Asse op Assen (donderdag)

78

Enige tientallen meters van mijn collegaÕs van Racesport.nl verwijderd, aan de andere kant van de baan op de tribune waar ik mij het meeste thuis voel, maak ik dit jaar weer de Dutch TT mee. Na een jaar lang wachten, is het vandaag dan eindelijk weer zover, het begin van de 75e Dutch TT met de eerste trainingsdag.

Gisteravond ben ik op tijd naar bed gegaan om vandaag goed wakker te zijn. Om 07.30 uur loopt mijn wekker af en meteen zie ik al, dat de mensen van het weer het bij het rechte eind hebben gehad. De zon staat helder aan de hemel, dus het belooft een dag met ideale weersomstandigheden te worden voor de coureurs. Voor ons kan het nog wel eens zweten worden.







Iets na 08.00 uur stap ik bij mijn pa achter op de Honda CBR600RR om de reis naar Assen te maken. Eerst even mijn oom oppikken, die een paar honderd meter verderop woont, en dan rustig aan, met het oog op de flitsers, via de A28 naar het TT-circuit.
Het verkeer stroomt mooi door op de snelweg en als we deze snelweg verlaten, komen we al vrij snel op het terrein van het TT-circuit, waar de verkeersregelaars ons alweer netjes de weg wijzen. ÒWe zijn er weerÓ, denk ik dan en het echte TT-gevoel komt weer bij mij boven, nadat ik de hele week al in de diverse media de voorbeschouwingen op de TT gevolgd heb, waaraan ik ook zelf mijn bijdrage heb proberen te leveren via Racesport.nl. Alleen dat gaf mij al een enorme kik.
Rond de klok van 09.00 uur arriveren wij op de parkeersplaats achter de Talud-tribune, waar inmiddels al zoÕn twee rijen met motoren staan. Helm af, motor op slot en vervolgens naar de kaartverkoop, waar ik dit jaar lekker niks mee te maken heb, omdat er door Racesport.nl al kaarten voor mij en mijn vader zijn geregeld, super! Vervolgens door de security, even de tas na laten kijken en dan de tribune op. De heren van het WK 125cc zijn net begonnen aan hun eerste vrije training en we besluiten eerst een poosje op de S-bocht-tribune te gaan zitten, na de brug over de baan bij de S-bocht en net voorbij het punt waar de coureurs hun hoogste snelheid op het TT-circuit behalen om vervolgens diep in de ankers te gaan voor de Haarbocht.

De 125cc-coureurs hebben het tempo er direct goed in zitten en bovendien laat Raymond Schouten zich redelijk goed van voren zien. Ondertussen stroomt er steeds meer publiek door de toegangspoorten, dat vervolgens achter ons langs loopt op weg naar hun plekje op de diverse tribunes. De lange broek maakt bij mij al vrij snel plaats voor een kortere variant en ik smeer mijn armen met zonnebrandolie in tegen het verbranden, waar ik nogal snel last van heb vanwege mijn enigszins rossige haar.
Na de 125cc training is het de beurt aan de grote jongens uit de Moto-GP-klasse. Op dit punt heb je een prachtig overzicht over datgene wat er uit de pitsstraat komt zetten en Alex Hofmann is op zijn Kawasaki de eerste man, die de baan in komt. Jongens wat een geluid, het geluid waar je een jaar op hebt zitten wachten. Vervolgens zijn het de diverse Honda-, Yamaha-, Ducati, Suzuki, Proton- en Blata-coureurs, die de pitsstraat verlaten om te beginnen aan hun eerste vrije training. Als ŽŽn van de laatste coureurs komt Valentino Rossi de baan in, waar ik toch wel een grote fan van ben. Het is voor hem weer het gebruikelijke ritueel; even opstaan, het pak even goedtrekken rond zijn achterwerk en dan gassen. Werkelijk een geweldig gezicht.
Dit punt, dus net door de S-bocht heen, is ŽŽn van de vele prachtige plekken op het TT-circuit. Naast het feit, dat je de coureurs vlak voor je langs ziet schieten, waar ze beginnen met het aanremmen voor de Haarbocht, zie je ook een groot gedeelte van de Noordlus, het binnenkomen van het Strubben-gedeelte en het uitkomen van de Strubben om vervolgens de Veenslang op te gaan.
Valpartijen zien we op dit punt bij de MotoGP-klasse gelukkig niet. Wel is het Shane Byrne, die tot twee keer toe rechtdoor schiet bij de Haarbocht. Wat mij ook opvalt, is het ongelooflijke remmen van Hofmann, waarbij zijn achterwiel zelfs los komt van de grond. Daarnaast is de enorm hoge snelheid, waarmee de heren coureurs de Haarbocht in gaan zeer indrukwekkend en bovendien is het geluid van deze machines subliem.

Na de eerste vrije training van de MotoGP-klasse besluiten we te verkassen om via de brug naar de knik voor de Strubben te gaan, ingang Strubben, waarbij we op het uiterste puntje van de tribune zitten. Al vrij snel krijg ik telefoon van mijn neef, die net aangekomen is, die vraagt waar we zitten. Een klein kwartiertje later is hij bij ons.
Op deze plek blijven we een heel aantal uren zitten. De coureurs komen op dit punt zeer dichtbij je, omdat de tribune hier zeer dicht op de baan staat. Een ander punt, waar je zo dicht op de baan zit, is er haast niet. Na de eerste vrije training voor de 250cc klasse is er een uur pauze. De zon staat recht boven ons en de temperatuur is opgelopen naar een dikke 30 graden Celsius. Ik heb het al behoorlijk warm, maar beter dit dan de regen van vorig jaar op de donderdag. Op de tribunes is inmiddels al redelijk wat publiek komen te zitten, dat in afwachting is van datgene wat nog komen gaat.

In de eerste kwalificatietraining van de 125cc klasse is het direct een hele club met rijders, die de baan in komt om snel een goede tijd op de klokken te zetten, aangezien de heren maar een half uurtje de tijd hebben. Er ontstaan een aantal leuke treintjes met coureurs, die elkaar naar een snelle tijd proberen te slepen. Vanaf dit punt heb je een uitstekend overzicht op de Strubben. Ook zie je een groot gedeelte van de Veenslang, kun je de coureurs vervolgens de nieuwe Ruskenhoek in zien duiken en als je goed kijkt zie je de snelheidsmonsters ook nog even voorbij schieten als ze uit de Stekkenwal komen op weg naar de Bult. Bovendien kun je ook nog eens de hele Noordlus weer zien als je bovenaan de tribune staat en je achterom kijkt en je kunt de heren ook nog op volle snelheid op het rechte stuk na start-finish zien, door de S-bocht heen, om daarna dus in de ankers te gaan voor de Haarbocht. Je ziet daarmee op dit punt een zeer groot gedeelte van de baan, punten waar Assen er meerdere van heeft, omdat het zoÕn geweldig compact circuit is.

Ook de tweede vrije training voor de MotoGP, de eerste kwalificatietraining voor het WK 250cc en de eerste vrije training voor het EK 250cc kijken we vanaf dit punt. De geweldige acceleratie van de diverse machines, waarmee de coureurs de Strubben uit komen zetten op weg naar de Ruskenhoek via de Veenslang is onvoorstelbaar. Bovendien valt het aantal valpartijen hier enorm mee. Alleen in het WK 250cc zien wij op dit punt Alexander Todorov en ŽŽn van de Equip GP de France-Scrab-mannen in de fout gaan.
Het is op dat moment tevens het heetste moment van de dag en tussen de trainingen door verlaat ik de tribune even om in de schaduw van de bomen achter ons te gaan zitten, wat erg lekker is.

Als na de eerste vrije training voor het EK 250cc reeds de BMW Powercup in de baan is verschenen, besluiten we terug te gaan naar de brug bij de S-bocht om in de schaduw van deze zelfde brug te gaan zitten, nadat een groot gedeelte van het publiek het circuit alweer heeft verlaten. Daar kijken we vervolgens nog even de eerste kwalificatietraining voor het EK 250cc, waar onze eigen Patrick Lakerveld de snelste tijd neerzet.
Iets na 18.00 uur is het vervolgens weer stil op de Drentse hei, de eerste trainingsdag zit er op, en kunnen we weer terugkeren naar huis. Al die warme kleding weer aan (jas, lange broek, helm), maar het is gelukkig maar voor eventjes. Op de terugweg komen we al een heel aantal motorrijders, bepakt en bezakt, tegen, die op weg zijn naar ŽŽn van de vele TT-campings.
Op de motor kunnen we niet echt afkoelen en in mijn woonplaats Dedemsvaart tanken we nog even, zodat we dat morgen niet meer hoeven te doen. Als ik weer thuis ben aan het Ommerkanaal trek ik snel al die warme kleren uit en begin ik aan mijn verslag over vandaag. Ik heb mijn nek en mijn gezicht iets verbrand, maar dat maakt niet uit.

Ik maak het vanavond niet zo laat, want morgen is er weer een dag. Dan laat ik weer wat van mij horen! Motorsportliefhebbers, tot morgen!

Tekst: Asse Klein, [email protected]