn als we hier dit weekend waren.”
Bagnaia probeerde zijn eigen race te rijden en niet teveel te kijken naar wat er achter hem gebeurde.
Pecco Bagnaia: “Ik probeerde niet teveel naar het verschil tussen mij en Maverick te kijken want ik zag dat dit kleiner werd, ik wilde niet denken dat ik harder zou moeten pushen. Dat zou een probleem opleveren voor de achterband, ik probeerde gewoon constant te zijn en iedere ronde het tempo heel iets te verhogen. Dat werkte heel goed. Na 15/16 ronden was Maverick weer hard aan het pushen om dichter bij mij te komen en ik pushte ook heel hard, maar mijn band was al bijna op. De laatste twee ronden waren zeker niet makkelijk maar het werkte uiteindelijk perfect.”
Het nieuwe schema bracht de nodige druk met zich mee, vooral op zaterdag met zeer weinig tijd tussen de kwalificatie en de Sprint race.
Pecco Bagnaia: “Het was zeker niet makkelijk dit weekend. Alles verliep goed omdat we goed voorbereid waren en we ons goed hebben aangepast. Ik denk dat iedereen wat meer stress had met het nieuwe schema, vooral omdat het nieuw is. Nu [na afloop van de volledige race] ben ik niet zo moe maar na zaterdag was ik mentaal wel heel moe, het was een hele lange dag. Als je op de eerste startrij staat heb je veel mediaverplichtingen en andere zaken te doen, daardoor is er weinig tijd om te eten en voor te bereiden. Het is iets nieuws en we moeten ons allemaal aanpassen, op sommige circuits zal het zeker helpen om de lengte van de volledige race wat te verminderen.”
Er werd veel gesproken over de incidenten die plaatsvonden tijdens het weekend, onder andere die van teamgenoot Enea Bastianini en goede vriend Luca Marini. De verontwaardiging was er over het wel / niet uitdelen van penalty’s, iets waar Bagnaia zijn vingers niet aan wilde en durfde te branden.
Pecco Bagnaia: “Ik denk dat Enea [Bastianini] gewoon pech had omdat hij aan de buitenkant zat, Luca [Marini] zat aan de binnenkant en daar is er veel verkanting. Luca verloor de voorkant maar dat was meer pech dan iets anders. In het geval van Joan [Mir] en Fabio [Quartararo] ging week Fabio maar heel iets van zijn lijn af en Joan probeerde hem in te halen. Ik denk dat het een ander soort incident was maar het is aan de FIM MotoGP Stewards om het te bepalen.”
De coureurs en teams reizen maandag alweer af naar Argentinië waar komend weekend de tweede Grand Prix van 2023 op het programma staat op Termas de Río Hondo.
Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag