Andrea Iannone is vastberaden om in 2024 zijn comeback te maken als actief wegracecoureur. De Italiaan, wiens schorsing aan het einde van dit jaar ten einde loopt, heeft zijn zinnen gezet op een zitje in het FIM Superbike World Championship.
Het verhaal is bekend, Andrea Iannone is tot en met 17 december 2023 geschorst van officiële (motor)sportevenementen. De flamboyante Italiaan kreeg een schorsing van vier jaar opgelegd door de WADA (World Anti-doping Agency), dit nadat hij in 2019 in beroep ging tegen de aanvankelijke uitspraak van het CAS (Court of Arbitration for Sports) naar aanleiding van een positieve dopingtest eerder dat jaar na afloop van de Maleisische Grand Prix op het Sepang International Circuit.
Nu het einde van de schorsing in zicht is zien we Iannone steeds vaker op duiken in de paddock, met name in de WorldSBK paddock. Inmiddels heeft de Italiaan dan ook al meerdere keren aangegeven dat hij zijn zinnen gezet heeft om in 2024 als coureur actief te zijn in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Sterker nog, onlangs verklaarde Iannone in Imola dat hij snel zal weten wat zijn toekomst als actief coureur zal zijn.
Andrea Iannone: “We hebben inmiddels met alle teams gesproken die hun interesse hebben getoond, Ik weet niet of we dichtbij of ver verwijderd zijn van een overeenkomst, ik weet alleen dat we snel zullen weten wat mijn toekomst als coureur zal zijn. Ik heb de paddock erg gemist, niet alleen de motoren, maar ook de passie van de mensen, de fans, ik heb alles erg gemist. Ik denk dat het niveau van WorldSBK vandaag de dag het hoogste ooit is. Terugkomen om te winnen? Ik denk niet dat het gemakkelijk zal zijn… maar dit moet ons doel zijn. Als het me ooit lukt, zal het magisch zijn.”
Het is inmiddels een publiek geheim dat zowel Team GoEleven als Barni Ducati beiden met Iannone hebben gesproken over een mogelijke deal voor komend seizoen.
Denis Sacchetti, teammanager Team GoEleven Ducati, heeft inmiddels bevestigd dat hij de mogelijkheden onderzoekt om Iannone in 2024 als coureur in zijn team op te nemen en dat hij tijdens de eerstvolgende ronde van het seizoen in Most meer details kan prijsgeven.
Denis Sacchetti: “We zijn er inderdaad mee bezig, maar we zijn aan het onderzoeken of het mogelijk is of niet. Iannone is voor mij een talent, een groot talent. Hij is er vier jaar uit geweest, maar hij is een groot talent en hij verdient een plaats in dit kampioenschap. Ik heb dit weekend in Imola met hem gesproken, maar dat was meer als vriend. Er is nog niets besloten; hij heeft verschillende opties, maar hoe dan ook, ik zal blij zijn als hij terug kan keren in het kampioenschap en kan rijden en competitief kan zijn. We zullen zien.
Het is in dit deel van het seizoen belangrijk voor ons om verschillende opties te hebben; ik hoop dat het mogelijk is om rond de Tsjechische ronde in Most meer duidelijkheid te kunnen geven. Het is niet makkelijk om nu over de coureurs te praten; het is belangrijk om eerst met de huidige coureurs te praten over contracten. Dit is ons tweede jaar met Philipp [Öttl] en de relatie met hem is erg goed. Ik denk dat hij snel is, met veel potentieel en hij zit heel dicht bij de top vijf. Maar het is niet makkelijk om dat gat te dichten, want het niveau van het kampioenschap is echt heel hoog. De motoren, de rijders, de teams, wereldkampioenen, dus het is niet makkelijk voor een jonge rijder. We praten met hem maar ook met andere rijders over volgend seizoen. Op dit moment is het belangrijk dat we verschillende opties hebben om te beslissen wat het beste is voor onze toekomst. Er is nog niets besloten, ik hoop dat het mogelijk is om meer over onze toekomst te kunnen zeggen tijdens de laatste ronde voor de zomerstop in Most.”
Dat Sacchetti naast Öttl en Iannone ook in gesprek is met Michael Ruben Rinaldi is wel duidelijk. De Italiaan is nog niet zeker van een nieuw contract bij Aruba.it Ducati Racing als teamgenoot Alvaro Bautista. Mocht Rinaldi binnen zijn huidige team na dit seizoen plaats moeten maken dan zou het zomaar eens kunnen dat de Italiaan op pole position staat voor een zitje binnen Team GoEleven Ducati. Ook de mogelijkheid om zijn team uit te breiden met een tweede rijder is daarentegen ook niet uitgesloten.
Denis Sacchetti: “Het eerste dat telt in deze kwestie is wat er gebeurt vanuit Ducati, want misschien blijft hij daar. Michael is een goede vriend van ons en een snelle rijder en ik denk dat hij elke race in de top drie kan blijven. Hij is een interessante rijder voor elk team in dit kampioenschap, voor iedereen denk ik. Aan de andere kant, ik denk dat elk privéteam dezelfde droom heeft om met twee motoren aan de start te staan; daarmee hebben we een compleet team. Het grootste probleem is het budget en het is belangrijk om al het budget te hebben dat je nodig hebt om met twee motoren te beginnen. We werken eraan, net als andere Ducati-teams. Dit is dan ook nog zeker niet uitgesloten.”
Ook Barni Racing Ducati teameigenaar Marco Barnabò stak in Imola zijn interesse in Iannone niet onder stoelen of banken. Barnabò was echter iets minder spraakzaam dan Sacchetti, helemaal omdat hij sowieso na dit seizoen samen wil blijven werken met Danilo Petrucci. Maar mocht er zich een kans aandienen om zijn team uit te kunnen breiden naar een tweemans team dan is Iannone in de ogen van de Italiaanse teambaas een droom kandidaat en een uitstekende teamgenoot voor Petrucci. Ook hier hangt het echter allemaal af van het beschikbare budget.
Het moge duidelijk zijn dat er voldoende interesse is voor Iannone om komend seizoen zijn comeback te kunnen maken als actief wegrace coureur. Een terugkeer in de koningsklasse lijkt uitgesloten maar een zitje in het FIM Superbike World Championship behoort zeker tot de mogelijkheden.
Handige links Prometeon Italian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag