Aprilia Racing heeft vrijdagmiddag de kleurstelling voor het komende MotoGP seizoen gepresenteerd. Met Aleix Espargaró en Maverick Viñales hoopt de Italiaanse fabrikant dit jaar weer een gooi te kunnen doen naar het kampioenschap.
Vrijdagmiddag om 12:00 uur lokale tijd, 13:00 uur Nederlandse tijd hield Aprilia Racing de teampresentatie op het Autódromo Internacional do Algarve in Portimão. Met een leuke video werd de Aprilia RS-GP 23 onthuld waarna werd overgeschakeld naar het Portugese circuit om de hoofdrolspelers aan het woord te laten.
Vorig seizoen maakte Aprilia een indrukwekkende groei door op het gebied van resultaten met hun eerste MotoGP-zege, acht podiumplaatsen en twee pole positions waardoor het Italiaanse team tot de hoofdrolspelpers van het kampioenschap behoorde. Tot de slotfase van het seizoen was Aprilia in de strijd om de meest prestigieuze doelstellingen in de koningsklasse.
Resultaten die al waren voorspeld aan het begin van 2021 toen, samen met een reeks uitstekende klasseringen, het eerste MotoGP-podium arriveerde en resultaten die geworteld waren in de voorgaande jaren nu stappen in de goede richting zetten. Aprilia Racing staat nu voor een dubbele uitdaging: hun potentieel in de strijd om het kampioenschap bevestigen en blijven groeien met een paar extra wapens in hun arsenaal, te beginnen met het satellietteam en de rijders Miguel Oliveira en Raul Fernandez. Zij zullen voor een extra stroom aan informatie zorgen die van pas zal komen bij de ontwikkeling van de RS-GP.
Maar de schijnwerpers zullen zeker gericht zijn op garage nummer 41, waar Aleix Espargaró na zijn vierde plaats vorig seizoen opnieuw voor het kampioenschap zal strijden. Aleix, teamveteraan volgens de statistieken en unaniem “Captain” genoemd in de Aprilia pitbox, zal kunnen rekenen op zowel de perfecte samenwerking met een team dat hem sinds 2017 steunt, als op de ervaring en volwassenheid die hij in meer dan 200 Grand Prix-races heeft opgebouwd.
Voor Maverick Viñales is de positieve druk net zo duidelijk. Het talent van de rijder uit Roses kan nu rekenen op volledige harmonie met de structuur van het team en de kenmerken van de RS-GP. Was 2022 een jaar van groei met enkele spectaculaire hoogtepunten, 2023 belooft het jaar te worden waarin hij consistentie op hoog niveau zal bereiken.
Testrijder Lorenzo Savadori is meer dan bewezen. Zijn werk was een van de pijlers waarop de enorme groei van Aprilia in het afgelopen seizoen is gebouwd en hij zal ook deelnemen aan drie nog te bepalen wildcards.
Massimo Rivola – CEO Aprilia Racing: “Onze groei is onmiskenbaar, net als de snelheid waarmee we ons hebben verbeterd. Het is een weg die niet toevallig is ingeslagen. We zijn in elk opzicht een beter bedrijf, dus ik verwacht dat deze trend zich zal voortzetten. Onze uitdaging zal nu toenemen met de verdere verantwoordelijkheid van een satellietteam, dat ons enerzijds in staat zal stellen over veel meer informatie te beschikken, maar anderzijds ook een belangrijke testbank zal zijn voor ons organisatorisch en analytisch vermogen.
De winterstop, die eigenlijk een van de meest arbeidsintensieve periodes was, was positief. Evenals de eerste tests, maar pas in de race zullen we ons niveau ten opzichte van onze rivalen kunnen beoordelen. We zullen onder meer druk staan en we krijgen te maken met een nieuw format dat nieuwe uitdagingen inhoudt voor teams en rijders, maar we hebben ons goed voorbereid en ik denk dat we uiterst gemotiveerd aan het seizoen zullen beginnen. Doelen? Het beter doen dan vorig jaar.”
Romano Albesiano – technisch directeur Aprilia Racing: “We zijn er nogal van overtuigd dat we tijdens de winterstop goed hebben gewerkt en de eerste tests hebben daar al enige bevestiging van gegeven. De technische situatie zal nieuw voor ons zijn, ook omdat we een tweede team hebben om te ondersteunen en waaruit we belangrijke informatie kunnen putten. De raceweekends zullen ook enkele veranderingen met zich meebrengen, met de introductie van de Sprint Race die een specifieke aanpak zal vragen. Elk detail van de nieuwe RS-GP is een evolutie van het concept van 2022, met een numerieke verbetering van alle belangrijke aspecten en het ontwikkelingsprogramma voorziet verdere verfijningen gedurende het seizoen.”
Aleix Espargaró: “Dat ik al zo lang bij Aprilia ben legt een zekere druk op me, omdat ik weet hoe belangrijk resultaten zijn voor dit bedrijf. Tegelijkertijd geeft de volwassenheid en het feit dat ik de mensen met wie ik werk goed ken, mij rust. Het seizoen van 2023 begint met veel onbekenden. Het nieuwe format met de Sprint Race op zaterdag zal nog meer voorbereiding van ons rijders vragen, maar niemand kan de werkelijke impact van deze verandering nog echt inschatten. Ik heb me zo goed mogelijk voorbereid en ik heb er alle vertrouwen in dat we ook dit jaar weer plezier zullen hebben.”
Maverick Viñales: “Ik heb in 2022 veel geleerd over Aprilia en mijn team, maar ook over mezelf. In dit nieuwe seizoen kunnen we alles wat we tijdens deze periode hebben geleerd in de praktijk brengen. De nieuwe RS-GP beviel me meteen. Hij is verbeterd in aspecten, zoals het beheer van de vroege gasopening die fundamenteel zijn voor mijn rijstijl. Ik hou van het nieuwe weekendformat. Het wordt interessant, zowel voor de fans als voor de teams die met de Sprint Race de kans krijgen om zich voor te bereiden op de race van zondag. Ik kan niet wachten om te beginnen. De pauze was verfrissend, maar nu wil ik gewoon weer de baan op!”
Lorenzo Savadori: “De nieuwe RS-GP 2023 is duidelijk gegroeid, maar ik denk dat er nog ruimte is voor verbetering. Ons doel is om nieuwe oplossingen te blijven testen. We hebben enkele interessante ideeën om te implementeren. Fysiek ben ik op 100% na het herstel van verschillende blessures, dus zoals altijd zal ik er klaar voor zijn. De grootste verbetering van de nieuwe Aprilia? Ik zou zeggen het motorblok. We hebben meer dan een stap vooruit gemaakt en ik denk dat dit ons in de loop van het seizoen zal helpen.”