Bagnaia en Márquez verschillen van mening over oorzaak crash in Portimão, maar no hard feelings

9644
marquez-baganaia
Marc Márquez - Francesco Bagnaia | foto© Jaco Veenstra

In de voorlaatste ronde van de Portugese MotoGP kwamen Francesco Bagnaia en Marc Marquez in bocht vijf met elkaar in aanraking en crashten. De MotoGP-steward keken er na afloop naar en kwamen tot de conclusie: een raceincident, geen straf voor beiden of één van beide heren. Ondanks dat de Spanjaard en de Italiaan ieder anders keken naar het voorval was men het wel eens met de beslissing van de wedstrijdleiding.

Francesco Bagnaia en Marc Marquez hebben zondag duidelijk gemaakt dat ze het niet eens zijn over de oorzaak van clash tijdens de clash in de 23e ronde van de MotoGP race op het Portugese circuit. Ondanks hun meningsverschil hield men het beiden net als de wedstrijdleiding op een raceincident en is er dan ook geen sprake van ‘hardfeelings’.




Nadat Bagnaia en Márquez beiden eerder in de race al hun meerdere hadden moeten erkennen in rookie sensatie Pedro Acosta ging het in de 23e van de in totaal 25 ronden tellende Portugese MotoGP race mis voor het tweetal in een duel voor de op dat moment vijfde plaats in de wedstrijd.

Marquez naderde in de slotfase van de race met rasse schreden de op dat moment op de vijfde plaats rijdende Bagnaia. In bocht vijf doet Márquez een poging om Bagnaia binnendoor te passeren. De inhaalpoging lijkt te lukken al gaat Márquez daarbij iets wijd en van zijn lijn af. Op het moment dat hij terugkomt op zijn lijn is daar Bagnaia en tikt hem aan. Niet alleen Márquez schuift hierbij onderuit, ook Bagnaia moet de actie bekopen met een crash. Beiden pakken hun machine op, Bagnaia om hem vervolgens meteen in de pits te parkeren en Márquez om de race uit te rijden en niet veel later als zestiende de finish te passeren.

  • marquez-baganaia
  • marquez-bagnaia
  • marquez-bagnaia

De twee coureurs brachten na de race gezamenlijk een bezoek aan de MotoGP-stewards en hun botsing werd vervolgens officieel als een race-incident beschouwd. Ondanks dat beide heren eenzelfde mening was toegedaan en derhalve konden leven met het besluit van de MotoGP-stewards had het tweetal ieder wel duidelijk een andere mening over wie de schuldige was aan het voorval.

Francesco Bagnaia: “Toen Marc aan mijn achterwiel zat, probeerde hij me gewoon in te halen maar daarbij ging hij wijd. Ik probeerde mijn lijn te houden, hij overschreed zijn lijn en daardoor kwamen we in botsing. Als een coureur voor je die aan het knokken is, wijd gaat, wat wil je dan doen? Hem opnieuw inhalen. Voor mij, van mijn kant, was het niet riskant wat ik deed. Natuurlijk is dit iets waar ik boos van word, maar dat is normaal. Het is een race-incident en we moeten door naar de volgende race.”

Maar ‘riskant’ is precies hoe Marquez het wel zag, waarbij de Gresini Racing MotoGP coureur beweerde dat de grootste fout van Bagnaia niet alleen was dat hij zijn positie probeerde te verdedigen op de manier waarop hij dat in dit geval deed, maar dat hij dat deed in deze specifieke racesituatie.

Marc Márquez: “Voor mij was het een fout van Pecco. Maar niet alleen het incident op zichzelf. Hij probeerde terug te komen en, oké, hij was daarbij iets te optimistisch, maar contact kan gebeuren. Maar het was een vergissing, we streden immers slechts voor de vijfde en zesde plaats. Twee punten meer, twee minder. En hij had op dat moment bandenproblemen, vooral de achterband. Dus uiteindelijk weet, als er nog drie tot vier ronden overblijven, dat je je positie alsnog verliest. Het was dus niet nodig om in dit geval op deze agressieve manier terug zien te komen. Maar hij besloot het op deze manier te doen. Het gevolg is twee Ducati’s, nul punten. Heel erg jammer, natuurlijk zullen ze hier niet blij mee zijn bij Ducati, maar goed: Ze hebben de data van ons beiden en kunnen precies zien wat er is gebeurd.”

Geen van beiden hield iets over aan de crash, wel ging Marquez na de race nog even naar het medisch centrum voor controle, maar tijdens zijn mediadebrief bevestigde hij dat er niets aan de hand was en ook hij ongedeerd was.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.