De MotoGP paddock wacht met smart op de beslissing en keuze van Ducati omtrent de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia in 2025. Nadat deze kogel door de kerk is zal de MotoGP transfermolen op volle toeren gaan draaien. Maar ondanks dit horen we dit weekend tijdens de Gran Premi Monster Energy de Catalunya toch al wel de nodige signalen en opmerkelijke op stapel staande veranderingen.
Word het Jorge Martin, Enea Bastianini of Marc Márquez, dat is zo’n beetje het belangrijkste gespreksonderwerp dit weekend tijdens de Gran Premi Monster Energy de Catalunya. Een beslissing zal er dit weekend niet komen vanuit het Ducati kamp, ondanks dat de signalen wel steeds duidelijker worden nu Jorge Martin over acht dagen in Mugello zekerheid wil hebben aangaande zijn toekomst bij zijn huidige werkgever. De kansen voor de huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap om in 2025 de teamgenoot te worden van Francesco Bagnaia lijken met de dag te stijgen, al blijft het nog gissen aangezien Ducati Corse sportief directeur Luigi (Gigi) Dall’Igna vooralsnog zijn kaken stijf op elkaar houdt.
Anders was dat zaterdagochtend bij Aprilia waar Massimo Rivola het één ander losliet aangaande de opvolger van Aleix Espargaró die donderdag bekend maakte na dit seizoen te stoppen als fulltime MotoGP coureur. De Aprilia CEO vertelde in de microfoon van MotoGP pitreporter Simon Crafar namelijk dat men in 2025 graag een Italiaanse coureur ziet op de Aprilia RS-GP maar dat men vooralsnog hun pijlen gericht heeft op de komst van Marc Márquez en dat de achtvoudig wereldkampioen op dit moment nog de eerste keus is om de vrijgekomen plaats van Aleix Espargaró op te gaan vullen. Een op zich best wel opmerkelijke uitspraak omdat velen er tot aan vandaag vanuit gingen dat Martin op pole zou staan voor deze plaats. De conclusie van het gesprek, Marc Márquez is de eerste keus en mocht de Spanjaard afzien van een overstap naar Aprilia dat niet Martin maar Bastianini de belangrijkste kandidaat is voor het Aprilia zitje van de oudste van de twee broers Espargaró.
Maar misschien nog wel opvallender was zaterdagochtend de uitspraak van Aleix Espargaró’s persoonlijke manager, de Spanjaard Albert Valera (die tevens als persoonlijk manager actief is voor Jorge Martin, Pedro Acosta en Tony Arbolino). Op de vraag naar de toekomstplannen van zijn protegé Espargaró kwam een verrassend antwoord. Dacht iedereen dat de toekomst van de Spanjaard zou liggen bij zijn huidige werkgever Aprilia – een werkgever die door Aleix Espargaró nog als zijn familie werd beschouwd – als MotoGP testcoureur, niets blijkt minder waar. Valera liet zich namelijk ontvallen dat er inderdaad een mogelijkheid bestaat dat Espargaró vanaf 2025 aan de slag gaat als MotoGP testcoureur maar dat dit niet zal zijn bij Aprilia maar bij een andere fabrikant. Nu weten we inmiddels dat naast Aprilia ook Ducati en KTM geen vacatures hebben voor een MotoGP testcoureur en dat zowel Honda als ook Yamaha naarstig op zoek zijn naar een snelle en ervaren MotoGP testcoureur. Het zal dan ook een nieuw avontuur worden bij één van de twee Japanse fabrikanten binnen de koningsklasse.
Ondanks deze toch wel verrassende en opmerkelijke move is het voor alle genoemde partijen een begrijpelijke move, voor Honda of Yamaha omdat ze met Espargaró een schat aan ervaring binnenhalen en voor Espargaró omdat hij in deze rol meer tijd met zijn gezin kan doorbrengen en zijn bankrekening op 35-jarige leeftijd nog een paar seizoenen flink kan spekken.
Het wachten is vooralsnog eerst op een officiële bevestiging van bovengenoemde kwesties, iets dat echter niet heel lang meer zal duren. Net voor, tijdens of net na de komend weekend te verrijden Italiaanse Grand Prix in Mugello zal er veel, heel veel officieel nieuws naar buiten komen waaronder dus een aantal zeer verrassende ontwikkelingen.
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.