Asfalteren gestart – Nieuwe lengte TT Circuit Assen 4.555 meter

457

De fraaie weersomstandigheden werken enorm mee tijdens de circuitaanpassingen van de Noordlus van het TT Circuit Assen. De werkzaamheden liggen perfect op schema.

Nadat in de afgelopen weken is gewerkt aan de aanleg van de infrastructuur voor de nieuwe 7.000 half-verharde autoparkeerplaatsen aan de oostzijde van de Oude Noordlus (ter hoogte van Witterdiep, Madijk en Ossebroeken), zijn wederom een aantal bestaande stukken race-asfalt verwijderd voor de nieuwe Noordlus, waarmee het TT Circuit Assen in 2006 exact 4.555 meter lang wordt en Valentino Rossi op 24 juni maar liefst 26 ronden rijdt, dus 7 ronden mŽŽr actie en inhaalmanouvres dan tijdens de afgelopen 75e jubileum TT van Assen.







Zo werd na de startstreep het raceasfalt weg gefreesd en ter hoogte van de S-bocht ook het talud verplaatst. In de nieuwe situatie is er voor de flauwe rechts-links knik (S-bocht) geen plaats meer. Immers, vlak daarna moet de nieuwe Haarbocht door de coureurs worden aangesneden. Direct na de pitboxen richting Haarbocht gaat de circuitloop en die van het talud van de nieuwe Haarbocht tribune (voorheen de Talud-, S-bocht- en Haarbos tribune) nu rechtdoor tot aan de nieuwe Haarbocht (die niet haaks wordt, maar een bocht van circa 100 graden heeft). Daarna krijgen de coureurs (recht voor de nieuwe Strubben tribune) een kort recht stuk van circa 140 meter voorgeschoteld tot aan de Madijk-bocht. Vervolgens moeten ze eenzelfde afstand (ca 150 meter) overbruggen voor de TT World tribune tot de Ossebroeken bocht, die bestaat uit twee doorlopende rechterbochten (met een klein recht stuk) die op de verlegde Strubben uitkomt.

ÔDoorstekenÕ
Voor een goede aansluiting op de baan is de oude doorsteek (Nationale Bocht) verwijderd, en het knikje boven de paddocktunnel in de Veenslang is er uit gehaald, waarvoor het talud ter hoogte van de Veenslang ook enkele meters oostelijk is verplaatst. De nieuwe ÔdoorstekenÕ zijn uitgegraven, waarmee het circuit in een Noord- en Zuidlus kan worden opgesplitst. Daarmee wordt als het ware de Ruskenhoek verbonden met de Geert Timmer-bocht, en ontstaat er een Zuidlus die wordt afgekort met een chicane bij Hoge Heide die richting Stekkenwal afbuigt.

Verder is de metalen vangrail ter hoogte van de pitstraat verwijderd. Deze wordt vervangen door een betonnen vangrail die loopt tot aan het einde van het Paddock. Bovenop de vangrail, die het rechte stuk voor de Hoofdtribune en de pitstraat scheidt, komt een FIA goedgekeurd hekwerk zoals dat op veel Formule 1 circuits te zien is.

Nadat de voorbereidende grondwerkzaamheden van de circuitaanpassingen volledig waren afgerond, is op woensdag 30 november gestart met het asfalteren van de onderlaag van de nieuwe gedeeltes. Afhankelijk van de weersomstandigheden (lees temperatuur) wordt er naar gestreefd om voor de jaarwisseling of kort daarna de toplaag aan te brengen. Aansluitend zullen de werkzaamheden met het aanleggen van kerbstones, grindbakken, hekwerken en taluds worden afgerond. Medio maart zal het circuit weer volledig beschikbaar zijn voor rijvaardigheidstrainingen en evenementen.

3 Nieuwe tribunes en extra statalud
De nieuwe bochtensituatie in de Noordlus biedt de racefans een uniek overzicht op een aantal cruciale bochten op het circuit. Vanaf de nieuwe Haarbocht tribune, de verlegde Strubben-tribune, de drie nieuwe TT-World tribunes en het nieuwe statalud bij de nieuwe Ossebroeken bocht heeft het publiek overzicht op een unieke serie van 4 bochten (Haarbocht, Madijk, Ossebroeken en Strubben), die als het ware een soort klein circuit in een stadion vormen. Tijdens de 76e TT van Assen (22-24 juni 2006) hebben de fans op alle tribunes (dus ook de nieuwe tribunes) en op de stataluds ook weer zicht op een big screen vidiwall.

Nieuwe Haarbocht tribune
De Talud- en S-bocht tribune vervallen en worden samengevoegd tot een nieuwe hogere Haarbocht tribune, die uitzicht biedt op de pitstraat, de nieuwe Haarbocht, Madijk, Ossebroeken en Strubben en een 60 m2 grote Big Screen Vidiwall.

Nieuwe Strubben tribune
De Strubben tribune blijft bestaan, maar komt op een iets andere plaats met zicht op de hele nieuwe Noordlus. De tribune wordt hoger, biedt mŽŽr luxe en geeft een uniek zich tot en met start & finish en de Veenslang en de uitrem en stuurmanskunsten in de Haarbocht, Madijk, Ossebroeken en de Strubben-bocht, en vanzelfsprekend ook zicht op een Big Screen Vidiwall.

Nieuw: TT World tribune
Een totaal nieuwe tribune qua naam en plaats is de TT World tribune, die bestaat uit drie naast elkaar geplaatste tribunes tussen de nieuwe Strubben tribune en het nieuwe Ossebroeken statalud. De TT World tribune biedt perfect zicht op de Haarbocht, Madijk, Ossebroeken, Strubben en tevens op een Big Screen Vidiwall.

Ossebroeken statalud
In de nieuwe Noordlus is ook gedacht aan de staanplaatsen en een invaliden platform. Zo wordt rond de nieuwe Ossebroeken bocht een prachtig hoog statalud aangelegd, dat perfect uitzicht biedt op de nieuwe Haarbocht, Madijk, Ossebroeken en Strubben. Op het Ossebroeken statalud komt ook een rolstoelplatform.

Bron : TT Circuit Assen
Bewerking Harry Haddering ([email protected])