Aprilia MotoGP debuut Maverick Viñales aanstaande, rol Dovizioso lijkt uitgespeeld

12041
maverick-vinales
Maverick Viñales | foto© Monster Energy

De kans dat Maverick Viñales na zijn ontslag bij Yamaha lang werkloos zal zijn lijkt erg onwaarschijnlijk. De Spanjaard, die onlangs al bevestigd werd als nieuwe Aprilia Racing MotoGP coureur voor het seizoen 2022, gaat namelijk al deze maand een eerste MotoGP test afwerken voor zijn nieuwe werkgever.

Het verhaal is bekend, Maverick Viñales en Yamaha besloten na afloop van de Dutch TT hun nog tot aan het einde van het seizoen 2022 doorlopende contract een jaar eerder dan gepland te beëindigen. Ondanks dat beide partijen destijds bekend maakten in goede vrede en met maximale inzet het huidige seizoen af te maken liep het allemaal iets anders.







Tijdens het eerste van de twee opeenvolgende Grand Prix weekenden op de Red Bull Ring ging het flink mis, zodanig mis dat Yamaha besloot om Viñales voor het tweede Grand Prix weekend op het Oostenrijkse circuit te schorsen. Het bleek eerder deze week per direct het einde van de samenwerking tussen de Japanse motorenfabrikant en de Spaanse MotoGP coureur.

Opvallend in de persverklaring waren – naast de mooie woorden dat partijen in goed onderling overleg hadden besloten dat hun wegen per direct gingen scheiden – de woorden van Lin Jarvis: “De vroegtijdige scheiding zal de rijder vrijlaten om zijn gekozen toekomstige richting te volgen.”

Nu weten we de details van het contract tussen Yamaha en Viñales niet maar we weten uit ervaring inmiddels wel welke clausules in de huidige MotoGP contracten zijn opgenomen. Zo is een belangrijk onderdeel van een huidig MotoGP contract dat indien een coureur het team of de fabrikant schade toebrengt, waaronder imago schade, dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben voor de coureur in kwestie. We kunnen ons voorstellen dat Yamaha Viñales gewezen heeft op deze clausule en dat men hem te kennen heeft gegeven het dienstverband per direct te beëindigen en te stoppen met het betalen van de in het contract staande vergoeding. Indien de coureur, in dit geval Viñales, hiermee akkoord gaat dat men dan af zal zien van verdere juridische stappen en het eisen van een schadeclaim. Viñales lijkt eieren voor zijn geld gekozen hebben en ja te hebben gezegd tegen het voorstel, een voorstel die hem echter wel in staat stelt om per direct te gaan en te staan waar hij wil. Dit blijkt dan ook uit de zojuist genoemde woorden van Jarvis.

Viñales is dan ook een vrij man en zou hij theoretisch voor elk ander team kunnen starten, zelfs al tijdens het eerstvolgende Grand Prix weekend die over een week wordt verreden op het circuit van Silverstone. Inmiddels is wel duidelijk dat dit niet zal gebeuren ondanks dat er misschien wel een plaats zou zijn bij Aprilia. Het is namelijk nog maar de vraag is of huidig Aprilia MotoGP coureur Lorenzo Savadori op tijd hersteld zal zijn van zijn op de Red Bull Ring opgelopen enkelblessure.

Dit zal echter nog niet gaan gebeuren, Viñales wil namelijk eerst één of meerdere testen afwerken op de Aprilia RS-GP machine alvorens van start te gaan tijdens een Grand Prix weekend. Inmiddels is het al zo goed als zeker dat de Spanjaard op 31 augustus en 1 september al voor het eerst kennis gaat maken met de Aprilia MotoGP en wel tijdens een tweedaagse MotoGP test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Van een eventuele start tijdens een Grand Prix weekend is op dit moment nog geen sprake, maar de kans dat we Viñales dit seizoen nog tijdens één of twee Grand Prix weekenden in actie gaan zien komen op de Aprilia lijkt zeker niet uitgesloten, sterker nog die kans is heel erg reëel.

Aprilia heeft hiervoor twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is om Viñales de plaats in te laten nemen van Savadori, maar deze kans is heel erg klein. Een andere mogelijkheid is om middels een aantal wilcard-deelnames aan de start te verschijnen waarmee Aprilia Racing een drietal machines in gaat zetten. Aangezien Aprilia door haar gebrek aan succes het laatste MotoGP-team is dat nog van de concessies profiteert, zijn er in 2021 tot zes wildcard-starts mogelijk. Bovendien mogen zij, in tegenstelling tot de vijf andere constructeurs, met hun wildcards ook in opeenvolgende races starten.

Theoretisch zou Viñales dus aan alle zes de races vanaf het Grand Prix weekend in Aragon tot de seizoensfinale in Valencia kunnen deelnemen. Er is echter een addertje onder het gras: wildcards moeten ten minste 90 dagen voor het begin van een evenement worden aangevraagd. Indien Aprilia nog geen wildcard-aanvragen bij de GP-commissie heeft ingediend, is deze termijn voor alle resterende races van het seizoen reeds verstreken.

Het is echter niet onmogelijk dat Aprilia reeds MotoGP wildcards heeft aangevraagd voor één of meerdere races. Mocht dit zo zijn en mochten deze in eerste instantie dan misschien wel bedoeld zijn geweest voor Andrea Andrea Dovizioso, dit zullen we waarschijnlijk dan wel nooit gaan horen. Mocht er sprake zijn van een aantal wildcard optredens dan gaan deze 100% zeker naar Viñales.

Andrea Dovizioso
Hoe mooi de plannen ook waren, de kans dat we Dovizioso de komende tijd nog vaker in actie gaan zien op een Aprilia MotoGP machine lijken met de komst van Viñales een stuk kleiner geworden en misschien zelfs wel uitgesloten. Een comeback van Dovi04 in 2022 als vaste MotoGP coureur lijkt hiermee zeker nog niet uitgesloten. De Italiaan is op dit moment in gesprek met het huidige Petronas Yamaha SRT. Ondanks dat het Maleisische MotoGP team in 2022 het moet doen zonder titelsponsor Petronas is men nog wel steeds op zoek naar twee nieuwe coureurs voor het komende seizoen. Eén plaats lijkt inmiddels ingevuld, die zal gaan naar huidig Moto3 coureur Darryn Binder. Voor de tweede plaats lijkt Dovizioso op dit moment de belangrijkste kandidaat. De inmiddels 36-jarige Italiaan past weliswaar niet helemaal in het plaatje van een junior en opleidingsteam, maar het management lijkt onlangs besloten te hebben om te kiezen voor een overgangsjaar, een overgangsjaar aangezien er na afloop van het seizoen 2022 veel van de huidige MotoGP contracten aflopen en de keus voor een nieuwe rijder dan aanzienlijk groter is. Dovizioso past in dit geval echter wel in het plaatje, zo kan Binder als MotoGP Rookies optimaal profiteren van de jarenlange ervaring van Dovizioso waarvoor zelfs de Yamaha M1 geen onbekende machine is.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter