Andrea Iannone: “Als ik niet vooraan mee kan doen was ik alweer gestopt”

3166
Andrea Iannone - TT Circuit Assen | © René Vos

Andrea Iannone werd afgelopen zondag vierde in Race 2 voor de World Superbike klasse op het TT Circuit Assen. Met name een gebrek aan rijtijd op een droge baan leken de Italiaan en het Team GoEleven te nekken in de jacht op een derde podiumfinish van 2024.

Het raceweekend op het TT Circuit Assen leek voor Andrea Iannone op een deceptie uit te lopen maar met een vierde plaats in Race 2 zette hij dit recht. Op zaterdagmiddag in Race 1 kwam de 34-jarige Italiaan in de regen ten val bij het ingaan van de Ossebroeken waardoor zijn race al na vier ronden ten einde kwam. Zondagochtend koos hij net als alle andere coureurs voor de zachtste SCQ achterband maar wegens ernstige bandenslijtage zou hij als vijftiende finishen en opnieuw geen punten scoren.




 

View this post on Instagram

 

A post shared by WorldSBK (@worldsbk)

Dit betekende dat Iannone in Race 2 vanaf de elfde plaats op de grid moest starten. Al gauw maakte hij stappen naar voren en vooral toen het licht begon te druppelen op het TT Circuit Assen sloot hij zich aan in de strijd voor het podium. In de slotfase was hij niet ver verwijderd van Remy Gardner maar de Australiër wist hem achter zich te houden waardoor Iannone genoegen moest nemen met de vierde plaats.

Vanwege de zeer wisselende weersomstandigheden en niet één volledig droge sessie voor de World Superbike klasse kon Iannone samen met zijn team niet de juiste afstelling vinden voor zijn Ducati Panigale V4 R.

Andrea Iannone: “Het was een redelijk goed weekend maar ik weet zeker dat ik op het podium had gestaan als we één training hadden gehad in normale omstandigheden. Ik heb zelfs op de grid voor Race 2 nog van alles aangepast wat betreft de elektronica omdat ik in de verkenningsronde nog wat geprobeerd heb. Op de grid vroeg ik nog om in bepaalde bochten meer vermogen te hebben en om in bepaalde bochten de traction control aan te passen. Dit komt allemaal omdat we geen [bruikbare] data hebben van voorgaande jaren. Dat maakt het allemaal heel moeilijk.

Hoe dan ook denk ik dat we het prima gedaan hebben in Race 2 na een rampzalige Superpole Race. In die race hadden we de achterband al meteen versleten en was het alsof ik op ijs reed. Uiteindelijk zijn we in Race 2 sterk teruggekomen en is het voor de toekomst een goed uitgangspunt.”

Een gebrek aan informatie is wat volgens Iannone momenteel het verschil maakt.

Andrea Iannone: “De concurrentie heeft iets meer voordeel omdat ze de data van vorig jaar hebben, wij hebben dat niet. We kunnen winnen maar daar moeten we wel voor werken. We moeten testen en hard werken. Mijn motor is nog niet op 100%, vooral niet op het gebied van elektronica. Als we willen winnen of vaak op het podium willen staan zullen we dit moeten verbeteren, daar gaan we tijdens de tests op Misano en Cremona aan werken. Hoe dan ook is ons huidige niveau niet verkeerd om mee te beginnen.”

Ondanks dat het team al meerdere jaren ervaring heeft met deze machine en er ook data van het fabrieksteam beschikbaar is gesteld, is een goede afstelling niet zomaar te vinden.

Andrea Iannone: “Ik rijd volledig anders dan Phillipp Öttl, ik kan zijn data [van vorig jaar] niet gebruiken. Ook Nicolò [Bulega] rijdt volledig anders dan ik, hij gebruikt de gashendel meer als een Moto2 machine. Degene die het meest bij mij in de buurt komt qua rijstijl is Álvaro [Bautista] maar hij gebruikt een volledig andere setup dan ik omdat hij 20 kilo minder weegt dan ik. Álvaro en ik zetten de machine heel snel rechtop voor het accelereren en controleren de wheelie op een verglijkbare manier, dat is meer de MotoGP stijl. Ik moet de machine iets meer naar mijn stijl aanpassen en heb al wat hulp gekregen van Ducati maar ik hoop dat we nog wat meer hulp gaan ontvangen. Ik heb daar al met Gigi [Dall’Igna, General Director van Ducati Corse] en Marco [Zambenedetti, Technical Director van Aruba.it Racing – Ducati].”

Voorafgaand aan het seizoen waren de verwachtingen dat het al een hele prestatie zou zijn als Iannone af en toe in de top tien zou kunnen rijden nadat hij sinds het einde van 2019 niet meer geracet heeft. Echter had Iannone die verwachtingen wel en zou hij niet meer gaan racen als hij minder competitief zou zijn.

Andrea Iannone: “Als ik niet zo sterk was geweest als nu dan was ik waarschijnlijk niet doorgegaan in dit kampioenschap. Toen ik terugkwam had ik een duidelijk doel voor ogen. Als ik telkens voor de vijftiende positie had moeten vechten dan was ik waarschijnlijk niet blijven racen, dan hadden ze er maar een jonger iemand op moeten zetten en hem laten rijden. Ik ben ervan overtuigd dat ik nog veel meer kan laten zien dan dit maar we hebben tijd nodig.”

Die verwachtingen kunnen we inmiddels wel bijstellen.

Andrea Iannone: “Aan het begin van het seizoen waren we misschien blij met een top 10 maar nu begrijpen we dat er veel meer mogelijk is. Nu weten we dat we iedere race bij de eerste vijf kunnen staan en ik denk ook dat we af en toe kunnen winnen. Daardoor heb ik de afgelopen maanden ook bij Ducati de druk erop gelegd om mij meer te steunen omdat ik dat nodig heb. Het is mogelijk om te winnen en ik wil dat bereiken.”

Klik HIER om de hoogtepunten van WorldSBK Race 2 op het TT Circuit Assen te bekijken.

De eerstvolgende ronde van het World Superbike kampioenschap wordt verreden in het weekend van 14 t/m 16 juni op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Voor die tijd zal Razgatlioglu nog samen met het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team testen in Misano en Cremona, het Italiaanse circuit dat dit jaar nieuw op de kalender staat.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.