Aprilia CEO Massimo Rivola: ‘Laat Ducati haar zege van Qatar behouden’

114
Massimo-Rivola
Massimo Rivola | foto© Piaggio Group

Vrijdagochtend om 11:00 uur komt het MotoGP Hof van Beroep in het Zwitserse Genève bijeen om een oordeel te vellen over het protest dat Aprilia, Honda, KTM en Suzuki tijdens de MotoGP race in Qatar indienden tegen Ducati, dit vanwege het gebruik van een speciale ‘spoiler op de achterbrug van de machines van Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci en Jack Miller.

Vrijdag 22 maart is een spannende dag voor met name het Mission Winnow Ducati Team. Behouden Ducati en Andrea Dovizioso hun zwaarbevochten overwinning en blijft de zesde plaats van Danilo Petrucci in stand. Het MotoGP Hof van Beroep behandeld dan namelijk het protest welke tijdens de MotoGP race op het Losail International Circuit werd ingediend.




Het protest dat tijdens de eerste MotoGP race werd ingediend kwam in Qatar uit de koker van Aprilia CEO Massimo Rivola. De dit seizoen door Aprilia aangetrokken nieuwe baas, die voorheen werkzaam was binnen het Ferrari Formule 1 Team, trok in Qatar de conclusie dat de door Ducati gebruikte spoiler op de achterbrug niet overeenkwam met hetgeen er voorafgaand onderling afgesproken was door de deelnemende MotoGP teams en hetgeen MotoGP technisch directeur Danny Aldridge in de week voorafgaand aan de eerste Grand Prix van 2019 schriftelijk aan de teams had bevestigd.

Honda, Suzuki en KTM stemden in met Rivola’s bevindingen en dienden net als Aprilia een protest in tegen het gebruik ervan. Niet om Ducati meteen een hak te zetten, maar meer omdat de regelgeving nu eenmaal zo is dat er een protest nodig is voor een onderzoek en het verkrijgen van duidelijkheid.

De partijen die een protest hebben ingediend en Ducati verschillen van mening. De protesterende partijen vinden namelijk dat het gebruikte onderdeel een aerodynamisch effect heeft. Dit is volgens de afgesproken regels verboden, iets dat Ducati ook niet ontkent en van op de hoogte is. Ducati zegt echter dat het gebruikte onderdeel absoluut geen aerodynamisch effect heeft maar puur bedoeld is voor koeling van de achterband. Dit trekken de protesterende partijen op hun beurt weer in twijfel vanwege de lage temperaturen tijdens de betreffende race. Ducati dient hiervoor nu met bewijs te komen, bewijs die men zegt te kunnen tonen. Vrijdagochtend is het aan de door de FIM aangewezen personen die het MotoGP Hof van Beroep vormen in deze kwestie om hier een oordeel over te vellen.

Nu wil het niet zeggen, mocht de beslissing negatief uitvallen voor Ducati, dat het meteen inhoudt dat Dovizioso zijn zege en Petrucci zijn vijfde plaats kwijt zijn (Miller viel in de race uit, dus voor hem heeft het sowieso geen gevolgen). Ducati heeft namelijk de mogelijkheid om in dit geval in beroep te gaan en de zaak voor te leggen aan het CAS. Inmiddels heeft Ducati al gedreigd dat mocht er sprake zijn van een negatieve uitspraak dit ook sowieso te zullen doen.

Ondertussen heeft Rivola echter al laten weten dat het wat hem betreft niet zover hoeft te komen. De nieuwe Aprilia baas liet namelijk tegenover het Spaanse Motosprint weten dat wat hem betreft een andere oplossing komt.

Massimo Rivola via Motosprint: “Deze zaak heeft wat mij betreft geen terugwerkend werking: Dovizioso behoudt de overwinning van Qatar en vanaf de komende Grand Prix in Argentinië verschijnt Ducati aan de start zonder het betreffende onderdeel op hun machines. Je moet deze overwinning in tact laten en dan beginnen met het bespreken van nieuwe regels over deze technische kwestie. Ik denk namelijk dat Danny Aldrigde zijn toestemming heeft gegeven op basis van de informatie die hij had, informatie die Ducati hem gaf. Maar als dit onderdeel een aerodynamisch effect heeft op de stabiliteit van de motorfiets, en dat doet het, dan had hij het mis. Hij controleerde het niet goed, hij vertrouwde op de uitleg van Ducati maar in zijn positie kan hij niet zomaar een OK geven. Als het zo werkt, dan is er iets in onze regelgeving niet goed en moet dit worden veranderd. We moeten nu ook niet direct slecht gaan denken, we denken alleen dat de technisch directeur de aerodynamische appendage van Ducati verkeerd heeft geïnterpreteerd. Als hij te goeder trouw blijft, moet hij nu uitleggen dat hij die oplossing verkeerd begrepen heeft en dat de regels moeten worden herschreven. Qatar is klaar, maar voor de toekomst moeten we dit veranderen. Laat de technisch directeur meer informatie verzamelen, maak dan vervolgens schriftelijk een nieuw technisch document op en voeg een nieuwe regel toe. Daar kan iedereen mee leven denk ik.”

Lees ook: Dovizioso blijft winnaar MotoGP race Qatar – protest afgewezen
Lees ook: VisitQatar Grand Prix protesten verwezen naar MotoGP Court of Appeals
Lees ook: Official statement Dorna betreffende protesten tegen Ducati in Qatar
Lees ook: Protest tegen Ducati aanstaande vrijdag op de rol in Genève

 

Handige links Gran Premio Motul de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App