Op vrijdagmiddag vond de officiële teampresentatie van het Aprilia Racing Team Gresini plaats op het Losail International Circuit in Qatar. Hier werd de nieuwe 2020 Aprilia RS-GP getoond in de nieuwe, weinig veranderde kleurstelling. Opvallend was dat Andrea Iannone er ‘gewoon’ bij was, ondanks dat hij voorlopig nog geschorst is.
Zoals voor Aprilia gebruikelijk presenteert de Italiaanse fabrikant ieder jaar in Qatar de kleurstelling voor het komende seizoen. Op vrijdagmiddag werd de officiële teampresentatie gehouden op het Losail International Circuit waar komende zaterdag, zondag en maandag getest zal worden door de MotoGP klasse en over twee weken de eerste Grand Prix van het seizoen zal plaatsvinden.
Meteen viel op dat ook Andrea Iannone aanwezig was bij deze teampresentatie. De Italiaan is momenteel nog steeds geschorst aangezien het hoger beroep in de zaak nog loopt. De meervoudig Grand Prix winnaar is geschorst omdat er na een dopingtest een verboden middel in zijn urine werd gevonden. Het is vooralsnog dus wachten op de uitkomst van de rechtszaak maar zeker is dat Iannone er tijdens de komende test niet bij zal zijn.
Uiteraard waren ook Aleix Espargaró en testcoureur Bradley Smith erbij. Mocht Iannone een langdurige schorsing oplopen dan is de Brit de eerste optie om het zitje naast Espargaró in te nemen. Of er daarna nog een vervanger zal komen is nog onbekend.
De nieuwe 2020 machine van Aprilia, de RS-GP, was tijdens de afgelopen test op het Sepang International Circuit één van de verrassingen. Het is een compleet nieuwe fiets met als belangrijkste punt het nieuwe 90° V4 motorblok. In Maleisië beschikte de Italiaanse fabrikant maar over twee nieuwe RS-GP’s en de motorblokken moesten iedere dag zelfs volledig uit elkaar worden gehaald en een revisie ondergaan, iets wat zo’n twintig jaar geleden nog vrij normaal was met de tweetaktmotoren.
Niet alleen over één ronde was deze nieuwe RS-GP snel maar ook over langere afstand was de Aprilia zeer snel en constant. Er moet nog heel veel gebeuren voor de start van het nieuwe seizoen maar tot dusver ziet het er goed uit bij de fabrikant uit Noale. Wat betreft de kleurstelling is er niet veel veranderd vergeleken met vorig seizoen, maar de machine is volledig nieuw en kan nog wel eens voor een verrassing zorgen komend jaar.
Massimo Rivola – Aprilia Racing CEO: “Dit was één van de langste winters in de afgelopen jaren voor Aprilia Racing. De heren en dames in het racing department hebben ongekend hard gewerkt in deze maanden. Toen we in Sepang aankwamen met twee nieuwe prototypes was dat al een kleine overwinning voor ons. De eerste test voor de nieuwe RS-GP zag er veelbelovend uit dus moeten we vanuit daar verder bouwen in dit nieuwe seizoen. Ik heb het al eerder gezegd en ik zal het nogmaals bevestigen: We kunnen niet verwachten dat het een weg zonder obstakels gaat worden. We zullen zeer waarschijnlijk een moeilijk eerste deel van het seizoen krijgen met een machine die nog een aantal kinderziekten heeft, maar ik ben er van overtuigd dat we vanaf halverwege het seizoen de vruchten kunnen plukken van het harde werk in Noale. Hopelijk zal Andrea er snel bij zijn zodat we samen met Aleix en Bradley compleet zijn.”
Romano Albesiano – Aprilia Racing Technical Director: “Voor Aprilia Racing is de 2020 RS-GP een unieke technische uitdaging. De nieuwe machine is voortgekomen uit de concepten van het racing department waarbij verder gebouwd is met de kennis die we in de afgelopen seizoenen hebben opgedaan. Het is een innovatief prototype op meerdere vlakken. Allereerst zijn er een aantal duidelijk zichtbare vernieuwingen; deze bevestigen de insteek van Aprilia Racing waarbij technische innovatie het belangrijkste van alles is. Zoals altijd met een compleet nieuw model zal het even duren voordat de kleine problemen eruit zijn. Het was een extreme klus over de laatste paar maanden maar ik ben zeer tevreden met het behaalde resultaat. Ik ben blij dat ik dit kan delen met de gehele groep in Noale.”